News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
38 Guests, 0 Users

BE-73-10 / 7-VGZ-39

Started by CitroenAZU, March 24, 2010, 22:44:43 PM

Previous topic - Next topic

Geert

#60
Grapjas  ;D ;D ;D ;D ;D




Het hart van de eend :





Uploaded with ImageShack.us

't is een kwestie van geduld........

Geert

#61
Ik heb hem nu helemaal gestript






't is een kwestie van geduld........

Geert

Gisteren de motor gedeeltelijk in elkaar gezet. Helaas paste een olie keerring niet.
Ik heb alweer een andere besteld.


En ook het chassis staat in de RX 10



Helaas viel de pot met RX op de grond. :'(



Uploaded with ImageShack.us

't is een kwestie van geduld........

Dirk D

Goed bezig Geert! ;)
AK 350 1969, apk vrij
Acadiane 1981, daily driver
Acadiane 1982, in restauratie
Acadiane 1979, lockdown project
Dyane 6 1983, daily driver
Renault Estafette 1000 1971, camper

michelidds

Jullie nog vorderingen gemaakt sinds de Kerst?
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

Geert

#65
Omdat mijn zoon het erg druk heeft  , en we erg weinig plaatst hebben in de garage , ben ik zelf verder gegaan met het reviseren van de motor.
Motor heb ik laten honen, en de cylinderkop is geslepen( de klepzittingen.)
De oude kleppen zijn weer passen gemaakt.
In eerste instantie wilde ik die vervangen , maar volgens de deskundigen was dat niet nodig.
Ik heb er nieuwe cylinderveren in gezet en alles weer terug in elkaar gezet. Dat was best leuk werk.
Gelukkig heb ik goede documentatie , dus alles was gemakkelijk na te zoeken.
De oliekeerringen heb ik weer opnieuw moeten doen nadat ik ze er verkeerd om ingezet had. Daar schijnt nogal verwarring over te bestaan hoe om dat de keerringen geplaatst moeten worden.
Intussen heb ik de versnellingsbak laten nazien, maar die was nog in goede staat. Dus heb ik de voorremmen gedemonteerd  en de materialen daarvoor besteld. Ik ga beide remtrommels vervangen omdat ze erg veel slijtage vertonen.

Ik heb nog een vraag waar ik nog steeds geen tevredenstellend antwoord op heb gevonden:
Hoe weet je nu dat de olievulpijp defekt is?? Ik heb er een nieuwe opgezet omdat ik vermoedde dat de oude kapot was, maar zeker weten doe ik dat niet.

Plaatjes:








Koppelingsplaat, drukgroep en druklager vervang ik ook, ik ben nu toch bezig.

Al met al zijn we toch heel wat aan het vervangen, maar je komt steeds weer dingen tegen die je liever niet wil laten zitten en omdat je toch bezig bent is het een koud kunstje ze meteen te vervangen.

Uploaded with ImageShack.us
't is een kwestie van geduld........

michelidds

Quote from: Geert on January 08, 2011, 09:38:34 AM

Al met al zijn we toch heel wat aan het vervangen, maar je komt steeds weer dingen tegen die je liever niet wil laten zitten en omdat je toch bezig bent is het een koud kunstje ze meteen te vervangen.

Uploaded with ImageShack.us

HET dilemma van iedere restauratie.
Ik ben onderhand (schade en schande) tot de overtuiging gekomen dat je het beste alles waar twijfel over is kunt vervangen. Mits je natuurlijk goede NOS onderdelen kunt vinden. Goed maar gebruikt origineel is vaak beter dan nieuw imitatie. Maar vaak heb je geen keus.
Hoe dan ook, er moet altijd meer en dus kost het altijd (veel) meer dan je vooraf denkt.
Maar ja, als het goed is, ben je daarna ook voor lange tijd af van het gedoe.
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

michelidds

PS Plaat ziet er op de foto nog goed uit. Groeven zijn nog goed zichtbaar. Moet die wel vervangen worden?
En dan zijn drukgroep en lager meestal ook nog voldoende.
Tja, je kunt ze ook bewaren voor als het lastiger verkrijgbaar wordt.
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

vicsevents

Geert, leuk project en goed bezig.

Terugkomend op je vraag of een olivulpijp goed werkt of niet. Er is een simpele manier om te testen. De carterontluchting van je vulpijp moet bij staionair draaiende motor iets lucht aanzuigen voor onderduk. Bij gas geven neemt die onderdruk iets toe, dus iets meer lucht aanzuigen. Dit kun je meten met een stukje doorzichtig slang vastgemaakt op een lat waarop een schaalverdeling staat. In de slang doe je water. Uiteind van de slang op de opening voor oliepeilstok. Bij gas geven (draaiende motor) moet het water in de slang een beetje naar de motor worden gezogen. Mag niet teveel en niet te weinig. Ik heb hier helaas(nog) geen foto's van. Is goede manier om olievulpijp te testen.
AZU 1975 (ak400laag 1974, ak400 1974)

gerard560

#69
deze vraag is bij ons op het forum regelmatig voorbij gekomen

dit is het complete verhaal ,met een aantal foto`s


Het begrip carter-onderdruk bij een Eend blijkt voor veel mensen moeilijk te begrijpen te zijn, daarom wil ik hier trachten een uitleg te geven wat het is en hoe deze gemeten kan worden.



Bovenstaand een tekening van een twee cilinder boxermotor. Als de zuigers naar elkaar toe bewegen zal het volume van het carter kleiner worden hierdoor zal de luchtdruk in het carter toenemen. Indien hiervoor geen maatregelen worden genomen zal de olie langs de assen naar buiten worden geperst. Hiervoor heeft Citroën een klep in de olievulpijp geplaatst. Deze klep laat de overdruk ontsnappen en voorkomt dat er lucht kan worden aangezogen als de cilinders weer naar buiten gaan. Het gevolg is dat er een onderdruk in het carter ontstaat. De onderdruk is ongeveer 15 cm waterkolom. Dat is niet veel. Je kunt het vergelijken met de onderdruk in je mond als je een drankje met een rietje drinkt. Deze onderdruk is te meten door middel van: een doorzichtige kunststof slang, een plankje, wat ijzerdraad en koffie.

Begin met koffie zetten.

Neem het plankje en boor hier gaten in zodat de slang, door middel van het ijzerdraad, in een U-vorm gemonteerd kan worden. Vul de slang met koffie, zover dat het peil van de koffie ongeveer op de helft van de U uit komt (kan ook met water maar door de kleur is koffie gemakkelijker te zien). Haal de oliepeilstok uit de motor en sluit de slang op de peilstok-buis aan. Als de slang er niet over wil, deze warm maken en wat groter maken. Overigens zijn kunststof slangen in diverse maten bij aquarium-winkels te koop.



Start de motor. De koffie moet dan naar de motor toe worden gezogen. Geef flink gas de koffie wordt nu nog meer omhoog gezogen. Het verschil tussen het hoge en het lage peil bedraagt ongeveer 15 cm. Belangrijk is echter dat er een onderdruk is en niet hoeveel. Als het koffie peil aan de kant welke op de oliepeilstok-buis is aangesloten omlaag gaat t.o.v. het peil bij stilstaande motor, dan heerst er een overdruk in het carter en moet de olievulpijp worden vervangen. Geef bij het meten wel flink gas, bij mij was de onderdruk goed tot 5500 omw/min daarboven was er ineens een overdruk.



kijk eens op de volgende site http://home.wanadoo.nl/boudewijnpeeters/boudewijn/carteronderdruk/

mvg gerard

ps maar dit is de beste remedie omdat een nieuwe vulpijp niet altijd goed hoeft te wezen

CPD valve ff googlen en hij komt direct alleen moet je heb uit engeland laten komen
ik moet ook nog bestellen  ;)

Geert

http://home.wanadoo.nl/boudewijnpeeters/boudewijn/carteronderdruk/

Ha, dat is de pagina van mijn broer !!
Ik wist niet dat hij e.e.a. zo uitgebreid op internet had gezet!
't is een kwestie van geduld........

gerard560

hij heeft het zeker goed omschreven !!
veel kitcar rijders hebben er al veelvuldig gebruik van gemaakt

gr gerard

gerard560

Geert hoe staat het met je project ???

gr gerard

Geert

#73
Het ligt even stil.
Mijn zoon heeft een Mazda gekocht en heeft nu garage en tunnelkas in beslag genomen, dus heb ik geen plaats. Maar dat geeft niet, momenteel heb ik het toch druk met mijn werk dus komt het goed uit dat hij nu met die wagen bezig is , kan ik in april of mei weer starten met mijn AZU .
Aan de Mazda mankeert het een en ander en daar is hij nu met bezig.
Kijk die AZU hoeft niet persé morgen klaar, als ik er maar lekker mee kan knutselen voorlopig, dan vind ik het prima. Uiteindelijk wil ik hem wel voor mijn bedrijf gaan gebruiken, maar ik heb geen haast.
Ben wel weer over een vervolg aan het nadenken.


Met zo iets is mijn zoon nu bezig   :-[ :-[ :-[ hij noemt het ook een klassieker ........

't is een kwestie van geduld........

Geert

#74
Gisteren weer lekker met de AZU bezig geweest.
Het chassis staat nu weer op zijn wielen.
Veerpotten vervangen door twee stuks gehaald in Oude Tonge. Rubbers, trekogen, kantelmessen etc . nieuw, en nieuwe schokbrekers. Achterremmen helemaal gereviseerd.
Voorkant wiellagers vervangen.
De rest zo gauw ik weer wat tijd heb !
Vrijdag de schorsing nog met een jaar verlengd .
Ik ga straks ook een historisch kenteken aanvragen, blauwe platen, zijn toch veel mooier dan die nieuwe .
Maar hij staat in ieder geval weer op zijn pootjes !!Een mijlpaal!



Uploaded with ImageShack.us
't is een kwestie van geduld........

Tags: