News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
29 Guests, 0 Users

Versnellingsbak AZU 250 (BE-66-50)

Started by Burtoni, July 14, 2010, 13:58:43 PM

Previous topic - Next topic

Burtoni

Ik heb inmiddels het 435 cc. motortje voorzien van nieuwe cylinders/zuigers etc. en hij is nu een stuk sterker ( zeker tegen de wind in). Hoewel hij nu nog ingereden moet worden, blijft de topsnelheid  bedroevend laag ( +/- 80 km.) waarbij het toerental bedroevend hoog is.
Een oplossing zou zijn om een heel ander blok (acadiane) met bak (602 cc) te monteren, maar dat heeft nogal wat voeten in de aarde ( compleet ander remsysteem -LHM i.p.v. DOT4 -, aansluiting carburateur, andere pedalenset, enz.)
Derhalve zou de vervanging van de originele (trommel)bak door een AK 400-bak de meest simpele oplossing zijn.
Vraag: heeft de (trommel)bak van een AK 400 een andere overbrenging? M.a.w. minder toeren en wat meer snelheid?

Francois

Citroën AZU EDF/GDF 1968
Citroën CX 25 GTI 1984
Mercedes-Benz L406/28 (L319) 1965

Burtoni

Quote from: Francois on July 14, 2010, 17:04:18 PM
Hoi, hiermee kun je het een en ander berekenen http://www.cats-citroen.net/citroen_atypes/tuning_calculations.html
Succes
Dag Francois,
Bedankt voor je reactie. Geeft inderdaad goed inzicht; alleen kan ik de bakken onderling gewoon verwisselen, m.a.w. past het allemaal een beetje? En dan bedoel ik de passing van de bak op het blok (de price-as).

engbokho

Zit er niet per ongeluk al een bak in van een 6-je? Probeer daar eens achter te komen.
80 km is echt te weinig voor een 435...
succes
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

björn

anders heb ik nog een bak van een 435 liggen die is na gelopen.

Burtoni

Quote from: engbokho on July 14, 2010, 19:52:51 PM
Zit er niet per ongeluk al een bak in van een 6-je? Probeer daar eens achter te komen.
80 km is echt te weinig voor een 435...
succes
Voor zover ik weet is het de originele bak. Maar het is toch zo dat een bak uit een 6-je  meer "presteert" dan een origineel 435-bakje? Dus ik denk niet dat er een 6-je gemonteerd is.
Maar ik zal proberen na te gaan wat er nu werkelijk in ligt.
Overigens heb ik vandaag (met flinke staartwind) een stukje A7 gereden, en - geloof het of niet - de top van 100 km/u werd gehaald!! ( het motortje kwam wel zowat onder de kap vandaan, zo'n kabaal!, dus maar weer snel laten afzakken tot 70 km.))
Ik denk dat ik gewoon wat geduld moet hebben en de nieuw gemonteerde zuigers/cylinders lekker een paar duizend kilometer moet laten inlopen (gewoon ouderwets "inrijden" dus)

gerard2cv

Hallo Burtoni, De topsnelheid van een 435cc motortje incl. bak was bij de nieuwe al 99km/u bij de personenauto,dus voor de AZU zeker al netjes en ook dat hoge toerental hoort er bij

Tags: