Citroen Azu

Techniek => Transmissie => Topic started by: Burtoni on July 14, 2010, 13:58:43 PM

Title: Versnellingsbak AZU 250 (BE-66-50)
Post by: Burtoni on July 14, 2010, 13:58:43 PM
Ik heb inmiddels het 435 cc. motortje voorzien van nieuwe cylinders/zuigers etc. en hij is nu een stuk sterker ( zeker tegen de wind in). Hoewel hij nu nog ingereden moet worden, blijft de topsnelheid  bedroevend laag ( +/- 80 km.) waarbij het toerental bedroevend hoog is.
Een oplossing zou zijn om een heel ander blok (acadiane) met bak (602 cc) te monteren, maar dat heeft nogal wat voeten in de aarde ( compleet ander remsysteem -LHM i.p.v. DOT4 -, aansluiting carburateur, andere pedalenset, enz.)
Derhalve zou de vervanging van de originele (trommel)bak door een AK 400-bak de meest simpele oplossing zijn.
Vraag: heeft de (trommel)bak van een AK 400 een andere overbrenging? M.a.w. minder toeren en wat meer snelheid?
Title: Re: Versnellingsbak AZU 250 (BE-66-50)
Post by: Francois on July 14, 2010, 17:04:18 PM
Hoi, hiermee kun je het een en ander berekenen http://www.cats-citroen.net/citroen_atypes/tuning_calculations.html
Succes
Title: Re: Versnellingsbak AZU 250 (BE-66-50)
Post by: Burtoni on July 14, 2010, 19:11:09 PM
Quote from: Francois on July 14, 2010, 17:04:18 PM
Hoi, hiermee kun je het een en ander berekenen http://www.cats-citroen.net/citroen_atypes/tuning_calculations.html
Succes
Dag Francois,
Bedankt voor je reactie. Geeft inderdaad goed inzicht; alleen kan ik de bakken onderling gewoon verwisselen, m.a.w. past het allemaal een beetje? En dan bedoel ik de passing van de bak op het blok (de price-as).
Title: Re: Versnellingsbak AZU 250 (BE-66-50)
Post by: engbokho on July 14, 2010, 19:52:51 PM
Zit er niet per ongeluk al een bak in van een 6-je? Probeer daar eens achter te komen.
80 km is echt te weinig voor een 435...
succes
Title: Re: Versnellingsbak AZU 250 (BE-66-50)
Post by: björn on July 15, 2010, 17:04:15 PM
anders heb ik nog een bak van een 435 liggen die is na gelopen.
Title: Re: Versnellingsbak AZU 250 (BE-66-50)
Post by: Burtoni on July 15, 2010, 17:44:18 PM
Quote from: engbokho on July 14, 2010, 19:52:51 PM
Zit er niet per ongeluk al een bak in van een 6-je? Probeer daar eens achter te komen.
80 km is echt te weinig voor een 435...
succes
Voor zover ik weet is het de originele bak. Maar het is toch zo dat een bak uit een 6-je  meer "presteert" dan een origineel 435-bakje? Dus ik denk niet dat er een 6-je gemonteerd is.
Maar ik zal proberen na te gaan wat er nu werkelijk in ligt.
Overigens heb ik vandaag (met flinke staartwind) een stukje A7 gereden, en - geloof het of niet - de top van 100 km/u werd gehaald!! ( het motortje kwam wel zowat onder de kap vandaan, zo'n kabaal!, dus maar weer snel laten afzakken tot 70 km.))
Ik denk dat ik gewoon wat geduld moet hebben en de nieuw gemonteerde zuigers/cylinders lekker een paar duizend kilometer moet laten inlopen (gewoon ouderwets "inrijden" dus)
Title: Re: Versnellingsbak AZU 250 (BE-66-50)
Post by: gerard2cv on August 25, 2010, 08:56:29 AM
Hallo Burtoni, De topsnelheid van een 435cc motortje incl. bak was bij de nieuwe al 99km/u bij de personenauto,dus voor de AZU zeker al netjes en ook dat hoge toerental hoort er bij