News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
28 Guests, 0 Users

De verdwenen Serveuse..

Started by RCUPPER, July 16, 2020, 10:57:34 AM

Previous topic - Next topic

RCUPPER

De Serveuse.. liefde op eerste gezicht

Af en toe struin je door je garage en dan blijken daar spullen te liggen of te staan die al jaren weg zijn of er al jaren hebben liggen wachten. In mijn geval bleek ik vanmorgen een hele auto onder een rood doek in de garage te hebben staan. Vol verwachting toch maar eens gekeken..

Zou het dan toch echt, zie ik dat goed.. na jaren vermist te zijn staat daar onder een té fel TL-licht een AK uit 1963 mét zelfmoord deuren en "kuiltjes" in het dak. In een lang verleden een keer gezien in een kelder in Oude-Tonge en veel later in de zonnige warme zomerse Conserverie onze vriend McTommie. Naar mijn mening het mooiste model Besteleend ooit, met onder andere de lange lage bak, zelfmoorddeuren, ami-azam-ak-dyane M4 blok en voor mij als "koning van de 6-volt" het juiste systeem op 6v. "Nee ik verkoop hem niet, hij is eindelijk hier in Frankrijk gearriveerd" aldus Tom op mijn vraag of de auto niet te koop was. 
1 by RCUPPER, on Flickr

2 by RCUPPER, on Flickr

Voor mij was het liefde op 1e, zelfs 2e gezicht. Ik kon de auto maar niet uit mijn hoofd krijgen, geen enkele andere AK kon tippen aan die Serveuse bij Tom in de schuur. Zeurpiet als ik ben, ben ik maar uren, dagen, weken, maanden en zelfs jaren blijven zeuren om die auto en uiteindelijk was er een kans om met Tom naar het Zuid-Franse Tarsac af te reizen. Het was geen kwestie van kopen of bieden of aanschaffen, het was meer een kwestie de auto elkaar van harte gunnen en elkaar respecteren door de Serveuse te restaureren. Een auto in je hart sluiten zoals ook Tom dat deed.
Enkele maanden na de aanschaf is Tom helaas overleden (link: http://www.citroenazu.nl/index.php?topic=1293.0)

3 by RCUPPER, on Flickr

4 by RCUPPER, on Flickr
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

RCUPPER

De Serveuse.. what's in a name

Ja.. dat is inderdaad een mond vol. Eerst dacht ik dat het een chique woord voor veredelde servicewagen was.. maar dat bleek anders. Een serveuse was in de jaren 50 en 60 een gerespecteerd beroep. Meestal mooie verzorgde charmante Françaises mét rok nét boven de knieën en een goed gevulde portemonnee rond hun middel. Altijd vriendelijk en beleefd en uiterst behendig in het serveren van café au lait, Kir, menu du jour en Ricard.
5 by RCUPPER, on Flickr

6 by RCUPPER, on Flickr

In zulke setting moeten jullie Tom voorstellen tijdens een van zijn "slooptochten" door het midden van Frankrijk. In Aubigny-sur-Nère stond al jaren een besteleend welke van een serveerster toebehoorde dewelke nooit afscheid wou nemen van haar voiture. De koppeling was misschien wat versleten maar door het plaatsen van opvulbuisjes bleef deze toch nog redelijk rondbollen op weg naar het café-restaurant. De jaren verstreken en tot Tom's grote verschrikking was de serveerster samen met de Serveuse verdwenen. Een Ansichtkaart zou uitkomst brengen en al snel stond Serveuse op de dépannage-CX-ambulance "eendulance".
8 by RCUPPER, on Flickr

7 by RCUPPER, on Flickr

9 by RCUPPER, on Flickr
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

RCUPPER

De Serveuse.. de vriendschap

Ik citeer Gromsound in zijn memorium aan wijlen Tom Schulte (link: https://gromsound.mfbfreaks.com/mct/mct.htm
QuoteDe serveuse

Maar we zijn er nog niet doorheen. Tom zat ook al jaren achter een erg leuk gaaf besteleendje aan dat gewoon in het wild bij een restaurant stond. Was van een serveerster. Meermaals briefjes achter de wisser gedaan. Op een andere slooptrip weer eens door het dorp, helaas weg is pech? Toch even vragen in dat restaurant. ''Non, madame de serveuse is vertrokken maar dit is haar adres en succes ermee''. Ansichtkaartje op de post en wachten. Later dat jaar brief uit F, jawel de besteleend is te koop de koppeling is stuk en reparatie is te duur. Nou oke dan gaan we nog maar een keer op pad met de eendulance.


''meneer serveuse'' laadt zelf de AK350 op

Dus toch nog hebbes na jaren zeuren, verzamelen is geduldwerk. Ik meen dat ie deze wagen wou gebruiken als donorbasis voor de AKL (het Boertje). Dat is uiteindelijk niet door gegaan, het boertje is as-such verkocht en de serveuse staat in Tarsac.

Ik zou het trouwens leuk vinden mocht Gromsound nog met anekdotes of foto's reageren.
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

RCUPPER

De Serveuse.. terug naar Frankrijk

Ik ben de auto in de "Nederlandse" periode even kwijt. Tom zal hem in opslag hebben gehad en de jaren gingen voorbij. Ik denk dat het een donkere en stoffige maar droge ruimte was. De Serveuse was bij aanschaf in een gelijke staat als op de foto's van begin jaren 90. Rond 2011 is de auto mee terug naar Frankrijk genomen door een welbekende 2cv-kasteelheer. Tom moest alleen nog zelf het transport doen tussen Verteillac en Tarsac, een prachtige route van zeker 200km zuidwaarts dwars door de Dordogne en Garonne vallei.
In Verteillac:
19 by RCUPPER, on Flickr

20 by RCUPPER, on Flickr

Aankomst in Tarsac:
21 by RCUPPER, on Flickr

18 by RCUPPER, on Flickr
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

RCUPPER

De Serveuse.. Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.

Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.. daar moet die Serveuse uiteindelijk heen vanuit Tarsac. Het ophalen bij Tom en het buiten de poort rijden hebben jullie inmiddels in beeld. De 1200km tussen Zuid-Frankrijk en Zuid-Limburg waren het enige wat nog vóór restauratie moest gebeuren. Geen slecht karwei, dus mooi binnendoor en mooi genieten van onder andere de Aveyron, het Centraal Massief en Champagne streek.

15 by RCUPPER, on Flickr

17 by RCUPPER, on Flickr

16 by RCUPPER, on Flickr

10 by RCUPPER, on Flickr
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

Hans 250

Mooi verhaal, mooie wagen!
Heb haar ook ooit mogen aanschouwen in Oude-Tonge 8)
AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

azurblade

Mooi verhaal en fraaie AK :)

Met Tom wel eens gesproken over de AK. Ja die was van serveerstertje geweest en zijn plan was hem gezien de staat zo te houden met behoud van de patina. Was iets met de koppeling maar als dat opgelost was ging hij er beslist de baan mee op.




Burik

De historie maakt het plaatje toch wel compleet hoor! Mooi zulke verhalen
Besteleend AK350 1968 in ons bezit sinds 1969 - Opel Commodore GS Coupe 1969 nieuw gekocht door mijn vader - Nekaf Jeep 1960 in ons bezit sinds 1974 - Chevrolet Caprice Classic landau coupe 1978 in ons bezit sinds 1979 - VW kever 1958 - VW Polo Steilheck 1984 - Subaru Mini Jumbo 1990 - Solex 1964

Dirk D

Laat maar zien dit wonder op wielen, eind september!
AK 350 1969, apk vrij
Acadiane 1981, daily driver
Acadiane 1982, in restauratie
Acadiane 1979, lockdown project
Dyane 6 1983, daily driver
Renault Estafette 1000 1971, camper

RCUPPER

Quote from: Dirk D on July 18, 2020, 10:48:12 AM
Laat maar zien dit wonder op wielen, eind september!

Ik vrees ervoor.. misschien over een paar jaar! Eerst wat niet-besteleendspul aan de gang krijgen!
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

Dirk D

Ik noemde expres al geen jaartal......
AK 350 1969, apk vrij
Acadiane 1981, daily driver
Acadiane 1982, in restauratie
Acadiane 1979, lockdown project
Dyane 6 1983, daily driver
Renault Estafette 1000 1971, camper

CitroenAZU

Belle histoire!

Ik zal eens zoeken, heb denk ik ook nog wel ergens foto's..
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

Tags: