News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
51 Guests, 0 Users

Vrijstelling APK voor besteleensen ouder dan 50 jaar?

Started by RCUPPER, February 26, 2018, 10:59:05 AM

Previous topic - Next topic

RCUPPER

Ik kom niet goed wijs uit de berichtgeving, zeker met de komst van een nieuw kabinet.

Gaat de vrijstelling van apk voor voertuigen ouder dan 50 jaar nu in per 1 mei 2018, of missen we opnieuw de boot?

Wie o wie weet meer?
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

Ad AZU

voor zover ik weet is 50 jaar de grens van de APK.
mijn AZU is uit 1955, maar het kenteken van 1966.
Ik heb volgens mij vorig jaar dus de laatste keer een keuring laten doen.

Bertje Beige

De vrijstelling voor APK voor auto's van 50 jaar of ouder is er nog niet door. Deze wetswijziging gaat samen met de kentekenplicht voor landbouwvoertuigen.
En daar schijnt nogal wat verzet te zijn.
Maar wat kost de APK nou op het hele budget van de oude auto hobby?
Ik laat hem gewoon keuren, vrijstelling of niet.
Het is nooit verkeerd dat een ander mijn werk controleert...

azurblade

Inderdaad ondanks dat we de auto's zo goed mogelijk rijdend houden is het nooit verkeerd om weer door de apk scherp gehouden te worden. Uiteraard mits juiste keurmeester met respect voor oude wagens.

Burik

Quote from: azurblade on February 27, 2018, 19:36:14 PM
Inderdaad ondanks dat we de auto's zo goed mogelijk rijdend houden is het nooit verkeerd om weer door de apk scherp gehouden te worden. Uiteraard mits juiste keurmeester met respect voor oude wagens.

Zo denk ik er ook over🤔 ik hou de apk ook in ere als stok achter de deur voor een extra controle😇
Besteleend AK350 1968 in ons bezit sinds 1969 - Opel Commodore GS Coupe 1969 nieuw gekocht door mijn vader - Nekaf Jeep 1960 in ons bezit sinds 1974 - Chevrolet Caprice Classic landau coupe 1978 in ons bezit sinds 1979 - VW kever 1958 - VW Polo Steilheck 1984 - Subaru Mini Jumbo 1990 - Solex 1964

RCUPPER

Ik zal toch blij zijn als ik er een keer helemaal van af ben. Steeds het gevoel dat 'ie afkeur is op basis van "fusees", remmen of rubbertjes.. dat is niet te vergelijken met een moderne auto of keuringseisen.

Extra controle kan bovendien ook zonder verplichte en geldrovende periodieke keuring. Een voertuig van 50 jaar en ouder "leeft" bovendien dag per dag..
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

Ad AZU

Bij mijn laatste APK had ik een keurmeester die nog nooit een 2CV gekeurd had volgens mij, want hij vond dat er overal veel te veel speling in zat. Hij heeft een oudere ervarenere collega erbij gehaald, en die lachte alles weg: dat is normaal bij eenden!
Wel kwam ik er zo achter dat mijn achterremmen niet meer remden, dus toch wel gelukkig,want nu zijn ze hersteld.
Dus inderdaad toch een stukje extra zekerheid.
Ik heb wel elke keer weer last van het oranje remlicht. hetgeen niemand begrijpt, daarom heb ik er ook maar een rood kapje op gezet, dan begrijpt iedereen het beter. ik was er al meerdere keren op aangesproken, door andere verkeersdeelnemers.
Ook het gesplitste nummerbord begrijpt niet iedere keurmeester.
Dus ik denk dat ik hem wel laat controleren maar niet voor de APK.
trouwens je krijgt toch vanzelf een oproep van de RDW ?
ik wacht het af.

engbokho

Dat het gesplitse nummerbord niet wordt begrepen is niet zo gek. Het mag nml niet in NL. (en heeft ook nooit gemogen)

Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

Ad AZU

en ja hoor..... daar is de brief van RDW. APK keuring.
maar de papieren zijn 52 jaar oud.
Nog even gebeld met de RDW, maar inderdaad de motie is er niet doorheen vanwege de landbouwvoertuigen.
Er is een nieuwe motie ingediend voor alleen de oltimers van 50 jaar en ouder, maar die is nog niet aangenomen, en nog niet van kracht.
Dus maar weer laten keuren.
wie weet nu wel de laatste keer officieel.

RCUPPER

Veel succes! Laten we het hopen dat het de laatste keer is Ad!
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

azurblade

We blijven keuren :)
Gelukkig zelf een aardige keurmeester die geen afkeur doet op specifieke 2cv puntjes en met 35 eurie kan ik hem weer 2 jaar sturen.

marcopr

Auto´s moeten nog steeds van voor 1960 zijn om vrij te zijn van de APK plicht.

RCUPPER

Quote from: azurblade on July 11, 2018, 16:42:53 PM
We blijven keuren :)
Gelukkig zelf een aardige keurmeester die geen afkeur doet op specifieke 2cv puntjes en met 35 eurie kan ik hem weer 2 jaar sturen.

Je kunt ook mij gewoon iedere twee jaar 35 euro overmaken, Azurblade. Stuur even je IBAN, maak ik een automatisch incasso voor je ter acceptatie .
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

RCUPPER

Quote from: marcopr on July 11, 2018, 22:05:14 PM
Auto´s moeten nog steeds van voor 1960 zijn om vrij te zijn van de APK plicht.

Helaas wel Marco, maar ooit, ooit komt er een dag..  ;D

(En nogmaals, dit topic gaat niet over inboeten op techniek of veiligheid.. dit gaat over periodiek 35 euro dokken voor een keuring die totaal niet ingaat op de techniek van onze oude voiture.)
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

marcopr

Precies, ik ben ook blij dat ik al jaren deze confrontatie aan hoef te gaan met de azu. En ja, geen roestgaten of versleten lagers en prima remmen.

Tags: