News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
42 Guests, 0 Users

26-YD-35

Started by MarcoAZU, December 12, 2015, 00:23:26 AM

Previous topic - Next topic

MarcoAZU

Type; 400 LAAG
Bouwjaar; 14-01-1974
Kleur; Geel/rood Origineel Ivoire borely
Bijzonderheden; Philips servicewagen van Pele uit Dol.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zoals een aantal van jullie wellicht wisten of konden vermoeden, was ik al geruime tijd aan het jagen op een AK400 laag. Je zoekt dan een AK400 met een laag dak, eigenlijk een AK350 maar dan met brede ribbel. Uit Frankrijk komen ze zelden deze kant op, ik zou niet weten waarom dat zo is. Een aantal origineel Nederlandse zijn er bekend.
Afgelopen zaterdag verscheen er via dit register een link naar Le Bon Coin. Toen ik de advertentie las had ik direct zoiets van "deze moet hier naar toe" en belde "de beheerder" van deze site! Bellen en kopen was mijn mededeling! En dat gebeurde!
De volgende morgen om 09.00 uur vertrokken een kennis en ik uit Winkel, en om 19.30 uur waren we ter plekke vlakbij Rennes. In het pikke donker met een zaklantaarn de koop gesloten en de auto op de ambulance geladen. De auto reed met een behoorlijk tikkende motor zelf de kar op, hij startte, schakelde en remde. Om 00.15 uur reden we vlot dwars door Parijs en besloten we om maar gewoon door te rijden naar huis. Om 06.45 kroop ik in mijn bed, geweldig wat een avontuur!

Vanavond ben ik aan het sleutelen geslagen en achter het euvel van de tikkende motor gekomen: de linker cilinderkop zat serieus los en de klepstoter tikte tegen het kleppendeksel. Nu alles vastzit heb ik net kleppen gesteld en ga ik morgen verder.

Andere koplampbeugel, een smalle, en weg met die wimpertjes  ;), motorbeplating goed vastzetten en nog een andere choke kabel. Bedrading is niet geweldig, een andere draadboom geen overbodige luxe.

De auto is in een ongekend goede staat, van de eerste eigenaar, met een origineel klokgaaf (gewoon nieuw) chassis wat er kennelijk in het eerste jaar een keer is onder gegaan; er staat met de hand op de onderkant geschilderd: AK400 1974 exch. 1/1, in keurig nette witte letters alsof dat gisteren is gebeurd. APK tot maart 2016.

DSC_1195 by azu250, on Flickr
DSC_1264 by azu250, on Flickr

Hans 250

Wat een schatje Marco! 8)
Mooi verhaal, heb je nog meer foto's van de wagen?
Die lage 400 zie je ook in Frankrijk zelden. Ze zijn destijds maar zeer kort geleverd, van 1974 tot 1976 dus krap aan drie jaar. En Citroën heeft er ook nooit reclame voor gemaakt zo'n nieuw model, er staat in de Nederlandse folder slechts een summiere beschrijving dat de AK twee uitvoeringen kent, motorisch/technisch identiek maar de één heeft door verschil in dakhoogte een laadvolume van 2,14 m3, de andere een laadvolume van 2,46 m3. Dus lees ik eigenlijk dat klanten beter een hoge 400 kunnen kopen...Ze zullen qua prijs ook ongeveer gelijk zijn geweest, kan een paar guldens hebben gescheeld...(heb geen prijslijst zo bij de hand, ben wel benieuwd)
Gek is overigens wel dat in de technische gegevens op de achterzijde de nuttige lading van een AK 400 laag 12 kilo groter is.
Ik vind ze echt super 8)! Ben zelf ook in het gelukkige bezit... :)
AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

engbokho

Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

AZU-1965

Hey Marco,

Echt een mooie wagen om te zien.
Veel plezier ermee!

Groeten
AZU A 1965 - Mehari 1969

Burik

Dus we hebben iets om naar uit te kijken bij de meeting.
Wat een mooie! Veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Besteleend AK350 1968 in ons bezit sinds 1969 - Opel Commodore GS Coupe 1969 nieuw gekocht door mijn vader - Nekaf Jeep 1960 in ons bezit sinds 1974 - Chevrolet Caprice Classic landau coupe 1978 in ons bezit sinds 1979 - VW kever 1958 - VW Polo Steilheck 1984 - Subaru Mini Jumbo 1990 - Solex 1964

Bertje Beige

Gefeliciteerd met je aankoop Marco, wat een geweldige machine! Heb je er nog plannen er mee of ga je hem in deze staat conserveren?
Veel plezier er mee, maar dat zal wel lukken ;D


MarcoAZU

Quote from: Bertje Beige on December 12, 2015, 15:46:41 PM
Gefeliciteerd met je aankoop Marco, wat een geweldige machine! Heb je er nog plannen er mee of ga je hem in deze staat conserveren?
Veel plezier er mee, maar dat zal wel lukken ;D

Ik ga de auto terug restaureren naar de staat van 1975..... Jullie kennen mij, bij mij geen rotte goudappel in de mand  8)

Bertje Beige

Dan hoop ik maar dat die reclamebeschildering er in 1974 al op gezet is ;D
En dan had je er trouwens ook geen smalle koplampstang op hoeven te sleutelen, want daar passen de 4kante lampen niet op de tezamen met de plastic grille bij 1975 horen ;)

Maar hoe dan ook, het is jouw auto, jouw feestje en de auto blijft bewaard en gaat rijden, en dat is het allerbelangrijkst :)

MarcoAZU

Quote from: Bertje Beige on December 12, 2015, 16:38:07 PM
Dan hoop ik maar dat die reclamebeschildering er in 1974 al op gezet is ;D
En dan had je er trouwens ook geen smalle koplampstang op hoeven te sleutelen, want daar passen de 4kante lampen niet op de tezamen met de plastic grille bij 1975 horen ;)

Maar hoe dan ook, het is jouw auto, jouw feestje en de auto blijft bewaard en gaat rijden, en dat is het allerbelangrijkst :)

Je zult wel zien  8)

Bertje Beige

Ik (wij) wachten rustig af  ;D ;D

CitroenAZU

Hij is gaaf Marco!
Geen foto's gemaakt in Frankrijk toen je em ging ophalen??

A demain! ;-)
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

Dirk D

AK 350 1969, apk vrij
Acadiane 1981, daily driver
Acadiane 1982, in restauratie
Acadiane 1979, lockdown project
Dyane 6 1983, daily driver
Renault Estafette 1000 1971, camper

marcopr

Zitten er al wieldoppen op?  ::)

Gaaf ding man!

Ad AZU

mooi ding man...succes.... kan niet wachten haar 'live' te bewonderen.

MarcoAZU

Quote from: Ad AZU on December 13, 2015, 10:58:41 AM
mooi ding man...succes.... kan niet wachten haar 'live' te bewonderen.

Je mag altijd, even bellen van te voren, komen kijken.

Vanmiddag zijn er twee fototoestellen wezen kijken  ;)

Tags: