News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
82 Guests, 0 Users

Roestbescherming koets

Started by michelidds, December 11, 2010, 17:59:10 PM

Previous topic - Next topic

michelidds

We zijn (zoals jullie misschien weten) bezig met een totaalrestauratie. Koets heeft een Kataforese-behandeling gehad, is nu gespoten en chassis staat in de RX. Nu zijn we aan het twijfelen of we de onderkant van de koets ook in de RX (of Dinitrol) zullen zetten of kaal zullen laten. Natuurlijk krijgen holle ruimtes wel een injectie met RX en krijgen de achterwielkasten nog een antisteenslagbehandeling.
Maar moeten de ondervlakken van de koets en benzinetank- en reservewielkast ook?
In de lak is zoveel mooier...
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

engbokho

Mocht de auto een stalling hebben kan je overwegen om de onderkant alleen in de lak te zetten. Evt. met mengsel Owatrol (15%) + verf (85%).
Zolang je alle holle delen en naden maar goed behandeld.
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

michelidds

Wel stalling. Maar ook gebruiken voor vakanties. Want het is tenslotte een camper.
We gaan zeker weer wat stippellijntjes aan de motorkapkaart toevoegen...
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

björn

ik hoor vel goeds over en dinitrol behandeling

mctommi

Quote from: michelidds on December 11, 2010, 17:59:10 PM
Maar moeten de ondervlakken van de koets en benzinetank- en reservewielkast ook?
In de lak is zoveel mooier...

Als je het in de lak laat kan je tenminste zien als het weer gaat roesten ! Als je er een laag kledder over heen laat spuiten (of zelf doet) weet je niet wat eronder gebeurt......
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

michelidds

Vandaar mijn vraag.

Weer roesten? Met chemisch ontroesten en kataforese hoop ik dat héél lang tegen gehouden te hebben. Betere uitgangssituatie dan nieuw.  :P
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

engbokho

Ikzelf heb (zeer)goede ervaringen met (officiele) Dinitrol behandeling. Mijn eend (gedaan in '94), Mehari (in '97) en de CX (in 2005) houden het erg goed dankzij deze behandeling.
Auto's worden zeer regelmatig gebruikt, ook in de winter.
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

Dirk D

Quote from: engbokho on December 13, 2010, 15:56:44 PM
Ikzelf heb (zeer)goede ervaringen met (officiele) Dinitrol behandeling. Mijn eend (gedaan in '94), Mehari (in '97) en de CX (in 2005) houden het erg goed dankzij deze behandeling.
Auto's worden zeer regelmatig gebruikt, ook in de winter.

dat is mooi Eng Bo. Heb je ook nog een goed adres voor zo'n behandeling?

groet
Dirk D
AK 350 1969, apk vrij
Acadiane 1981, daily driver
Acadiane 1982, in restauratie
Acadiane 1979, lockdown project
Dyane 6 1983, daily driver
Renault Estafette 1000 1971, camper

michelidds

Ik heb ook goede ervaringen met het middel Dinitrol.

Maar wisselende ervaringen over de manier van aanbrengen.
Matige ervaringen in Leeuwarden in 2000 en slechte in Oss in 1999.
Echt tevreden ben ik alleen geweest hoe Van Aalst in Alphen a/d Rijn het in 1994 gedaan heeft. Daar inmiddels andere eigenaar. Maar ik hoor nog steeds positieve berichten. www.sjaakvanaalst.nl

Op kaal staal en bij roestvorming kies ik nu voor RX, dat betere roestomzettende eigenschappen heeft. Ook als dunne gladde beschermende laag.
Maar voor steenslagbescherming vind ik nog steeds dat Dinitrol beter werkt
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

Dirk D

Van Aalst in Alphen staat inderdaad goed bekend heb ik vernomen. Geldt ook voor Stam in Beverwijk.
Deze informatie komt uit een betrouwbare bron, heb ik niet van mezelf hoor.  ;)

groet
Dirk D
AK 350 1969, apk vrij
Acadiane 1981, daily driver
Acadiane 1982, in restauratie
Acadiane 1979, lockdown project
Dyane 6 1983, daily driver
Renault Estafette 1000 1971, camper

michelidds

Hopelijk overbodige suggestie: natuurlijk wel altijd eerst (laten) stoomreinigen!
Zeker ook holle ruimtes. Het is soms verbijsterend hoeveel troep (zand, roest, oude tectyl) daar uit komt.
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

Tags: