News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
58 Guests, 0 Users

Kentekenplaat

Started by Burtoni, February 09, 2010, 10:01:14 AM

Previous topic - Next topic

Burtoni

Momenteel ben ik druk doende met de restauratie/opbouw van mijn 250 ( 42-VS-DP).
Link naar de voortgang : http://www.mijnalbum.nl/Album=UDQ3AS6L
Bij de RDW heb ik inmiddels een zgn. historisch kenteken aangevraagd ( uit 1976), daar er nu nog een "importkenteken" op zit ( uit 2000). Nu even een vraag: bij diverse 250's en ook 400's heb ik gezien dat de kentekenplaat boven de achterdeurtjes is geplaatst met de verlichting in het midden van de plaat. Daarvoor zal de plaat dus doorgezaagd moeten worden, denk ik zo. Is dat toegestaan? Voor de APK zal dat wellicht geen probleem opleveren, maar wat gebeurt er bij een zgn. steekproef? Uit ervaring weet ik dat deze jongens bijzonder "stipt" ( lees: vervelend) kunnen zijn. Dus voordat ik de zaag in m'n kersverse kentekenplaat zet graag jullie ervaring/mening.

jornmetten

Hoi,

Je kentekenplaat doorzagen mag niet. Bij de apk kom je hier mee weg. Ik heb jaren zo rondgereden, en de keren dat ik staande werd gehouden waren te overzien. Ik heb nooit een boete gehad, altijd gezegd dat het origineel was en dat de wagen zo door de apk en de rdw was goedgekeurd...

Ik heb het nu iets anders opgelost waardoor ik t bij de apk niet hoef te rommelen met een extra lampjes en een reserveplaat.
Ik heb een kentekenplaat met een caravan(trekhaak)- spatie, en daar heeft de maker van de plaat per ongeluk een stempel ingezet. nu dus geen afkeur meer !!
Plaat is leesbaar tot x meter, en officieel met stempel en uit en stuk(lampje met beugeltje eroverheen) steekproef bleek ook geen problem meer.
Al mag het eigenlijk niet ;D

groet,Jorn

jornmetten

Voorbeeld..
kijk maar even bij AH-81-05
beide oplossingen staan er op

Francois

Dat is wel een mooie oplossing, die plaat met spatie. Is het moeilijk om dat te regelen? Ik wil als mijn azu op NL kenteken komt ook de kentekenplaatverlichting in het midden houden, dus zal ook proberen er zo een te krijgen. Anders maar doorzagen.. Weet iemand wat de boete daarvoor is?
Citroën AZU EDF/GDF 1968
Citroën CX 25 GTI 1984
Mercedes-Benz L406/28 (L319) 1965

jornmetten

De spatie is het probleem niet.
De stempel willen de platenmakers er eigenlijk niet inzetten.
Ik heb via een garage twee keer een set besteld en de tweede keer zat de stempel er in.
Ik weet het: omslachtig maar we wilden weten of het kon...

De hoogte van de boete voor een gedeelde plaat weet ik niet, al schijnt die best hoog te zijn. Een agent dreigde me een keertje met het feit dat "rommelen met je kentekenplaat fraude is en dus duur". maar wie gaat nou een schattig eendje op de bon zetten, als het gewoon leesbaar is. Bij ijn 62er eendje heb ik voor de zekerheid gewoon nog een extra plaat achterin.

Dus: gewoon doen en rijden maar

Burtoni

Inmiddels de oude platen ( 42-VS-DP) vervangen door de "nieuwe" ( BE-66-50) :) De leverancier kon wel platen leveren met een zgn. spatie ( voor trekhaak o.i.d.) maar wilde geen keurmerk inslaan :( Ter voorkoming van gezeur bij APK en/of steekproef maar gekozen voor "standaard-platen" ;D Staat trouwens best veel beter dan de gele.

michelidds

Ik heb ook een DS 2e neus. Dus met een kromme gedeelde plaat aan de voorkant.
Daarbij zitten de letters op de zwarte kentekenplaathouder geplakt. Erg mooi en in 5 jaar nog geen enkel probleem gehad.
Voor de APK-steekproef (of een dienstklopper) heb ik een goede plaat in de kofferbak liggen, die ik er eventueel met een paar tyeraps overheen kan binden.
Kortom, maak het zoals je wilt en zorg dat je voor de APK een handige toegestane oplossing klaar hebt.
Goedgekeurde plaat aan één kant en zwart tape over kleine stukje?

Ik ga trouwens over een half jaar voor een gele vierkante op het deurtje. Het is immers een '77 er Nederlandse AK400...
Ben ik ook veel beter zichtbaar, vind ik wel veiliger.
Want zeker in het donker en bij slechter weer, vind ik het wel eng om een donkere auto te zitten, met blauwe platen en gloeiende spijkers als achterlichten... :o
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

Tags: