News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
39 Guests, 0 Users

Revitalisering motorblok

Started by Timo, October 20, 2009, 10:14:46 AM

Previous topic - Next topic

Timo

Het versnellingsbakje is compleet gereviseerd omdat 1 van de aandrijfasjes rot was.
Aan het 12pk blokje heb ik nog niets gedaan en ik weet niet hoe hij is weggezet. Ik heb hem nu 6 jaar en de vorige eigenaar schijnt hem ook al een vijf jaar in stalling te hebben gehad. En wie weet hoelang hij verder al in ruste was. Ik heb verder geen enkele info of het blokje goed is

Wat moet ik doen om het blokje weer wakker te maken zonder schade?
Timo                     
                           i====¬_
. __ ø.___o           │       |ø\_
(O_\D/___O)         i--O-----O\°

CitroenAZU

Ha Timo,

het beste is natuurlijk de hele boel uit elkaar halen en waar nodig rubbers,lagers,  keerringen en zuigerveren e.d. vervangen/reviseren.

Maar...als je daar geen zin in hebt kun je ook proberen of het blok zo goed loopt.
Ik heb in mijn Rudor AK een blok zitten wat al 20 jaar niet had gelopen en rij daar zonder er iets aan te doen al een jaar of 7 mee zonder enig probleem. Alleen nieuwe olie en bougies.

Recept;

Haal eerst de bougies eruit
laat olie in de vrijgekomen gaten lopen
laat het geheel even sudderen
probeer na enige tijd (enkele dagen) voorzichtig met de slinger het blok rond te tornen.
Herhaal bovenstaande nog een paar keer
Demonteer spruitstuk en maakt de binnenkant vrij van spinnenwebben en roest
Monteer spruitstuk weer en probeer het blok op te starten zonder bougies
Hierna je werkplaats schoonmaken van alle olie die uit de bougiegaten komt
Vervolgens als alle olie door je werkplaats is opgevangen nieuwe bougies erin en kijken of ie aanslaat.

Als ie het gewoon goed doet lekker in bouwen en gaan rijden. Rijdt ie dan ook goed, lekker laten ziten.
Zoniet, kan ie altijd nog gereviseerd worden...

Olie na 500km verversen.
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

Timo

Als ik over de bougiegaten een stuk plastic leg, kan ik stap 8 overslaan? :D
Timo                     
                           i====¬_
. __ ø.___o           │       |ø\_
(O_\D/___O)         i--O-----O\°

engbokho

Ik heb net m'n 18pk na 10 jaar weer gestart. Ene dag de motor 150 slagen gegeven met de slinger, een paar dagen later nog eens 175 keer en toen gestart.
Het belangrijkste is dat er een beetje oliedruk en compressie is als je het gaat proberen.
Succes!
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

Timo

Nu net de bougies eruit gedraaid, die waren een beetje vettig. Olie door de gaatjes en voorzichtig getornd. Vloep, vloep.
Dat smaakt naar meer! Probleemloos draait het motortje in de rondte. Ik word wat overmoedig en geef een slinger aan de sleutel en daar ejaculeert de zuiger een glibberige vette kwak over de werkbank. Zou Martijn dat bedoelen..... :o

Nog overmoediger gooide ik nog wat meer olie in het gaatje. Verdorie, de zuigerveren zullen toch niet stuk zijn? Toen realiseerde ik mij dat waarschijnlijk een in- of uitlaatklep openstond. En ja hoor, een volgende draai aan de slinger resulteerde in een verse spot op het plafond. Dat dak roest nooit meer!
Timo                     
                           i====¬_
. __ ø.___o           │       |ø\_
(O_\D/___O)         i--O-----O\°

AZL57

Zou zeker eerst de koppen eraf halen, er kan een hoop roest en roet via het spruitstuk in de motor zijn gevallen. Als je gaat draaien maak je onnodige krassen in de cylinders of erger...

Tags: