News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
58 Guests, 0 Users

De AU uit 1954 van McTommi

Started by CitroenAZU, September 19, 2009, 08:47:03 AM

Previous topic - Next topic

azurblade

...wie niet waagt...:)

Zou leuk zijn als het toch op één of andere manier lukt de AU op NL kenteken te krijgen. En ja een carte gris van andere AU is ook weer zoiets...leuker als de AU met het juiste bouwjaar op kenteken staat vermeld.

Als het zover is kom ik je AU wel in real bewonderen...want zo'n AU staat toch wel erg leuk naast zijn grote zus de HY ;D

mctommi

#31
Carte grise van een andere AU zal wel niet voor het oprapen liggen vrees ik. Heb er nog één van een 59-er AZU met plaatje (zelfs met chassis). Kan ik ook gaan gebruiken als het niet anders kan. Maar voorlopig heb ik dus een leuke PLANTENBAK, als ik het goed begrijp.......





Mijn website is even uit de lucht vandaar dat de foto weg is, er wordt aan gewerkt de site weer in de lucht te krijgen (nieuwe webhost).
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

gerard560

wat er ook gebeurt gooi dit nooit weg !!!! er zijn altijd wel mogelijkheden ,
dit was toch het model waar ik zelfs voor naar frankrijk wilde rijden

gr gerard

mctommi

#33
Weggooien ??? Weet je wat het gekost heeft ?

Nee, ik maak me niet zo druk over die carte grise dan wel een kenteken. Ik heb hem al 17 jaar en ik kijk er vrijwel dagelijks met veel plezier naar. Bovendien is de AU "knalhard" op de aansluiting voetenbak/bodemplaten na. Binnenschermen achter en vloer zijn helemaal strak. Kom er maar eens om, normaal is dat helemaal uitgewoond bij een besteleend van die leeftijd.
Ik ga eerst in Frankrijk weleens informeren. Ik heb eens een 60-er AZU gekregen die ook geen papieren meer had en toen ging de eigenaar naar de Préfecture, betaalde een bedrag en kreeg een nieuwe Carte Grise. Dat was dan natuurlijk wel de oorspronkelijke eigenaar, maar toch. Ga gewoon informeren, zal wat foto's meenemen ook van het typeplaatje.

Als jochie kreeg ik voor mijn 5e verjaardag een Teppaz draagbare platenspeler, daarbij kreeg ik een Norev A(Z)U-tje met Teppaz reclame erop. En dat was dus het zaadje van de Citroën-hobby. De Norev heb ik uiteraard nog, al zijn de koplampjes er vanaf.
Van 1986 tot 1993 heb ik in Frankrijk gespeurd naar zo'n eend, maar er waren slechts rotte exemplaren in weilanden voorhanden. Uiteindelijk vond ik deze AU in Steenbergen, net aan de overkant van het water hier. De verkoper wist niet wat hij verkocht, stond als een AZU van 1959 in de Telegraaf. Werd gek toen ik ontdekte dat het een AU was.
Hij hoeft niet persé weg, maar ik moet de nodige auto's uitverkopen, heb er teveel.



P.S. Die platenspeler op mijn 5e verjaardag was uiteindelijk ook het zaadje voor de gigantische verzameling platenspelers, bandrecorders, cassettespelers, tuner, versterker, combi's en luidsprekers die ik inmiddels in mijn bezit heb. Plus de bijbehorende LP's, cassettebandjes en bandrecorderbanden.
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

azurblade

Geweldig verhaal tom!

Zo is mijn eendenhobby begonnen door een boek van jan de lange in de biobliotheek.....na het 3 keer verlengt te hebben wist ik het zeker het moest een eend worden..en van het één(d) kwam het ander...

Hou ons op de hoogte van de vorderingen met betrekking tot de carte gris. ondanks dat het een genot is om naar te kijken zou het wel leuk zijn de AU weer op de wegen te kunnen bewonderen....misschien wel op de 12e besteleendenmeeting volgend jaar?;)

Succes

Daniël

Vandaag met de AZU uit 1957 naar de RDW geweest. Geen carte gris aanwezig, alleen het homologatiebewijs en een aankoopbon. Keurig netjes een identiteitsonderzoek gehad ivm start restauratie. Netjes alles verzegeld dmv loodjes en dossier aangemaakt. Tot zover dus helemaal geen probeem gehad dat er geen papieren bij waren.

Straks nieuw chassistje eronder en dan word het nummertje erin gehakt door de RDW meneer.
250 beige 1976 07-YE-59

Naast besteleend ook:
AZ 1959 blauw
2cv 4x4 barbour BMW powered
Traction Avant 11BL 1950
C3 2004

mctommi

Quote from: azurblade on August 18, 2010, 09:29:39 AM
Geweldig verhaal tom!

Zo is mijn eendenhobby begonnen door een boek van jan de lange in de biobliotheek.....na het 3 keer verlengt te hebben wist ik het zeker het moest een eend worden..en van het één(d) kwam het ander...


Er is nog een periode geweest (tienerjaren) dat ik een VW Buggy wilde gaan bouwen, maar later kwam er een gezin bij ons in de straat wonen met 5 zoons waarvan er twee met eenden bezig waren. Pas daardoor is de interesse in besteleenden weer terug gekomen en werd de eerste auto een AK400 geworden. Daarna volgden er vele bestel en gewone eenden.
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

mctommi

Quote from: Daniël on August 18, 2010, 17:26:59 PM
Vandaag met de AZU uit 1957 naar de RDW geweest. Geen carte gris aanwezig, alleen het homologatiebewijs en een aankoopbon. Keurig netjes een identiteitsonderzoek gehad ivm start restauratie. Netjes alles verzegeld dmv loodjes en dossier aangemaakt. Tot zover dus helemaal geen probeem gehad dat er geen papieren bij waren.

Straks nieuw chassistje eronder en dan word het nummertje erin gehakt door de RDW meneer.


Klinkt bemoedigend voor mijn AU, maar wat bedoel je met het verzegelen van e.e.a d.m.v. loodjes ?
Misschien is het wel een goed idee om mijn AU rijdend te maken zonder complete restauratie en dan eerst zien dat ik er een NL-kenteken op krijg, dan kan ik hem daarna miscchien verkopen hier in NL.
Heel lang geleden (in 1985) was ik op de wereldmeeting in Cheltenham, daar reed zo'n zeer zeldzame pick-up AZU rond, in Engeland gebouwd. De carrossrie was geheel ongerestaureerd maar het hele onderstel en de techniek waren wel gerestaureerd. Ben wel benieuwd hoe de auto er nu uit ziet.
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

azurblade

...is het verzegelen niet enkel om gesjoemel met het chassis te voorkomen?

Heb me ook eens laten vertellen dat je ook al na het onderzoek een kenteken kan aanvragen en in een later stadium bij ieder willekeurig APK-station laten keuren...hoe het één en ander zit is me niet duidelijk maar mogelijk eens vraag uitzetten bij RDW.

..werk aan de winkel uh...AU..:)

Een schouwing bij de RDW en homologatiepapieren zijn al genoeg om de AU in de toekomst legaal door de RDW keuring heen te krijgen.

engbokho

Tom je kan zelfs met de auto op een trailer naar de RDW, de auto hoeft niet eens (meer) te rijden voor de keuring...
Ze willen de auto alleen zien, en kijken naar een evt nummer en that's it.
Het uitgebreide keuren van vroeger is verleden tijd.
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

Geert

Ben met mijn AZU B ook naar de RDW geweest op een trailer.
Er mankeerde van alles aan, maar de wagen werd toch geschouwd, en ik kreeg een NL kenteken.
Nu wordt hij gerestaureerd, en daarna kan ik naar elk willekeurig APK keuringsstation .
Indien tijdens de restauratie zou blijken dat een Chassis wissel nodig zou zijn geweest , komt de RDW bij je aan huis e.e.a. voor een tweede schouw .
't is een kwestie van geduld........

mctommi

De RDW blijft me verbazen.......ze veranderen hun eisen steeds weer. Voorheen was het zo dat je een auto slechts ter keuring kon aanbieden als hij rijvaardig was en APK-waardig. Uit jullie ervaringen blijkt nu dat je een auto zelfs niet rijdend op een trailer naar een RDW-station kan brengen.
Zal eens te rade gaan bij een dorpsgenoot die naast Citroën-liefhebber en verzamelaar OOK RDW keurmeester is voor zowel keuringen in Zwijndrecht als steekproef keurmeester in ZW-Nederland.
Was blij verrast toen ik mijn in Frankrijk gekochte CX Diesel van 1979 ter keuring aanbood bij het RDW-keurstation in Zwijndrecht en uitgerekend hij de keurmeester was. Al pratend bleek dat ik de auto daar in Frankrijk voor zijn neus had weggekaapt, hij zou een paar dagen nadat ik de auto was gaan bekijken ook komen kijken, maar ik had gelijk betaald en de CX mee naar mijn franse huis genomen toen. No hard feelings, maar wel weer een bewijs dat het een kleine wereld is onder ons Citrofielen.

Zal nog eens na gaan denken wat wijsheid is wat betreft mijn geliefde AU.
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

björn

ja raar is dat.
ik heb pas gebelt voor om keuring naar 4 persoons.
en dan word mij verteld dat hij apk klaar moet zijn enz. :-\ :o ??? ??? ???

die keur meester heet toch niet toevallig Leo???

mctommi

Quote from: björn on August 20, 2010, 12:33:38 PM

die keur meester heet toch niet toevallig Leo???

Nee de keurmeester heet Piet. Leo ken ik wel van naam, woont die niet ergens in Maassluis of die kant ergens ???
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

CitroenAZU

Leo woont in HVH maar is keurmees af hoorde ik...

Ja Tom, ik denk dat aanbieden voor kentekenkeuring het handigste is. Gewoon toch proberen met die Homologatieverklaring.

Met Nederlands kenteken is zo'n auto bij verkoop een stuk interessanter en levert ie meer op.

Bijkomend voordeel; weer een kenteken in het register erbij. Er zijn al zo weinig AU's...  ;-)
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

Tags: