News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
33 Guests, 1 User

Versnellingsbakken en kleurnummer Ivoire borely

Started by MarcoAZU, April 02, 2021, 09:43:17 AM

Previous topic - Next topic

MarcoAZU

Ben weer lekker in de weer met bakken en blokken. Ik moet thuis blijven vanwege een pup die we hebben aangeschaft. Volop tijd om te klussen dus.
Nou heb ik altijd gedacht (stom van mij denk ik), dat een bak met grote trommels bij een 2CV6 hoort en met kleine bij een 2CV4.
Ik weet ook dat er een handige manual was, ik meen van Jeroen Cats, hoe je versnellingsbakken kon herkennen. Je plakte een peil op de aandrijfas, zette de andere vast en draaide dan aan de prise-as (of andersom?). Aan het aantal omwentelingen kon je dan bepalen met welke bak je te maken had.
Ik kan de beschrijving even niet meer vinden.
Is er iemand die een kleurnummer weet van Ivoire Borely?

Hans 250

AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

MarcoAZU

Quote from: Hans 250 on April 02, 2021, 09:53:23 AM
AC 084, kleur van onze GS uit 1973 8)
De Philips is origineel in die kleur geleverd. Wil het schutbord weer in die kleur schilderen, is nu lelijk zwart.

Dirk D

https://cats-citroen.com/home.html

Disc brake gearbox ratios

Is this disc brake gearbox from a 2cv or from a Dyane/Acadiane/Ami8?

Method 1:
Remove the gearbox lid.
Count the number of teeth on the front most gear on the uppershaft.
19 teeth is 2cv, 20 teeth is dyane/acadiane/ami.
Method 2:
With gearbox in the car:
Jack up one wheel.
Put the car in first gear.
Mark a point on the ventilator.
While turning the lifted wheel 1 revolution, check how many revolutions the ventilator makes.
With a seperate gearbox:
Block 1 driveshaft end.
Put the gearbox in first gear.
Mark a point on the input shaft (use old clutch plate or a welding clamp).
While turning the other driveshaft end 1 revolution, check how many revolutions the input shaft makes.
On a 2cv gearbox, the ventilator / input shaft makes 10 3/4 revolutions.
On a Dyane/Acadiane/Ami8 gearbox, the ventilator / input shaft makes 11 1/4 revolutions.
Note that the difference is only half a revolution!
Method 3:
Jack up one wheel.
Put the car in 4th gear.
Mark a point on the ventilator.
While turning the lifted wheel 1 revolution, check how many revolutions the ventilator makes.
On a 2cv gearbox, the ventilator makes 2 3/4 revolutions.
On a Dyane/Acadiane/Ami8 gearbox, the ventilator makes 2 1/2 revolutions.
Note that the difference is only a quarter a revolution!
AK 350 1969, apk vrij
Acadiane 1981, daily driver
Acadiane 1982, in restauratie
Acadiane 1979, lockdown project
Dyane 6 1983, daily driver
Renault Estafette 1000 1971, camper

engbokho

Er is nog een makkelijkere manier, tenminste als je een losse bak hebt. Geen "randje" op de priseas dan is het 2cv6, twee randjes dan is het een 2cv4/dyane 435 en azu250, randje aan de kant van de bak dan is het Ak400/Mehari, randje aan de kant van de motor dan is het (late) Ami6/Ami8 en Dyane6

Zie hier https://mecazen-2cv.actifforum.com/t811-identification-boite-de-vitesse
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

MarcoAZU


Tags: