News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
34 Guests, 0 Users

AR-94-68

Started by Dirk D, August 27, 2014, 14:04:30 PM

Previous topic - Next topic

Dirk D

Quote from: azurblade on December 01, 2014, 08:33:18 AM
de RDW heeft het loodje op een geweldige plek bevestigd om er welk blok dan ook in te hangen :)

Goed gezien Auke!  :)
AK 350 1969, apk vrij
Acadiane 1981, daily driver
Acadiane 1982, in restauratie
Acadiane 1979, lockdown project
Dyane 6 1983, daily driver
Renault Estafette 1000 1971, camper

Dirk D

Een vraag over de remmerij.
Ik heb remtrommels dus dot. Kan ik, als ik alle rubbers vervang overstappen op lhm? En dus de trommels behouden of moet er dan meer gebeuren?
AK 350 1969, apk vrij
Acadiane 1981, daily driver
Acadiane 1982, in restauratie
Acadiane 1979, lockdown project
Dyane 6 1983, daily driver
Renault Estafette 1000 1971, camper

mctommi

Achtercilinders voor LHM zijn er, maar voorcilinders......vrees van niet :( Leidingrubbertjes vervangen is natuurlijk altijd mogelijk.
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

engbokho

Dirk als je onregelmatig met de auto gaat rijden dan zou je als je alles vervangt kunnen overwegen om over te gaan op Dot 5 (geen dot 5.1!). Dat is siliconen spul en niet hygroscopisch. (en dus gaat de boel niet vastzitten) Maar het mag absoluut niet worden gemengt met dot4.

Mocht je per se over willen gaan op lhm dan zal je een schijvenbak moeten plaatsen,een LHM hoofdremcilinder en lhm cylinders achter. Maar of e.e.a. makkelijk gaat hangt er ook een beetje vanaf of je achter nog slangetjes hebt (alleen leverbaar voor Dot) of dat er al de "moderne" leidingen zitten in de as. Je hebt dan wel verloopstukjes nodig van 9mm naar 8mm!
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

azurblade

Weet niet wat de diameter is van de voorste remcilinders maar mogelijk kan je binnenwerk van nieuwe achtercilinders daarin overzetten om LHM te gebruiken maar misschien is dan meteen de ombouw naar schijven voor de hand liggender.
Voor achter hangt het inderdaad af of de leidingen nog voorzien zijn van de eerder genoemde slangen. Als dat zo is zou je ook remleiding naar achter en in de draagarmen moeten vervangen.

mctommi

Voorste remcilinders zijn veulllll groter in diameter dan achter, dus overzetten van e.e.a. is een "no go". Schijvenbak achter een "nieuw" type 2CV6 motor kan natuurlijk wel.
Vanaf modeljaar 1968 achter geen slangen meer achter als ik me nier vergips, maar idd. voor dikkere diamter leidingen en dus een verloopstukje nabij de achteras, zoals Eng Bo eerder schreef.
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

f.rockefeller

Dirk, misschien moet je eens snuffelen naar de maatvoering van ds(break) LHM achterremcilinders!(misschien heb ik nog oude liggen, zal s kijken.) Citroen kennende zou het best wel eens kunnen....
Wel zo veilig trommels, heb je tenminste een serieuze handrem.

Dirk D

Bedankt heren voor de reacties, wordt nog puzzelen wat ik ga doen. Ik wil ieg de trommels wel houden, geen schijven. Desnoods gewoon dot.
Vandaag weer een beetje aan het prutsen geweest.
Bodemplaatje rechts eruit.


image by DirkAK400, on Flickr
AK 350 1969, apk vrij
Acadiane 1981, daily driver
Acadiane 1982, in restauratie
Acadiane 1979, lockdown project
Dyane 6 1983, daily driver
Renault Estafette 1000 1971, camper

Ad AZU

Links of rechts ?
Maakt niet uit.  In elk geval veel werk lijkt me

Geert

Quote from: Ad AZU on December 07, 2014, 17:07:55 PM
Links of rechts ?
Maakt niet uit.  In elk geval veel werk lijkt me
Maar wel leuk werk !
't is een kwestie van geduld........

Dirk D

Haha, ben nu al in de war. Links natuurlijk!  :P
AK 350 1969, apk vrij
Acadiane 1981, daily driver
Acadiane 1982, in restauratie
Acadiane 1979, lockdown project
Dyane 6 1983, daily driver
Renault Estafette 1000 1971, camper

Dirk D

Quote from: engbokho on December 03, 2014, 22:16:42 PM
Dirk als je onregelmatig met de auto gaat rijden dan zou je als je alles vervangt kunnen overwegen om over te gaan op Dot 5 (geen dot 5.1!). Dat is siliconen spul en niet hygroscopisch. (en dus gaat de boel niet vastzitten) Maar het mag absoluut niet worden gemengt met dot4.

Mocht je per se over willen gaan op lhm dan zal je een schijvenbak moeten plaatsen,een LHM hoofdremcilinder en lhm cylinders achter. Maar of e.e.a. makkelijk gaat hangt er ook een beetje vanaf of je achter nog slangetjes hebt (alleen leverbaar voor Dot) of dat er al de "moderne" leidingen zitten in de as. Je hebt dan wel verloopstukjes nodig van 9mm naar 8mm!

Ik ben bezig om het hele remsysteem schoon te maken, wrc's en hrc worden vervangen. Ik zou dus met dot 5 kunnen gaan werken. Zie en hoor verschillende ervaringen en adviezen.
Wat is wijsheid? @Engbo heb jij zelf goede ervaringen met dot 5? Of iemand anders misschien?
AK 350 1969, apk vrij
Acadiane 1981, daily driver
Acadiane 1982, in restauratie
Acadiane 1979, lockdown project
Dyane 6 1983, daily driver
Renault Estafette 1000 1971, camper

engbokho

Hi Dirk,

Heb zelf Dot 5 in m'n Traction zitten, de remmen daarvan zijn minstens 8 jaar geleden gedaan en doen het nog zonder lekkage. Heel fijn dus voor een auto die sporadisch wordt gebruikt.

Maar zoals ik al schreef, je kan het alleen gebruiken als het hele remsysteem wordt vernieuwd. Dus HRC, alle wielremcylinders en de drie slangetjes. Nog twee andere nadelen, het is niet op iedere hoek te koop en je mag het niet mengen met andere vloeistof.

Geen zin in? Dan gewoon de boel installeren met dot 4 (even wat remmenvet achter de stofcupjes doen) en lekker veel rijden! En om de 2 a 3 jaar de dot4 verversen.
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

Dirk D

Hoi Engbo, sneller dan het geluid top!

Ik ga de remslangen sowieso nog vervangen, dus kan nog twee kanten op.  ;)
In ieder geval mooi om te zien dat jij goede ervaringen hebt met de TA. Ik kan nog even nadenken over wat ik doe, ben voorlopig nog aan het opknappen.
Bedankt voor je reactie in ieder geval!
AK 350 1969, apk vrij
Acadiane 1981, daily driver
Acadiane 1982, in restauratie
Acadiane 1979, lockdown project
Dyane 6 1983, daily driver
Renault Estafette 1000 1971, camper

Francois

Hoi Dirk,
Ik heb destijds bij mijn azu alle remleidingen, slangen en cilinders vernieuwd en gebruik nu dot 5. In ruim 4 jaar tijd nog geen problemen mee gehad, en ik rijd niet veel met de azu.
Citroën AZU EDF/GDF 1968
Citroën CX 25 GTI 1984
Mercedes-Benz L406/28 (L319) 1965

Tags: