News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
34 Guests, 0 Users

Restauratie AZU 1967

Started by gaëtan, August 19, 2014, 10:59:59 AM

Previous topic - Next topic

gaëtan

Hallo besteleendrijders in het rond!

In 1996 kochten we (mijn vader en ik) een AZU uit 1967 in het Franse St-Martin-Laguépie, op enkele kilometers van Cordes-sur-ciel. Ze had er toen al een zwaar leven op zitten en was toe aan haar derde eigenaar, een man van in de tachtig die haar vooral inzette vooral allerlei karweitjes. Zo werd ze onder meer gebruikt om het grind voor de nieuwe oprit aan te voeren. Uiteraard werd daarbij geen bescherming in de laadruimte voorzien, het was immers maar 'une vieille loque' (een oude vod). De eigenaar was dan ook erg blij dat wij nog een toekomst in dat autootje zagen. Hij zag er immers al tegenop om ze naar de sloop twintig kilometer verderop te moeten rijden. :)

Een week later stond die oude vod dus bij ons op de oprit...





Ze had nog steeds haar originele Bleu Névé (AC609) kleur, maar daarmee was ook ongeveer alles gezegd. De vloerplaten en dorpels vooraan waren 'gerepareerd' middels een patchwork van aan elkaar gepopte plaatjes aluminium. De achterbalk onder de achterdeurtjes was met hetzelfde knutselwerk opgelapt. De originele stoeltjes waren vervangen door twee heuse fauteuils uit een Peugeot 204. Ja, rijden deed ze wel, zo ongeveer toch, maar harder dan 60 ging het niet. We begrepen meteen waarom de eigenaar opzag tegen de rit naar de sloperij. De motor was trouwens vervangen door een 435cc die dan wel mooi droog stond, maar draaide als een versleten stofzuiger. Enfin, een compleet restauratieproject dus of zoals onze Franse vrienden dat tegenwoordig noemen 'très bon état, quelques petits travaux à prévoir'. 

Zoals dat wel vaker gaat, waren nog veel wachtenden in de rij voor restauratie en kwam de AZU dus in een hoekje van de garage te staan. Voor we er erg in hadden, waren er 13 jaar voorbij gewaaid en was er nog steeds geen ene boutje aan losgemaakt...
Vorige winter dus toch maar onze stoute schoenen aangetrokken en de AZU op de operatietafel gelegd.
Het chassis was, zoals we ook in 1996 meenden te zien, nog in prima staat en kon na een stevige kuisbeurt, weer netjes in de lak gezet worden. De koets was natuurlijk een ander paar mouwen, daar hoef ik jullie wellicht niet van te overtuigen.

Enkele sfeerbeelden! ;-)









Onze bedoeling is niet om de AZU in fabrieksnieuwe staat te brengen met alles tot in de kleinste details zoals het ooit op een mooie meidag in 1967 moet geweest zijn. Zo was bijvoorbeeld het schutbord al grondig verbouwd om de 435cc in de auto in te bouwen. Alles weer omzetten naar origineel betekende nog (veel) meer werk en omdat we ook nog andere projecten hebben, werd er dus besloten de auto optisch mooi en technisch goed te maken, met enkele vrijheden ten aanzien van het origineel. Zo komt er een Dyane motor uit 1974 in te liggen: ik had geen 425cc op voorraad en de 435cc die erin lag, was 'erg vermoeid'. Uiterlijk is het wel de bedoeling om zo dicht mogelijk bij de originele uitvoering te blijven.

Op dit ogenblik staat het chassis weer op z'n poten en is de koets helemaal gelakt. In het najaar willen we de 'mariage' tussen beide doen en volgt het lange proces van wederopbouw! We willen op de hele dradenbundel heropbouwen want die lijkt onder handen genomen te zijn door Franse kleuters met teveel fantasie en te weinig kennis van zaken (lees een hele collectie lusterklemmetjes en 1.5 draad...)

Ik had enkele vraagjes en ik hoop dat de verzamelde expertise van dit forum me daarmee zou kunnen helpen.
* Ik heb ooit ergens gelezen dat eind jaren 60 de bumpers van de Franse besteleenden in het koetswerkkleur werden meegespoten. Klopt dat voor 1967 ook? De bumper was Bleu Névé als we de auto kochten, maar daarop wil ik niet vertrouwen, want ook de wielen waren in die kleur meegespoten (inclusief een deel van de banden...  ::))
* Wat met de koplampsteun? Is die ook Bleu Névé of toch Gris Rosé?
* Hoewel de achterdeurtjes en de zijpanelen alles bij elkaar nog redelijk zijn, wil ik graag op termijn nieuwe plaatsen. NOS-delen zijn natuurlijk het best, maar die zijn peperduur dus wijk ik wellicht uit naar een piraat-alternatief. Hebben jullie ervaring/tips voor de aankoop van nieuwe deurtjes, tankklep en reservewieldeksel? Als namen van bedrijven noemen een probleem vormt met de regels van het forum, mag het natuurlijk altijd via PM! :-)

Zo, dit bericht is wat langer geworden dan wat ik eigenlijk voor ogen had, maar een beetje context bij mijn vragen, kan wellicht nooit kwaad!

Bedankt alvast!
Gaëtan

 


marcopr

Wat een mooie wagen zeg.
Gris Rosé op de koplampsteun en de bumper dacht ik te weten.
Plaatwerk weet ik niet, maar men zegt dat er mooi plaatwerk in Slovenië wordt gemaakt, dat gebruikt Martijn tenminste naar volle tevredenheid.
In de onvermijdelijke reacties van mede-forummers zal eea wel worden bevestigd, toegelicht, tegengesproken of aangevuld worden ;-) .

Geert

Leuk ding zeg !
Jammer van de motor, maar och :" Dat hoort bij de historie van de wagen", zullen we maar zeggen.
Veel plezier ermee!

't is een kwestie van geduld........

CitroenAZU

Hoi Gaetan,

Mooi werk, dat gaat goed!
Wat voor bodemplaten heb je gebruikt?
AK400 en daar de balkjes afgehaald? Zo wil ik het gaan doen in elk geval.
Bumpers waren soms in kleur in 63 en 64 geloof ik. 67 was in Gris Rose net als wielen en lampensteun.
Je kunt tegenwoordig mooi zincor plaatwerk kopen via iedere eendenspecialist. Pasvorm is goed en er zijn zelfs achterdeurtjes tegenwoordig.
Succes met restaureren!
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

gaëtan

Bedankt voor de reacties. Wegens vakantie was ik hier even weg...

@Martijn: Wat die vloerplaten betreft, ik denk inderdaad dat het aan de basis AK400 delen waren die werden aangepast, al ben ik dat ook niet meer helemaal zeker. We hebben immers gedurende die achttien jaar heel wat onderdelen verzameld en ik weet niet meer precies hoe en wat. Dat is nog één van de nadelen van (heel) lang aanslepende restauratieprojecten! ;-)

Tags: