News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
36 Guests, 0 Users

AK400

Started by Ton, June 23, 2014, 20:32:18 PM

Previous topic - Next topic

Ton

Goedendag,

Ook ik heb de fout gemaakt om jaren geleden mijn "eendbestel" weg te doen. Nu jaren later kan ik alleen nog blij zijn dat ik er één bezat. Uit nostalgie ben ik informatie gaan zoeken welke het was. Het blijkt een AK400 te zijn geweest met vierkante koplampen en nieuw model snelheidsmeter, die van 20 tot 120, maar heb toch nog een paar vragen:
Weet iemand of het type AK400 met vierkante koplampen een eigen handelsnaam had. Ik dacht zelf eerst de AKS400. ( dat begreep ik n.l. uit een Engels boek over de 2CV. ) en wanneer kwam het nieuw type snelheidsmeter in de AK400?

Ton

engbokho

Welkom Ton,

Even snel uit m'n hoofd: jouw model heet 400, is gemaakt van sept '74 tot aug 78 en heeft de bruine teller gekregen vanaf 1973.
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

MarcoAZU

Met een teller tot 130, besteleenden hebben een teller tot 130 km/h, waarom dat zo is , daar ik heb ik nooit antwoord op gekregen!
Het zou ook kunnen dat de 250 alleen een teller had tot 130 en de 400 tot 120 km/h maar dat zou het nog eigenaardiger maken, de 250 is een 4tje en de 400 een 6!

Zegt het maar!

mctommi

Quote from: MarcoAZU on June 25, 2014, 22:36:47 PM
Met een teller tot 130, besteleenden hebben een teller tot 130 km/h, waarom dat zo is , daar ik heb ik nooit antwoord op gekregen!

Je gaat me toch niet vertellen dat jij nog nooit 130 hebt gereden met je besteleend ??????
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

mctommi

#4
Quote from: Ton on June 23, 2014, 20:32:18 PM
Goedendag,

Ook ik heb de fout gemaakt om jaren geleden mijn "eendbestel" weg te doen. Nu jaren later kan ik alleen nog blij zijn dat ik er één bezat. Uit nostalgie ben ik informatie gaan zoeken welke het was. Het blijkt een AK400 te zijn geweest met vierkante koplampen en nieuw model snelheidsmeter, die van 20 tot 120, maar heb toch nog een paar vragen:
Weet iemand of het type AK400 met vierkante koplampen een eigen handelsnaam had. Ik dacht zelf eerst de AKS400. ( dat begreep ik n.l. uit een Engels boek over de 2CV. ) en wanneer kwam het nieuw type snelheidsmeter in de AK400?

Ton

De AK400 had altijd al de grote snelheidsmeter die al in de AMI6 zat (en nog wat Citroën bedrijfswagens). Vanaf Modeljaar 1971 blauwe "kast" eromheen. Later bruine kast en vanaf 1976 (als ik me niet vergis) zwart. Het verschil tussen 2CV4 (250) meter en 2CV6 (400) is; schakelstreepjes op andere plaats, de vier moet eerder in zijn vier.......haha.....alstie het al haalt ;)
AKS 400 komt ook wel in onderdelenboeken voor; de S zou dan staan voor "surbaissé" oftewel; verhoogd. In Spanje heten ze in de type-aanduiding ook zo. Je hebt hele mooie glimmende "logo's" voor achterop de auto met AK en dan een grote sierlijke S eromheen. Tijdens de wereldmeeting in Portugal (1987) was dat een zeer gezocht item !!! Alle Spaanse sloperijen werden geript door 2CV-rijdende eksters :P
En jawel; ik heb er zelf ook één in de kast, maar niet van toen !

In de latere jaren stond de AK 400 in de folders als Citroën 400 en de kleine uitvoering als Citroën 250. Maar die had een dergelijke sticker al achterop in 1971, om het allemaal lekker ingewikkeld te maken. Dank U Firma Citroën :)
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

Ton

Bedankt, weer wat geleerd...
Het blijft een bijzonder voertuig. Op vakantie naar Frankrijk, niks Formule 1 Hotel. Gewoon een flinke plank over de breedte achterin op de wielkasten en met een luchtbedje erop sliep je heerlijk. Citroën, createur d'automobile...
Ik ben wel jaloers op jullie...
Salut...

Burik

Quote from: Ton on June 23, 2014, 20:32:18 PM


Ook ik heb de fout gemaakt om jaren geleden mijn "eendbestel" weg te doen.

Welkom Ton,

Ik heb het geluk dat mijn vader vroeger te eigenwijs was om onze eend te verkopen.
1988 is hij stilgezet en toen al was er veel liefhebberij voor. Pa hield voet bij stuk.
Dat is het grote voordeel als je er de ruimte voor hebt en een eigenwijze vader  ::)
Besteleend AK350 1968 in ons bezit sinds 1969 - Opel Commodore GS Coupe 1969 nieuw gekocht door mijn vader - Nekaf Jeep 1960 in ons bezit sinds 1974 - Chevrolet Caprice Classic landau coupe 1978 in ons bezit sinds 1979 - VW kever 1958 - VW Polo Steilheck 1984 - Subaru Mini Jumbo 1990 - Solex 1964

Ton

Hallo,
Inderdaad, nu ben ik vader en eigenwijs maar helaas is de eend toch niet meer in het bezit. Ach, ik ben pas sinds een tijdje de 2CV weer aan het volgen. Lid van twee verenigingen als donateur. Beetje snuffelen op de A-markt in Gemert.., zo sprokkel je wel wat 2CV-plezier bij elkaar. En je weet nooit wat de toekomst brengt...
K sta vooral versteld hoeveel de 2CV nog leeft bij velen.
Groeten uit BoZ,

MarcoAZU

Quote from: mctommi on June 26, 2014, 16:05:25 PM
Quote from: MarcoAZU on June 25, 2014, 22:36:47 PM
Met een teller tot 130, besteleenden hebben een teller tot 130 km/h, waarom dat zo is , daar ik heb ik nooit antwoord op gekregen!

Je gaat me toch niet vertellen dat jij nog nooit 130 hebt gereden met je besteleend ??????

Met de besteleend heb ik nooit de 130 km/h gehaald om eerlijk te zijn.

Wel met de ACA die ik destijds had, de kleur mag je raden  8)

En ja er zaten ook prachtige ..... op  :D

En ook mijn zoon zegt: je had hem nooit weg mogen doen!

Ik heb hem ingeruild voor een Ford Escort, wat een vergissing!

Tags: