News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
102 Guests, 0 Users

Omvormer 6V - 12V

Started by Ad AZU, May 12, 2013, 17:18:30 PM

Previous topic - Next topic

Ad AZU

Ik ben op zoek naar een omvormer.
mijn AZU heeft een 6 Volts systeem onder de kap met uiteraard een 6Volts accu.
Nu wil ik mijn navigatiesysteem ook wel eens meenemen, maar die werkt op 12V voeding.
Je kan omvormers kopen vanaf € 30,00 tot wel € 200,00.
Uiteraard ben ik Nederlander, en wil zo weinig mogelijk geld besteden;  maar ik wil ook wel iets goeds.
Heeft iemand ervaring?
Kan ik ook gelijk mijn telefoon opladen.

engbokho

Ik denk dat je je Tom Tom al werkend kan krijgen op de 6v instalatie!
Probeer het maar eens (met draaiende motor) en anders verkoopt de eeec simpele omvormertjes voor een paar tientjes.
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

Ad AZU

#2
...denk..  zeg je
Kan de navigatie hier dan tegen?
Of is er een kans dat e.e.a. fout gaat (en dus kapot)?

engbokho

#3
Maak een "gewone" sigaretten aansluiting op je 2cv, en stop daar de normale autostekker van je Tom Tom in.
De eend geeft rond de 7,5 volt als je op gang bent, het snoertje regelt dat terug tot 5,5 volt voor de Tom Tom.
Succes!
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

Ad AZU

Thanx
Ga het proberen.
Laat nog wel even weten of het gelukt is.
(duurt we even, er liggen nog wat andere projecten)


RCUPPER

Ik wil hierop even reageren, ik ben een groot fanaat van besteleenden en verschrikkelijk verliefd op mijn navigatiesysteem. Ik moet toegeven, ook ik was zo'n vervelende persoon die zwoer bij zijn vertrouwde landkaart en iedereen die een navigatiesysteem gebruikte heel hard uitlachte..

Maar.. toen kwam ik op een eenzame avond op de camping in Frankrijk een stel Belgische motards tegen.. met een Garmin Zumo erop. Ik was verliefd, nooit meer uren staren naar mijn vertrouwde kaart, nooit meer in het ongewisse over hoeveel kilometers ik nog moest en veel meer reis/vakantiecomfort. Je kunt met dit apparaat tenslotte vooraf op de computer of onderweg (zonder internetverbinding) routes maken en deze achteraf rijden.

Omvormer kun je gewoon universeel maken, door een tapje op de accu, een 6v omvormer en een sigarettenaansteker voor de kabel van je tomtom/garmin/"favoriete koosnaampje voor zij die je de wegwijst"

Omvormer: Statron 2238 http://www.conrad.nl/ce/nl/product/518108/Statron-610-Gelijkspanningsomvormer-DC-DC-omvormer-Schakelend-12-V10-A-120-W;jsessionid=1D5F6B6EB69796841D2A779123A46525.ASTPCEN22
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

kogel

nergens voor nodig. Eng Bo heeft gelijk. Een tomtom loopt op 5 volt. Dus die kan je gewoon aansluiten op je 6 volt. net als je lader voor je mobiel etc.

Ik doe het al jaren zo in de traction.
Traction Avant BN 1955, Mehari 1975, Heinkel 103A2 1965, AK 350 1969, BMW R75/5 1971

azurblade

Bij mij werkt het ook zonder omvormer. Even ene contactbij de plaatselijke bouwmarkt onder je dashboard maken en navigeren maar

marcopr

Ik heb onlangs een tocht van circa 1000km gemaakt et een maat die zonder tottom de weg niet opkan ;D.
Dus een sigarettenaanstker gekocht met zekering!!!! aangesloten op een permanente + en op de massa.
Werkte prima met 6 volt.
Opmerking; met de standaard tomtom-sigarettenaanstekerstekker ging het prima, met een universeel ding met aansluitingen voor usbstekker ed ging het niet, trok zelf denkelijk wat volt voor het ledje oid.

Ad AZU

Net voor mijn tocht naar de BEM heb ik een verlengsnoer door midden geknipt, schoentjes eraan. Op de accupolen gezet. Bij de autospeciaalzaak had ik een driewegstekker met zekering gekocht. Die ertussen gezeten jawel hoor: TomTom bracht mij keuring via de binnenwegen voornamelijk langs de Lek naar Amerongen.  Ook de mobiel werd opgeladen. Scheelt mij toch weer een omvormer.  Bedankt voor alle goede adviezen. Heeft mij kosten bespaard door geen nutteloze omvormer te hoeven kopen.

Tags: