News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu

Versnellingsbak

Started by Valérie, January 01, 2013, 23:08:27 PM

Previous topic - Next topic

Valérie

Hoe bestaat het ... dat ik het nu al voor de 2e keer in m'n leven meemaak dat een (2CV-6) versnellingsbak plotsklaps volkomen geblokkeerd zit in z'n 2e versnelling... en ik intussen het hele motorblok + bak heb uitgebouwd om (nog) te gaan ontdekken waaraan dat ligt ...
Heeft iemand hier (al méér) ervaring mee/in ?
Daarnaast: zou eigenlijk heel graag een 2CV-versnellingsbak (heb er intussen 3 liggen) zèlf willen reviseren maar heb een beetje vrees de drempel van het amateurisme te overtreden ...
Uit allerlei berichten van allerlei "deskundigen" uit allerlei media destilleer ik ènkel de waarschuwing: "vooràl afblijven en voorál alleen door een deskundige laten doen" (door iemand die daarvoor dus "geleerd" heeft ...)
Wie heeft hierin ervaring en geeft me raad ... ?
Gert
"Valérie" (AZU 250/1974) - "Otje" (HY 1981) - "Dikke Bertha" (BMW R75/5 1972) - "d' Eend" (2CV6-Special 1977) - "Simplex" (herenfiets uit 1948) -Modern Blik: Renault Kangoo 1999 (1e eigenaar)

Geert

#1
Hallo Gert,
Je moet eens op 2cv.nl kijken, daar staat het een en ander over het reviseren van versnellingsbakken en ook goede tips.
Als je je daar aanmeld kun je er vragen stellen en dat forum wordt meer bezocht dan het  besteleendenforum.

Ik denk trouwens dat het blokkeren van je bak te maken heeft met een regelmatig voorkomend euvel , waar ik al vaker over heb gehoord en wat met achteruitrijden en het loskomen van een tandwiel van volgens mij de KM teller .
't is een kwestie van geduld........

engbokho

Hi Gert,

Het heeft idd te maken met het losschieten van een grote moer/ring. Als je weet welke het is dan is het een relatief "eitje" om m weer vast te draaien, en voorgoed vast te zetten.
Zaak is om de bak (met het deksel eraf) weer in z'n vrij te zetten en dan de boel weer op z'n plaats te draaien.
Er leest hier vast wel iemand mee die exact weet welk tandwiel het is.
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

Valérie

Dank ... voor de wijze raadgevingen ...
Ga morgen (joepie, m'n wekelijkse "ouwe-lullen-vrije-dag") eens het deksel van die bak lichten alsmede het afdek-klepje aan de achterkant van de bak. Benieuwd wat ik tegenkom ...
Gert
"Valérie" (AZU 250/1974) - "Otje" (HY 1981) - "Dikke Bertha" (BMW R75/5 1972) - "d' Eend" (2CV6-Special 1977) - "Simplex" (herenfiets uit 1948) -Modern Blik: Renault Kangoo 1999 (1e eigenaar)

engbokho

Gert achterdeksel hoeft er niet af!
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

Valérie

engbokho:
oh ... tja ... lees dit dus achteraf ... 
Maar ... om te kunnen controleren of die "beroemde moer" nog vast zit moest die achterdeksel er tóch ècht af ! Intussen blijkt dàt niet het euvel te zijn; de moer kan weliswaar ca. 2 mm op de as bewegen maar de borging (weliswaar héél minimaal) is nog intact. Dus echt losdraaien kan 'ie niet. Daarnaast dient het achterdeksel dus óók voor het "opsluiten" van de achterlagers van beide tandwiel-assen. Bij het lezen van de instructies voor de demontage van de bak ("Vraagbaak Citroën 2CV etc. ... 1975-1982") wordt melding gemaakt van (opvul-)ringen welke zich in die achterdeksel zouden moeten bevinden teneinde die twee lagers te borgen. Ik trof echter niks aan ...
En intussen zit de hele zaak nog muurvast ... maar gloort er óók hoop ! Ga maandagavond een Citroën-monteur van de "oude stempel" treffen.   
Geert
Dat tandwieltje van de km-teller heeft hier niets mee te maken: op alle twee de tandwielassen zit aan de achterzijde een moer om de hele bubs vast te zetten. Aan die moeren zit een soort "hoedrandje" en in beide assen zit een soort "spiebaan". Door nu dat hoedrandje ter plaatse van de spiebaan met een hamer + beitel o.i.d. ìn die spiebaan óm te buigen wordt de moer geborgd en kan dus niet meer draaien ten opzichte van de as. Maar ... het kan inderdaad voorkomen - bij tè hard achteruit rijden - dat die borging weer terug wordt geperst door allerlei krachten op/van die tandwielas. En dán loopt de boel inderdaad vast ...
Wordt vervolgd.
"Valérie" (AZU 250/1974) - "Otje" (HY 1981) - "Dikke Bertha" (BMW R75/5 1972) - "d' Eend" (2CV6-Special 1977) - "Simplex" (herenfiets uit 1948) -Modern Blik: Renault Kangoo 1999 (1e eigenaar)

engbokho

De moer zit niet aan de achterkant maar ergens binnen in op een as. Ongeveer in het midden van de bak. Kan het je moeilijk uitleggen zo op de computer. Hij houdt een bepaald tandwiel op z'n plek...
Hoop dat de monteur je kan helpen. Succes!
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

engbokho

Kijk hier wordt t nog eens beter uitgelegd inclusief plaatjes
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220207
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

Tags: