News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
50 Guests, 0 Users

Wat bestelt een besteleend?

Started by CX 2500, December 09, 2012, 23:55:51 PM

Previous topic - Next topic

björn

ja waar zal ik is beginnen.
ik heb nu nog 1 besteller.
mijn vorige was er 1 uit de rudor familie en heeft toen volgens mij witgoed en tv's vervoerd.
bij mij was het van alles plaat werk huis raad en mega groot citroen logo.
mijn huidige en eerste besteller komt uit frankrijk.
tijdens de demontage kwam ik een brief tegen van een wijn coparatief met melding dat de onderdelen waren gearieverd.
dus neem aan dat hij van een wijn boer is geweest. ik heb hem gekocht van ieman uit NL die hem als rijdende gereedschap kist gebruikte voor bootmotoren reparaties.



Francois

Mijn azu was van oorsprong een service wagen van de edf/gdf. Met ladder op het dak, dat zal er zoiets uitgezien hebben:



Door mij wordt hij regelmatig gebruikt om spullen te verhuizen:





Breekbaar transport (porselein)



En hij heeft ook dienst gedaan als mobiele limonade bar tijdens een festival

Citroën AZU EDF/GDF 1968
Citroën CX 25 GTI 1984
Mercedes-Benz L406/28 (L319) 1965

mctommi

Limonadebar ! Schitterend idee voor tijdens het besteleendweekend ?
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

Valérie

Schitterend ! Maar neem aan dat ons "troeteldier" toch wel voor héél wat meer "vreemdere" taken is ingezet  ???
"Valérie" (AZU 250/1974) - "Otje" (HY 1981) - "Dikke Bertha" (BMW R75/5 1972) - "d' Eend" (2CV6-Special 1977) - "Simplex" (herenfiets uit 1948) -Modern Blik: Renault Kangoo 1999 (1e eigenaar)

CX 2500

De jouwe misschien, Valérie?  :)

CX 2500

#20
Reusachtige telescopen worden er tijdens de Internationale Besteleendmeeting uit een van deze bijzondere wagens gehaald, terwijl veel andere kampeergerei en bierkratten naar het terreintje bij de boer gesleept hebben. Dan komt als vanzelf de vraag op wat de Besteleenden bestellen, wanneer zij niet naar zo'n meeting rijden. Van alles, zo blijkt. Zelfs in hun winterstalling moeten ze vaak nog een last dragen.



De foto's van Martijn "CitroenAZU" sieren de 'gespot en gepost'-topics van alle modelspecifieke subfora op www.Citroën-Forum.nl. Hij lijkt een alleseter op Citroën-gebied, maar er is een model waaraan hij echt zijn hart heeft verpand: de Besteleend. Het door hem opgestarte Nederlandse Besteleendregister brengt veel kennis over deze bijzondere bestelauto's bij elkaar.

Eens per jaar wordt de Internationale Besteleendmeeting georganiseerd. De kleurige foto's daarvan behoren tot het mooiste wat het forum te bieden heeft. Zij maken nieuwsgierig naar wat er op die Besteleendmeetings gebeurt. Tijdens de 13e Internationale Besteleendmeeting eind september 2012 kan ik er ook eens poolshoogte gaan nemen. Het basiskamp is een kampeerterrein achter een boerderij in Leersum, waar niet alleen gekampeerd, maar ook gebarbecued wordt, waar AZU-spelen en een kofferbakverkoop plaatsvinden en waarvandaan de toertocht start. Na wat leuke gesprekken maak ik nog een rondje langs de AZU's en de AK's en ga vervolgens Besteleendloos weer huiswaarts.

Onderweg begint het te knagen: "Wat bestellen al die Besteleenden toch?" Die vraag laat me niet meer los. Natuurlijk is er geen betere plaats om haar te stellen dan op het Nederlandse Besteleendregister zelf. Al snel komen daar de verhalen los. Natuurlijk vervoeren er veel kampeer- en vakantiespullen naar soms verre bestemmingen. Regelmatig worden ze voor verhuizingen van vrienden en bekenden ingezet en wanneer er weer eens een donor geslacht is, dan moeten de Besteleenden vaak de onderdelen transporteren. Ze worden dus echt aan het werk gezet, ook door handwerkers en kunstenaars die er schilderijen en beelden in vervoeren. Een heel ander soort handwerk is dat van Lenie 't Hart bij de Zeehondencrèche in Pieterburen. Daar wordt bij reddings- en vrijlatingsacties een Besteleend gebruikt, die zodoende weleens op TV te zien is. Martijns Besteleend staat ingeschreven bij een modellenbureau en heeft al enkele TV- en bioscoopfilms op zijn naam staan. Een extra voordeel daarvan is dat de Eend dan ook acteurs van vlees en bloed mag vervoeren.

Moesten de postbode's en de handwerkers er vroeger bij weer en wind met hun Besteleend op uit, tegenwoordig zijn er heel wat Besteleenden die 's winters binnen mogen blijven staan. Zelfs dan wordt hen geen algehele rust gegund, omdat het plaatsje voor de Besteleend slechts kon worden vrijgeruimd door de dingen die in de weg stonden in de Besteleend te laden. Zo zijn er heel wat die de hele winter lang tuinmeubelen bestellen. Afgezien van deze winterse rust die veel Besteleenden nu krijgen, valt op dat het gebruik door de liefhebbers sinds de pensionering van het model even divers is als het gebruik door handwerkers tijdens de actieve carrière van de Besteleend.

Als er een interessantste besteller gekozen moet worden, dan komt die titel toe aan de gele van Jan. Hij draaide zijn gele Besteleend zondag tegen de middag het kampeerterrein van de 13e Internationale op en begon direct een indrukwekkende telescoop uit te laden en op te stellen. Jan kan smakelijk vertellen over sterrenkijken. Omdat er op klaarlichte dag slechts een ster goed zichtbaar is, krijgen de aanwezigen een boeiende uitleg van het fenomeen zonnevlekken. De gele Besteleend vervult een belangrijke rol bij de uitoefening van Jans hobby. Regelmatig transporteert hij zijn telescopen naar het natuurgebied De Biesbosch om daar de duisternis op te zoeken.

Kortom, de Besteleend is een bijzondere klassieker die nog altijd praktisch ingezet kan worden!

tekst: CX 2500, foto: CitroenAZU

CitroenAZU

AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

marcopr

Mooie stukje text, nog ergens elders gepost?

CX 2500


CitroenAZU

Gisteren een Rolls Royce V8 achterin gehad en een VW 1300 blok :-)


2cv V8 by azu250, on Flickr

JB-60-42 by azu250, on Flickr

V8 by azu250, on Flickr

AZU Bimoteur by azu250, on Flickr

VW by azu250, on Flickr
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

MarcoAZU

#25
En bracht het wat op bij de oud ijzer boer  ;) ?

mctommi

Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

MarcoAZU

zal ik jou voortaan stripkap noemen dan  ;) ?

mctommi

Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

CitroenAZU

Rolls Royce versnellingsbakje :-)


2 by azu250, on Flickr
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

Tags: