News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
54 Guests, 0 Users

BE-74-06

Started by Valérie, June 04, 2012, 23:50:23 PM

Previous topic - Next topic

Valérie

Type; AZU
bouwjaar; 1974
kleur; groen
bijzonderheden;









Vast al een veelgestelde vraag ... en dus vast al ooit beantwoord: heb een 1974-AZU 250, rechtstreeks uit Frankrijk opgehaald, nu na 2 jaar hobby-en geheel gerestaureerd en klaar voor de RDW. Heb de CG, tevens het (op het chassis "gepopte") aluminium plaatje met het nummer dat correspondeert met de CG, alleen schijnt de RDW óók nog "ergens" een "ingeslagen" chassisnummer te verwachten. Wáár wordt normaliter zo'n nummer in het chassis geslagen ?
Het hele "vooronder" is voorzien van gloednieuwe dorpels, vloerplaten en voetenbak. Zou dus een beetje opvallen als dáárin ergens dat nummer zou zijn ingeslagen ... óf zijn RDW-mensen nogal lichtelijk "blind"... ?
Groet, Gert
"Valérie" (AZU 250/1974) - "Otje" (HY 1981) - "Dikke Bertha" (BMW R75/5 1972) - "d' Eend" (2CV6-Special 1977) - "Simplex" (herenfiets uit 1948) -Modern Blik: Renault Kangoo 1999 (1e eigenaar)

mctommi

Chassinummer staat ingeslagen in het chassis, onder de rechter voorstoel, bodemplaten en voetenbak zijn deel van de carrosserie !
Ingeslagen nummer is belangrijker dan het chassisplaatje. Bij de RDW zijn ze niet blind en kunnen lastig zijn. Controle van chassisnummer is de eerste stap bij de invoerkeuring ! Als het onleesbaar is, kunnen ze er een nieuw nummer inslaan als de auto verder klopt......succes !
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

Valérie

Tja, de RDW blijkt inderdaad héél lastig te kunnen zijn. M'n Azuutje heeft de martelingen van de APK-keuring dan wel doorstaan; de heren RDW-ers hebben echter grote twijfels aan de "identiteit" van mijn voiture en hebben dus een "identiteits-onderzoek" (à raison van EUR 90,=) afgedwongen. Ik moet nu bewijzen dat de carrosserie en het chassis eertijds tot dezelfde auto behoorden. Dit zal gebeuren (jaja, niet lachen !!!) middels mijn (gelukkig héél uitgebreide) fotoboek. Daarnaast blijkt de RDW zéér onkundig en volledig gespeend van alle kennis omtrent de Citröen AZU. Ik heb met verbazing gadegeslagen hoe de keurmeester op, in en onder de auto aan van alles begon te trekken en peuteren; mij regelmatig moest vragen wáár e.e.a. voor diende en als klap op de vuurpijl in de cabine hevig op zoek ging naar de hendel om de motorkap te ontgrendelen ...
Daarnaast moet IK nu documentatie aan gaan dragen over a) "technische gegevens betreffende het motorvermogen" (heb er een AM2-blok in liggen) en b) de "asgewichten". Waarmee de heren dan weer vooruit kunnen. Het is nèt de omgekeerde wereld: IK moet gegevens aanleveren waarmee ZIJ dan uiteindelijk de zaak kunnen beoordelen ... Heb nog nooit zoveel dommigheid bij elkaar gezien.
Weet iemand waar ik (jaja: "officiële" !) documentatie kan vinden over die "as-gewichten" ? Heb zelf al info ontdekt over motor-gegevens, zie: http://www.2cv.nl/historie/serienummer.html en http://www.2cv.nl/historie/motorbaklijst.html . Weet alleen (nog) niet of de RDW dat zal accepteren. Ben benieuwd naar jullie reactie !
Groet, Gert
"Valérie" (AZU 250/1974) - "Otje" (HY 1981) - "Dikke Bertha" (BMW R75/5 1972) - "d' Eend" (2CV6-Special 1977) - "Simplex" (herenfiets uit 1948) -Modern Blik: Renault Kangoo 1999 (1e eigenaar)

björn

ik weet dat er op het keurstation in niewegein(utrecht) iemand rond liep 5a6 jaar terug die alles wist over eend.
ze vader was citroen deeler en hij zelf noemd hij verwekt in een besteller hahaha.
bel is met hun wie weet.
hij heeft mij ook super geholpen.

MartinAZU

Gewoon je instructie-boekje mee nemen van zo ongeveer het zelfde bouwjaar als de AZU.
Als het goed is staat daar een pagina met alle technische gegevens van de AZU.
Nemen ze zo over bij RDW.
Heb dat ook gehad met het ivoeren/kenteken van mijn AMI6 berline.
Ook problemen met het chassis nummer, als je zelf twijfelt van de leesbaarheid daar van  :-[
gelijk met de afspraak voor het kenteken keuren de afspraak makken om een nieuw chassis-nummer te laten slaan. Ben je in één keer klaar met de RDW, anders laten ze je zo nog een andere keer week komen om dat apart nog te doen  :-\
azu, azl3, ami6, panhard PL17

MarcoAZU

Jij levert een auto aan die niet klopt! Er hoort gewoon een chassisnummer in het chassis te te staan (zeker in de jaren zeventig)!! De auto had voor restauratie al aangeboden moeten zijn bij de RDW als er geen leesbaar chassisnummer te vinden was.
Er wordt veel gesjoemeld, een oude Mercedes of BMW brengt meer geld op als hij wegenbelasting vrij wordt aangeboden, er wordt geknoeid dus! En NEE ze maken geen onderscheid bij de RDW!
2/3 van de auto moet aantoonbaar bijelkaar horen, chassis, motor en koets zijn drie delen. Een AM2 motor hoort niet in een besteleend (of vergis ik me?) en in jouw geval is het ook nog eens NIET aantoonbaar dat koets en chassis bijelkaar horen.
Misschien kan je nog een verklaring krijgen van Citroen, ik denk dat dat je echt gaat helpen, je moet een verklaring hebben dat op jouw chassis(nummer) echt ooit een besteleend is gebouwd. Amsterdam bellen dus!
Maar helaas ook dat gaat de laatste jaren niet zo eenvoudig meer!

IK heb het nu drie keer bij de hand gehad en heb alleen maar positieve ervaringen met de RDW, dat zal wel puur geluk zijn misschien. Mijn RDW man bleek mijn overbuurman te zijn (wist ik niet), ik heb verhalen aangehoord van hem en snap nu ook iets van zijn verhaal! Het zijn geen eikels, maar zo worden ze wel vaak afgeschilderd! (en ja soms moet je wel eens een beetje geluk hebben, soms heb je een mannetje die met de zonnebril op je auto bekijkt). Benader je RDW man met repect, je bereikt veel meer!

mctommi

Quote from: MarcoAZU on June 25, 2012, 01:05:08 AM
Jij levert een auto aan die niet klopt! Er hoort gewoon een chassisnummer in het chassis te te staan (zeker in de jaren zeventig)!! De auto had voor restauratie al aangeboden moeten zijn bij de RDW als er geen leesbaar chassisnummer te vinden was.

Ja DAT is waar, maar dat moet je maar weten ! Eerder aankloppen bij collega liefhebbers is het devies dus, nu is het mosterd na de maaltijd..........maar evengoed hoop ik dat het goed komt met de auto van "Valerie". Mijn ex-dorpsgenoot werkt bij de RDW in Zwijndrecht (en als steekproefkeurmeester) die heeft er ook verstand van.
Laatst nog met een DAF 600 van 1960 ter RDW geweest, was ook een aangename ervaring ondanks moeilijk leesbaar chassisnummer.

Onbekendheid met oude auto's....ach ja.....breng je oude besteleend maar eens naar een Citroën-dealer.....dikke kans dat ze daar ook niet weten hoe de motorkap open gaat :D
En dan dicht doen door hem gewoon omlaag te laten pletteren......sorry voorbumper er staat een afdruk van de vergrendelhaak in je :(
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

azurblade

...dat is wel zuur om zoveel aandachtspunten door te krijgen na een mooie restauratie van een azu.

Uiteraard is het makkelijk om te zeggen hoe het wel had gemoeten en wat er allemaal wel niet verkeerd aan is.
Het is nu zaak de azu met hulp van hier door de RDW te sluizen.
Met de nodige documenten zoals instructieboekje, papier van franse conservatoir misschien? en je fotoalbum moet je toch al ver komen.
Weet niet of de azu al is ingevoerd in het systeem en voorzien is van een loodje om chassis? In het laatste geval is wisselen van RDW station vanwege een rdw man met citroenkennis ook geen optie.

Als enkel de motor niet origineel is dan is er nog altijd 2/3 van de wagen dat dat wel is. Dus daarmee zou hij zo door de keuring moeten rollen. Bij mijn pickup destijds werd niet eens naar de motor(inhoud) gekeken.

MarcoAZU

Ja inderdaad, het is makkelijk om achteraf te roepen hoe het had gemoeten!

Maar net zo, vind ik het te makkelijk om steeds maar te roepen dat het een stelletje eikels zijn bij de RDW (en dan bedoel ik nog niet eens zo zeer dit geval). Dat gebeurt wel vaak!

Ik heb destijds ook nog een mailtje gestuurd naar de Franse ..... (ben het woord even kwijt) van het district waar de auto rond had gereden. Ik kreeg keurig een mailtje terug dat de auto inderdaad daar had rondgereden maar dat de auto officieel gesloopt zou zijn.

Een homologatie verklaring zou je kunnen vragen van Citroën Amsterdam.

Alles bijelkaar en je hebt een verhaal!

Dan moet het lukken!!

mctommi

Quote from: MarcoAZU on June 25, 2012, 13:46:19 PM
Ik heb destijds ook nog een mailtje gestuurd naar de Franse ..... (ben het woord even kwijt) van het district waar de auto rond had gereden. Ik kreeg keurig een mailtje terug dat de auto inderdaad daar had rondgereden maar dat de auto officieel gesloopt zou zijn.

Franse Préfecture ? (Provinciebestuur)
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

MarcoAZU

Klopt! als je het Franse kenteken kent, kom je er ook achter in welk district hij reed. Je stuurt de Franse Prefecture een mail en met een beetje geluk krijg je antwoord!

mctommi

Als je maar niet in het Engels mailt dan........grote kans op never nooit antwoord ;)
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

MarcoAZU

Nee, in het Frans! (daar heb ik mij ook bij laten helpen). Je krijgt uiteraard een mail in het Frans terug en die kunnen ze dan bij de RDW weer niet lezen (maar dat geven ze niet toe  ;) )

Maar het is echt allemaal mogelijk, het kost wat moeite maar het komt goed!

mctommi

#13
Mijn ervaring met de Fransen; je hoeft echt niet perfect Frans te spreken of te schrijven, maar het wordt zeer gewaardeerd als je het PROBEERT ! Ze begrijpen je uiteindelijk heus wel :-)
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

Valérie

Heren: bedankt ! Positief dan hè, voor het "mee-denken". Heb overigens de heren RDW-ers met alle respect behandeld hoor, heb achteraf nog een heel gesprek gehad met de "chef d'équipe" aldaar en we hebben uiteindelijk nog vriendelijk handen geschud. Mijn boosheid ontstond voornamelijk door het ten tijde van de keuring overduidelijk ontbreken van (enige) kennis omtrent de AZU.
Heb inderdaad nu geleerd om, als eerste, vanuit het buitenland, de RDW te bezoeken. Kan in ieder geval omtrent de identiteit van de auto géén twijfel meer ontstaan. En neen, zó'n "instructie-boekje" heb ik (nog) niet.
Overigens komt de auto uit een erfenis van een franse gasfitter en heb ik zelfs een afschrift van een notariële akte waarin de auto met kenteken en al beschreven wordt ...
Maar ik blijf nog zitten met één vraag (heb héél internet al afgesurft maar nix nada noppes): is er iemand zo bereidwillig en in staat om een kopie van het kentekenbewijs van zijn/haar AZU 250 aan mij door te geven (mailen) zodat ik de RDW kan overtuigen hoe het gesteld staat met het laadvermogen van deez' voiture ? uiteraard anoniem ! ('t is maar een spontaan idee hoor ...) Of weet iemend wáár ik documentatie kan vinden over dat laadvermogen c.q. as-gewichten ? Wil graag a.s. vrijdag de RDW "verblijden" met een 2e bezoek ... maar nu bepakt en gezakt met documentatiemateriaal ... Wie kan me helpen ?
"Valérie" (AZU 250/1974) - "Otje" (HY 1981) - "Dikke Bertha" (BMW R75/5 1972) - "d' Eend" (2CV6-Special 1977) - "Simplex" (herenfiets uit 1948) -Modern Blik: Renault Kangoo 1999 (1e eigenaar)

Tags: