News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu

bodemplaten azu 1972

Started by Sjoerd, January 19, 2011, 20:18:56 PM

Previous topic - Next topic

Sjoerd

Ik heb even een vraagje.  ???
Ik ben een kort en laag besteleendje met brede ribbel aan het restaureren maar ik moet nieuwe bodemplaten erin lassen. Het is een model met veerpotten dus ik heb bodemplaten met de uitsparing nodig. Nu weet ik niet of ik de bodemplaten van een ak400 moet bestellen of de bodemplaten van een normale eend. Weet eigenlijk niet wat het verschil is tussen die bodemplaten, maar er is in ieder geval wel een prijsverschil dus het zijn niet dezelfde. Wie o wie heeft hier ervaring mee?

Sjoerd

Hier nog een leuke foto van m'n besteleendje zoals ik hem afgelopen zomer aantrof in frankrijk. Kon het niet weerstaan om hem te laten staan. 15 jaar en nu al besmet met het eendenvirus. We waren gelukkig met een bus op vakantie dus konden hem gelijk meenemen.

Geert

#2
Je moet bodemplaten met een "bobbel" hebben , die zitten ook in AK 400 .
Volgens mij heeft .... in Beesd er nog een paar liggen NOS.
Die vierkanten koplampen lijken me niet origineel
Succes met de restauratie .
En een paar pics van de werkzaamheden lijken me ook wel leuk!
't is een kwestie van geduld........

Francois

Wat een leuke azu heb je! Succes met opknappen. Ik weet niet precies waarom sommige bodemplaten een bobbel hebben en andere niet. In mijn azu (1968) zaten ook met bobbel, maar heb er nu vlakke ingezet. Levert geen problemen op, er is nog genoeg ruimte tussen de veerpotten en de bodem.



De vierkante koplampen kwamen pas in 1974 volgens mij.
Citroën AZU EDF/GDF 1968
Citroën CX 25 GTI 1984
Mercedes-Benz L406/28 (L319) 1965

mctommi

Quote from: Francois on January 19, 2011, 21:54:01 PM
De vierkante koplampen kwamen pas in 1974 volgens mij.

Eind 1974, modeljaar 1975 kwamen de "vierkante" koplampen...
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

björn

ben je handig?
dan kun je de bodemplaat van een 400 pakken.
op jou chassis zit een pootje waar de plaat op rust.
bij een 400 zit het pootje op de plaat en rust dan op het chassis.
dus balkje van de plaat van de 400 verwijderen en het is een 250 plaat.

siemenazu

zoals björn het zegt moet je het doen.
ik ga er over enkele weken ook doen.
ik gebruik trouwens wel die zinkcoating bodemplaten!
azu beige
azu blauw
ak400 oranje

Sjoerd

Bedankt voor alle reactie's!

Ik heb toch maar voor de vloerplaten zonder de uitsparing voor de veerpotten gekozen.
Een andere vraag, ik heb de zijruitjes eruit gehaald van de laadbak en daarbij kwam er aardig wat roest tevoorschijn. Heeft iemand foto's daarvan hoe je dat kunt repareren/lassen?

mctommi

Ik heb het ooit met stukkies donorblik gedaan van een sloopbesteleend, dan heb je de goede ronding gelijk te pakken.
Maar dat is anno nu wellicht moeilijk aan te komen.
Zorg wel dat je de juiste dikte plaatwerk gebruikt, dat last het beste.
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

siemenazu

volgens mij past vlakke bodemplaat niet hoor! ik zou dat maar eens goed bekijken want ik heb namelijk dat ook eens bekeken bij een azu.

maar wie weet, leuk azu!  en ja ik had op mijn 15 ook al een azu !
azu beige
azu blauw
ak400 oranje

Francois

Waarom zijn er verschillende bodemplaten, vlakke en met ronding? Zijn er verschillende maten veerpotten?? Bij mij passen de vlakke namelijk wel.
Citroën AZU EDF/GDF 1968
Citroën CX 25 GTI 1984
Mercedes-Benz L406/28 (L319) 1965

Sjoerd

O, goed dat je het zegt. Ik heb ze gelukkig nog niet besteld. De eend is al helemaal uit elkaar en kan dus niet meer zien hoeveel ruimte er tussen zit.  :-\

Geert

Die "bobbels"waren volgens mij bedoeld voor de  dikke veerpotten van de aK 400 .
Waarom ze ook bij de AZU met dunne veerpotten gebruikt zijn is mij een raadsel, maar ik heb het idee dat er in die periode bij Citroen vaker "maar wat aan gerommeld"werd.
Ik heb ze dus wel met een "bobbel"maar ik heb momenteel de koets niet op het chassis , dus kan ik niet nakijken hoeveel ruimte er is.

't is een kwestie van geduld........

Sjoerd

Ik heb effe naar het chassis gekeken en de steunen aan het chassis waar de bodemplaten op liggen staan hoger als de veerpotten. Zou dus als het goed is wel ruimte tussen moeten zitten. Ga dus gewoon maar voor vlakke bodemplaten en anders verzinnen we er wel wat op.

siemenazu

#14
je hebt gelijk past

maar waarom wil je vlakke?? ronde is orgineel!en mooier
azu beige
azu blauw
ak400 oranje

Tags: