News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
100 Guests, 0 Users

Spaanse AK

Started by engbokho, May 16, 2010, 19:45:39 PM

Previous topic - Next topic

engbokho

Zomaar een prachtig plaatje van een spaanse AK

Check het oude type uitlaat(en dus ook dito motor), de knipperlichten,sierstrip en koplampen enz enz

Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

michelidds

Is ergens een overzicht te vinden over hoe Spaanse AK's (AKS) afweken van Franse/Nederlandse 400?
Bijvoorbeeld, hadden Spaanse altijd zo'n sierstrip?

Klopt het dat deze geen voor-knipperlichten heeft?!
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

engbokho

Ik heb nooit een chronologisch overzicht gevonden over de Spaanse besteleenden. Ik weet wel dat ze de "uitvinders" zijn van de hoge besteleend. Eerst nog als AK350, met smalle ribbels maar wel een hoog dak en later als AKS400 met brede ribbels maar nog met veeel kenmerken van de 350. (motor/bak, dashboard etc)
De in NL en frankrijk gevoerde modellen zijn allen van 1970 of later de Spaanse waren er al (veel) eerder.
"Onze" AK 400's hebben nooit de oude (Ami6) motor en bak gehad en hebben vanaf het begin de ronde knipperlichten voor.
Iemand nog wat meer info?
McT where are youuuuu  ;)
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

mctommi

#3
Hoor ik daar iemand roepen ??? Haha......

Heb ooit in de Nieuwsbrief van de EEEC een artikel geschreven over wat ik zoal voor Spaanse besteleenden tegen ben gekomen aldaar. Voor ik er zelf heen ging had mijn vader al wat foto's voor me gemaakt van wat hij zoal tegen was gekomen tijdens vakanties in Spanje.
In 1987 reden we door Spanje naar de wereldmeeting in Portugal, daar zagen we ook e.e.a. en wat vooral opviel waren die mooie logo's achterop i.p.v. de stickers die ze in Frankrijk en België gebruikten.
Sinds ruim 20 jaar hebben mijn ouders een huis nabij Salamanca en daar ben ik van 1990 t/m 1994 regelmatig geweest. Heb dus het e.e.a. gezien daar. Een chronlogisch overzicht kan ik ook niet geven.
De foto aan het begin van dit artikel is ook weer nieuw voor me......brede ribbel hoge AK met oude motor (verraden door het oude uitlaatpijpje). Als je heel goed kijkt zie je dat de voorbumper net iets anders van vorm is als de franse en belse productie, iets ronder van vorm. Ook weer zoiets vreemds. De sierstrip boven het zijbalkje verbergt waarschijnlijk een lasnaad.....alwaar het "hok" verhoogd is.
En dan zijn er ook nog AK 400's met kleine ribbels ook op de achterdeuren. Heb dus zelf een AK350 met brede ribbel die van begin 70-er jaren is (helaas geen kentekenbewijs aanwezig). Oude motor van de vroege AK's, oliebad luchtfilter, oud dashbordje etc. Zijruit is iets anders van lengte dan de franse en belse AK's, dus zeer waarschijnlijk later in gezet. Heb ook ergens een foto van een AK350 "tolée" zonder zijruit met smalle ribbels, de tolée verzie kwam in Frankrijk pas véél later.
En dan hebben we in Spanje ook nog een AK400 staan van 1975, ziet er verder vrij "normaal" uit, maar die heeft de versnellingspook niet middenop de bak, maar achterop, tegen het schutbord aan. Heb dat vaker gezien, dus het is wel d'origine ;-)
En "off-topic" heb ik daar valkbij een echte Spaanse AZAM6 gezien met dikke veerpotten en de 602cc motor, helaas verdwenen want ik had hem graag gekocht.

In Portugal heb ik een AZU-L gezien die anders was dan de Belgische productie op de meeting in 1987, hing van plamuur aanelkaar en was vast vers gespoten en dus als nieuw...dat was ook een mysterie......waar ze die gebouwd hebben kan ik niet vertellen. In Vinadio 2003 zagen we iets dergelijks in niet originele staat.
Helaas heb ik het de komende tijd erg druk, maar op termijn kan ik wel e.e.a. aan fotomateriaal scannen en aan deze website/forum toevoegen.

@michelidds in Frankrijk en Spanje hadden ze geen knipperlichten voor, daar waren de knipperlichten achteraan de zijkant van het "hok" voor

Tot zo ver wat info uit mijn blote (kalend sedert jaren) hoofd over dit onderwerp. Misschien wel een leuk idee het oude artikel in de Nieuwsbrief van de EEEC in te "kloppen" en online te plaatsen. Heb op mijn website een pagina waar e.e.a. te lezen valt van wat ik ooit heb gepubliceerd, daar past dat mooi bij.
http://www.tomschulte.nl/leesboek.htm

Hoop dat ik aan je roep heb voldaan Engbo.......bedankt voor het vinden en plaatsen van deze fraaie AK400 foto.......

P.S. Die sierstrip is dus volgens mij een verbergstrip.........van de lasnaad. Op de AK van het plaatje dezelfde "luxe" koplampen als op mijn brede ribbel AK350, zie ik nu net. Leuk hoor die besteleend-archeologie, ben bang dat we het fijne er nooit van zullen weten. In Zwitserland AK400's met langere zijruit, ook zoiets merkwaardigs.
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

michelidds

Oké Tom, mooi verhaal. Wat een onschuldig vraagje al niet kan losmaken...  ;)
En ik kijk voortaan ook met andere ogen naar sierstrippen... Zoiets van: als je iets wilt verbergen, dan moet je het laten glimmen...
Dat van die knipperlichten lijkt me flink link, want die zie je lang niet altijd, of pas erg laat. Bijvoorbeeld op een rotonde. Nou ja, in Frankrijk waren buitenspiegels ook heel lang niet verplicht.
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

engbokho

Dank idd voor je tekst en uitleg McT.
Denk trouwens wel dat we er ooit helemaal uit zullen komen. De laatste paar jaar is er al heel wat info via internet boven tafel gekomen.
We blijven verder spitten!
De foto kan je trouwens in groot formaat downloaden als je het plaatje aanklikt en op save drukt
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

mctommi

Graag gedaan Engbo.......ben de laatste jaren weinig actief op autogebied, heb andere hobbies en bezigheden en de gezondheid heeft het sleutelen op een laag pitje gebracht helaas.
Heb nog veel auto's maar voornamelijk om naar te kijken.
Maar de interesse blijft natuurlijk wel bestaan.
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

Tags: