News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
39 Guests, 1 User

93-45-RB

Started by CitroenAZU, September 08, 2009, 20:51:12 PM

Previous topic - Next topic

CitroenAZU

Type; 400, AK400
bouwjaar; 1977, Datum eerste toelating   28-01-1977
kleur; Blauw met wit dak
bijzonderheden; camperinrichting.
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

mctommi

Dit is de besteleend van wijlen vriend Sjoerd.....heeft hij lange verre reizen mee gemaakt....maar waar is deze AK400 nu ?????????
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

CitroenAZU

auto wordt toevallig volgende week opgehaald door een liefhebber die de AK in ere gaat herstellen!
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

mctommi

Leuk ! Ben heel benieuwd hoe die eend de stalling heeft overleefd zo vele jaren. Het chassis is ooit vernieuwd, maar dat kan ook al wel 25 jaar geleden zijn ;-)
Als de nieuwe eigenaar maar wel de landkaart op de motorkap laat zitten !
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

michelidds

#4
Leuk deze reacties!

Ja, dit is de besteleend van wijlen Sjoerd Nicolaï.
Ik kan mctommi niet goed plaatsen, maar Sjoerd was ook van mij een heel goede vriend. Zeker vanaf 1996 en daarna, toen we samen in mijn DSBreak meegedaan hebben aan Le Citron Pressé.

Ik het de eend overgenomen van Rob, samen met mijn dochter Pim en haar vriend Jeroen. Juist omdat het de besteleend van Sjoerd was.
We gaan de auto weer in ere herstellen.
Dus als camper, waarbij we de filosofie van de ombouw van Sjoerd volgen. Mogelijk zullen er wel details veranderen. Zoals de constructie van de bedbodem. En misschien de manier waarop de deurtjes van de kastjes openen. Of andere details. Maar de slimme kastjes in de wielkasten blijven zeker. En de rails voor de luifel en de tent, die er ook nog bij zijn en in goede staat zijn.
Natuurlijk blijft de auto in de witte en blauwe kleur en blijft de landkaart op de motorkap erop zitten. We zijn zeker van plan daar reizen aan toe te voegen.

Sjoerd was al begonnen met de restauratie. Voor zover we hebben kunnen zien, is alleen de bodem van het besteldeel van de koets op enkele plekken slecht (achterbalk) en zijn er een aantal slechte plekken in de achterwielkasten. Voor het meeste had Sjoerd er al ander plaatwerk bij. Om dat goed te kunnen restaureren, gaat de koets eraf.
Chassis lijkt goed.
Technisch moeten we alles nalopen, maar verwacht ik ook geen al te grote problemen.
We zijn langs geweest op de besteleendmeeting vorige week, dat was inspirerend.
Het is duidelijk dat er veel werk aan is, maar dat de basis goed is en de auto de jaren stalling goed doorstaan heeft. En we gaan er weer een echte bestel camper van maken.
Auto staat nu in de buurt van Apeldoorn in een droge ruime schuur, waar Jeroen al begonnen is met demonteren.
Hierbij een foto met Jeroen trots achter het stuur.

Kortom, de auto is in goede handen en komt weer op de weg. Streven is zomer 2011.
Als iemand nog informatie over de auto heeft, graag een PB.

Michel Coenen

27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

mctommi

Heb met Sjoerd vele jaren de redactie van het Eendeëi gedaan, minstens een jaar of 5, tweede helft tachtiger jaren. Vraag me niet wanneer het precies was, dan moet ik mijn verzameling clubblaadjes van het Ei op gaan graven.
Zijn laatste levensjaren had ik niet veel contact meer met hem, maar kwam hem zo nu en dan weleens tegen in Rotterdam en dan kletsten we weer even bij !
Voor de burgerlijke stand heet ik Tom Schulte, misschien dat dat meer zegt dan mijn bijnaam sinds meer dan 20 jaar ;)
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

michelidds

27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

michelidds

#7
Update: Sjoerd's AK400 staat sinds een paar weken in Lieren en Jeroen is voortvarend bezig.
Koets is leeggemaakt, schermen, motorklep, bumper is eraf. Alle verbindingen tussen koets en chassis zijn los.
Dus kan binnenkort de koets eraf.
Dan kunnen we die eens goed gaan bekijken aan de onderkant.
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

CitroenAZU

Mooi! Dat gaat vast helemaal goed komen.
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

michelidds

#9
voor een fotoverslag: kijk op de hyves-site van Jeroen http://myself-for-life.hyves.nl/fotos/

We hebben een onduidelijkheid over de remvloeistof, die helemaal ingedroogd is. Jeroen heeft daarover een vraag gesteld op het forum van 2cv.nl: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?p=177958
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

björn

heeft de ak remtrommels of schijven??
bij trommels dot en bij schijven LHM

mctommi

Quote from: björn on October 13, 2009, 19:57:22 PM
heeft de ak remtrommels of schijven??
bij trommels dot en bij schijven LHM

Een AK400 heeft nooit schijven.....tenzij er een andere bak in zit zoals bij mijn Dyane602-powered 250
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

michelidds

Allereerst een heel goed 2010 gewenst.

We zijn inmiddels een stuk verder en boeken (vooral Jeroen) flinke voortgang. Demontage werk is vrijwel klaar.
We hebben wel besloten het laswerk uit te besteden. Het is teveel en te lastig. Plaatwerk daarvoor is aangeschaft. Volledig kale koets staat nu bij de lasser. De staat valt wel tegen, want er blijkt door Sjoerd ook al gelast te zijn aan de bodem, balken en dorpels. Waarschijnlijk laten we dat oude laswerk zitten, zolang het stevig is. Hoogstwaarschijnlijk gaat de koets na het lassen gebeitst worden plus een kataforesebehandeling. Om ook alle roest in de balken en lasnaden te verwijderen en die te voorzien van een coating.
Motor en bak zijn van het chassis af. En gaan we binnenkort laten testen.
Chassis is al gedeeltelijk schoon en valt niet tegen. Jeroen gaat dat komende weken verder schoonmaken en behandelen. Plus het hele (DOT4) remsysteem en de benzineleiding vervangen.
Flink veel mechanische onderdelen moeten ook opgeknapt of vervangen worden. Maar het komt goed. Al kost het ons wel meer tijd en geld dan gehoopt (maar dat is ook normaal...).
Toch hopen we stiekem de auto volgende besteleendmeeting in september weer rijdend te hebben.
Camperinterieur / afbouw wordt zeker daarna.
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

CitroenAZU

Mooi, geen half werk hier. ;-)

Al nieuwe foto's?
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

michelidds

#14
Weer eens tijd voor een update.
Na 3 weken lassen, begint het laswerk nu z'n eind te naderen. Het is flink tegengevallen, veel gaten en te dunne plekken, maar is goed geworden. Emiel Geurts, de lasser van Cyril Sars Citroën Cars in Doetinchem, levert goed werk.
Laatste tegenvaller is de dikke dwarsbalk - waar de tank op staat - die ook de nodige gaten vertoont. Kijken of we daar een vervangend deel voor kunnen vinden ... Iemand een suggestie waar zo'n balk te krijgen is?

Achterste dwarsbalk, bumperbuis en de panelen met de achterlichten zitten er nu weer in. Helaas bleek de maatvoering van de in Uden gekochte achterpanelen kleine afwijkingen te vertonen. Een goede kijker zal het dus kunnen zien.
Op de hyves-site van Jeroen http://myself-for-life.hyves.nl/ staan nieuwere foto's.

Enige waar we nog niet over uit zijn, is de oplossing voor kastjes in de achterschermen. Die schermen liggen dus nog los. Hoogstwaarschijnlijk laten we die vraag voorlopig onbeantwoordt. En worden de schermen eerst met boutjes gemonteerd. Moet uit het gebruik volgen. Of iemand moet een lumineus idee hebben...
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

Tags: