News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
53 Guests, 0 Users

93-45-RB

Started by CitroenAZU, September 08, 2009, 20:51:12 PM

Previous topic - Next topic

michelidds

#30
Quote from: mctommi on August 27, 2010, 21:25:56 PM
Sjoerd zit op zijn wolk vast wel blij te wezen dat zijn AK400 voort gaat leven en ik ook wel, Sjoerd was mijn maatje als redactielid van het Eendeëi.

Op twee weken na, zijn we nu een jaar eigenaar van Sjoerd's Campereend en bezig met dit project. Gezien de hoeveelheid werk, tijd (en geld!) die er al in is gaan zitten - en er nog bij komt - denk ik eerlijk gezegd, dat Sjoerd zelf niet verwacht had dat de auto überhaubt nog zou herleven...
Letterlijk alles moet onder handen genomen worden, of vervangen. En dat laatste is zelfs het grootste deel. Toch probeer ik zoveel mogelijk de sfeer van Sjoerd te behouden. Zeker uiterlijk. Kleuren en vele details blijven dus hetzelfde.
Die sfeer en mentaliteit van Sjoerd sprak mij immers ook aan en heeft ons tot vrienden gemaakt. Als dat niet het geval geweest was, was ik nooit aan deze klus begonnen.

Goed, hoe ver zijn we?
Ik heb op dit moment helaas geen actuele foto's. Daarom eerst maar twee plaatjes van eind mei. Toen de koets net terug was van de ontroest en kataforese-behandeling.


Jeroen bekijkt het eens nauwkeurig.

Omdat er toch wel erg veel roest gezeten had in de naad achter het motorklepscharnier (Leerdammer gatenkaas), moest dat alsnog vervangen worden. Helaas had Autobeitserij Holland het originele scharnier en de nieuwe ventilatieklep die ik aangeleverd had, zoek gemaakt. Dus kon ik daar weer andere voor gaan zoeken... Bovendien was er een deuk onstaan onder de voorruit (vergelijk maar met de foto aan het begin van deze draad). Ook op enkele andere plekken, maar die zijn minder zichtbaar en/of hebben we er weer grotendeels uit kunnen kloppen en buigen. Maar hoe er met de koets en de losse delen is omgesprongen, is me erg tegengevallen.  :'(
Omdat het plaatwerk onder de voorruit behalve gedeukt ook matig was heb ik er maar voor gekozen om het alsnog te vervangen door een groter reparatiedeel met raamlijst en scharnier. Maar, dat imitatie reparatiedeel bleek weer héél slecht te passen. Wat vele uren extra laswerk gekost heeft om het alsnog netjes op maat te maken.  Kortom, het zat en zit niet mee. >:(
Eind juni is de koets naar een garage bij mijn huis getransporteerd, om die zelf verder spuitklaar te maken.

Goed, bovenstaande is alweer maanden geleden.
Helaas hebben we in de vakantieperiode minder voortgang geboekt dan ik gehoopt had, maar het gaat wel gestaag vooruit. Het kost telkens weer veel meer uren dan vooraf gedacht. Inmiddels heeft Jeroen alle naden van de koets afgekit en zijn we druk met de andere plaatdelen. Alleen 1 achterdeur, 1 voorscherm en het bagageschot hebben we opnieuw gebruikt. Verder hebben we goede tweedehands delen gevonden, met vrijwel geen roest. Toch is het grootste deel daarvan, vanwege roestwormpjes, beschadigingen en aangeroeste naden, alsnog grotendeels ontlakt en ontroest (getold en gestraald) en in de epoxy gezet. En staat nu bij een lokale spuiter.
Ja, we gaan de auto toch maar laten spuiten. Dat scheelt ons enorm veel werk en is wel wat duurder, maar wordt ook veel mooier. En vooral: veel beter, want dan komt de nieuwe 2K-lak veel beter in alle hoeken en gaten.
We streven overigens niet naar een superstrakke koets. Enig leven mag / moet te zien zijn. Dus hebben we geen enkel bezwaar tegen een dutsje, golfje, of ingevreten plekje. Bovendien blijft de motorklep-met-landkaart oud. Die moet niet teveel gaan afsteken van de rest. Vergt enige onderhandeling met de spuiter...  ;)

Het moet me nu wel van het hart, dat ik er enorm van baal dat reparatiedelen vaak zo slecht passen. Ik begrijp dat niet, vaak zijn ze niet eens zo duur. Waarom niet wat duurder maken, maar dan wel goed gemaakt? ???
Nu gaan er vele uren (en in ons geval veel méér geld) in zitten om ze op maat te maken. Dit lijkt overigens vooral te gelden voor seriematig gemaakt reparatieplaatwerk, dat via de officiële handel te koop is. Je hebt vaak geen keus en ik weet ook wel dat hier klagen weinig zin heeft, maar ik snap het niet.

Komende weken plamuren we de laatste plekken van de koets en schuren Jeroen en Pim die aan binnen en buitenkant. Dat scheelt immers vele uren van de spuiter. Daarna kan die ook naar de spuiter en komt er ruimte voor het chassis. Dat is in prima staat, want al eens vervangen, en heeft al een RX-behandeling ondergaan.
Zodra het chassis hier is kunnen we daar de techniek gaan op- en inbouwen. Voornamelijk met nieuwe / ruil-delen. Gisteren weer een bestelling gedaan bij Stg. Behoudt 2CV, die ik op de Besteleendmeeting kom ophalen. Flink wat onderdelen die we hergebruiken liggen al vers gestraald en gespoten klaar in een logeerkamer. Maar er zijn nog veel meer onderdelen te gaan... Pfff, wat een klus!
Maar wel leerzaam, en ik blijf overtuigd dat het alleen zin heeft als je het zo goed mogelijk doet.

Zodra ik nieuwere foto's (kitwerk / nieuw gespoten onderdelen) beschikbaar heb, zal ik die posten.
Het stuk afvalplaatwerk van onder de voorruit staat nu buiten in weer, wind en regen. Om te bekijken hoe het zich houdt. Zowel de KTL-laag, het omgezette roest dat toch achter is gebleven in de naden en de holle ruimte onder de ruit, als de echt kale plekken waar puntlassen losgeslepen zijn. De laatste plekken zijn natuurlijk snel gaan roesten, maar de rest ziet er nog goed / onveranderd uit. Dat geeft wel vertrouwen in de behandeling.
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

michelidds

#31
Sinds de vorige post is er weer veel gebeurd.
Maar, eerst is het tijd voor een paar foto's van de afgelopen vier maanden, waarin de koets, al het plaatwerk en vele onderdelen afgehangen, ontlakt, gestraald, gelast, gekit, epoxy-gespoten, geplamuurd en geschuurd zijn.
Nadat de koets eind juni in de garage bij ons huis beland is, is Jeroen begonnen met kitten van alle naden aan binnen- en buitenkant, aan boven- en onderkant, en in de wielkasten! En het dichtkitten van tientallen gaatjes in de bodem en wielkasten, door Sjoerd geboord voor de houten camperinbouw.


Pim heeft het nodige demontage en schoonmaakwerk gedaan.
En ik heb me geworpen op het plamuren, het demonteren, stralen en (laten) lassen en spuiten van onderdelen, polijsten van aluminium sierdelen en luifelrails. En het afhangen en monteren van de achterschermen en zijpanelen.


Vanwege het kitten van de naden aan de onderkant lag de koets een tijdlang op een aantal banden op een zijkant. Bijkomend voordeel van al dat kitwerk is dat de koets duidelijk stijver is geworden.

De besteleend krijgt weer de kleuren die hij bij Sjoerd had. De meeste delen worden dus Bleu d'Oriënt (AC 616), met een wit dak, witte koplampen en een witte koplampsteun. (Waarschijnlijk komt er ook een witte imperiaal op, maar die moeten we nog aanpakken.)
Helaas bleek de mengverhouding voor Bleu d'Oriënt die de spuiter uit zijn computer haalde, niet helemaal te kloppen. Er zat teveel rood in, waardoor de tint de warm werd. Met behulp van enkele originele ID/DS lakstalen uit 1967 heeft de spuiter de lak opnieuw kunnen mengen, zodat deze nu – zo goed als – identiek wordt. Belangrijk omdat de motorkap behouden blijft. We krijgen de mengverhouding, zodat we later de juiste tint weer bij kunnen laten maken.
Voor- en achterdeuren, vleugels, bagageschot, achterdeurscharnieren en nog wat kleine onderdelen die al blauw gespoten waren, moeten dus overgespoten worden. Gelukkig hebben we een vaste prijs afgesproken en koert hij nog niet dat het teveel werk wordt!

Als laatste voorbereidende werkzaamheden hebben we een aantal gaten in de profielen in de zijkant en op de zijpanelen geboord, gaten voor extra elektra-bundels geboord, en een aantal anti-dreunplaten op de koets geplakt. Op het schutbord en in de kasten voor reservewiel en tank. De achterwielkasten, de binnenkant van de achterschermen (en van de voorschermen) worden door de spuiter voorzien van flexibele anti-steenslaglaag, die ook de nodige vibratie dempt.

Ook hebben we de ophangsteun van de uitlaat (achter waar normaal het reservewiel zit) weggeslepen. Want we hebben eindelijk een betere oplossing bedacht voor de la die Sjoerd dwars onder de auto had zitten. We vonden zijn luikje in het tankpaneel aan de rechterkant namelijk niet mooi. Door de ophangsteun weg te halen kan de la nu naar links rollen, via het opklapbare reservewielpaneel, waarachter bij ons niet het reservewiel komt, maar een koektoestel. Voor de ophanging van de uitlaat maken we nog wel een andere beugel.
En de luikjes in de achterschermen komen er voorlopig ook niet. Hoe we die loze ruimtes wel gaan benutten, komt later wel.


Vorige week maandag – 11 oktober – was het dan eindelijk zo ver. De koets en de laatste plaatwerkdelen konden op de aanhanger en in de CX Limousine, naar de spuiter in het volgende dorp. Wat er verder aan plamuur-, schuur- en strakmaakwerk gedaan moet worden, mag hij doen. Voor ons is het genoeg geweest. Want nu is het tijd voor het lakken van het chassis en het opbouwen van de techniek.

Afgelopen weekend heb ik grote delen van de motorkap – met roest – kaal gemaakt. Gelukkig kon 99% van de door Sjoerd geschilderde landkaart behouden blijven. Er omheen wordt opnieuw donkerblauw gespoten. Waarschijnlijk zal er wel enige aftekening tussen oud en nieuw te zien blijven, maar we vinden het niet erg als je kunt zien dat de kaart gerestaureerd is. Vandaag dat allerlaatste plaatdeel naar de spuiter gebracht en even gekeken wat hij al gedaan had aan plamuur- en schuurwerk. Net als eerdere keren heb ik weer de nodige moeite moeten doen om te voorkomen dat hij het te netjes maakt. Wij vinden het prima als te zien blijft dat het geen nieuwe besteleend is, maar een goed gerestaureerde, die al het nodige beleefd heeft.

Oh ja, het stuk plaat dat in weer en wind staat, houdt zich tot nu toe prima. Aan de gladde KTL-huid is niets te zien. En ook aan de plekken waar omgezette roest zit (wat eerst in de koker onder de voorruit zat) is niet te zien. Die roest is dus echt van samenstelling gewijzigd. Waar kaal staal zat, zit nu natuurlijk wel een roestlaag. Dat geeft vertrouwen dat het wel een goed procedé is. Jammer dat de behandeling zo belabberd geweest is.

Tot slot heb ik vandaag het chassis ook weer hierheen gehaald. Jeroen gaat dat chassis nu eerst lakken met RX en daarna nieuwe remleidingen trekken en dan de rest van de techniek opbouwen.
We verwachten de koets half november terug van de spuiter.
Tot zover.
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

CitroenAZU

Zo zeg, geen half werk daar!!! Mooi dat het langzaam de kant op gaat van de afbouwfase. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Tsja imitatieplaatwerk...het is een groot drama!  Heb je de transportlak van het nieuwe voorruitframe verwijderd voordat het naar de spuiter ging???  Anders kan de verf er na korte tijd gewoon weer afvallen... Zo'n voorruitframe is nog wel origineel te koop en kost iets meer maar dan heb je ook wat, en het past gewoon.  Maar goed, daar heb je nu niets meer aan.

Nou ik zou zeggen hou ons weer op de hoogte!
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

michelidds

#33
Quote from: CitroenAZU on October 27, 2010, 15:41:23 PM
Zo zeg, geen half werk daar!!! Mooi dat het langzaam de kant op gaat van de afbouwfase. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Tsja imitatieplaatwerk...het is een groot drama!  Heb je de transportlak van het nieuwe voorruitframe verwijderd voordat het naar de spuiter ging???  Anders kan de verf er na korte tijd gewoon weer afvallen... Zo'n voorruitframe is nog wel origineel te koop en kost iets meer maar dan heb je ook wat, en het past gewoon.  Maar goed, daar heb je nu niets meer aan.

Nou ik zou zeggen hou ons weer op de hoogte!
Nou, wij zijn ook best benieuwd. Dank voor je complimenten. We doen ons best. Vandaag gevecht geleverd met een van de trekstangogen en de remleidingen in de achteras. Maar we hebben gewonnen!

Shit, heb ik weer, hoor ik dat pas nu. ;D
Heeft 5 uur werk gekost = € 250 om het voorruitframe goed te verbouwen en mooi erin te krijgen.
Het fame is wel eerst kaal gemaakt hoor. Had je goede advies over de imitatie-zijpanelen in mijn oren geknoopt. Panelen zijn dus eerst chemisch ontlakt en ook KTL-behandeld.  
Zijn overigens krom als een hoepel.  En bij het reservewielpaneel zie je dat dus elke keer dat we het open doen. Wat vaker dan normaal gebeurt, omdat we daar de kookplek gaan maken. :'(

Ja, we zullen posten.
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

michelidds

#34
Afgelopen zaterdag is de koets teruggekomen van de spuiter.

We hebben niet gestreefd naar perfect strak (dan waren we nog veel meer geld en tijd kwijt geweest), maar wel naar zo goed mogelijke roestbescherming. Alle plaatdelen en de koets zijn dus ook aan binnenkant voorzien van laklagen. Ook stond voorop dat de AK weer hetzelfde uiterlijk als bij Sjoerd zou krijgen. Oftewel Bleu d'Oriënt met een wit dak en witte koplampen. Mooie, wat chique combinatie.
Enfin, het is hier, mooi (genoeg) en we kunnen de komende tijd gaan inbouwen.
Tijd voor wat plaatjes.





27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

michelidds

#35
De dagen ervoor waren alle losse plaatdelen al binnengekomen. Die heb ik veilig neergezet in een warme leegstaande slaapkamer. Wat een boel plaatwerk zit er toch aan zo'n besteleend! 15 delen plaatwerk en tientallen losse onderdelen.





De schildering op de motorkap moet ook geretoucheerd en bijgewerkt worden. Mooi klusje voor koude dagen...

Volgende actie wordt het aanbrengen van RX-roestbescherming in alle holle ruimtes van de koets en het plaatwerk. En de wielkasten en onderkant van de koets krijgen natuurlijk een steenslagbescherming.

27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

michelidds

Ondertussen zijn Jeroen en ik bezig met het chassis. Nieuwe remleidingen, kaal maken en roestbescherming met RX erop. We hadden gehoopt klaar te zijn voor de koets hierheen kwam, zodat we die er direct op konden zetten, maar dat is helaas niet gelukt. Nog 2 dagen werk schat ik in.
We maken voortgang, maar streefdatum CitroMobile wordt nog spannend.

27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

Francois

Dat ziet er goed uit! Mooi strakke koets voor zover ik op de foto's kan zien.

Succes met het chassis. En dan komt het leukste gedeelte; alles weer in elkaar zetten!

Citromobile moet wel lukken toch? ;)
Citroën AZU EDF/GDF 1968
Citroën CX 25 GTI 1984
Mercedes-Benz L406/28 (L319) 1965

michelidds

#38
Quote from: Francois on November 22, 2010, 11:00:51 AM
Dat ziet er goed uit! Mooi strakke koets voor zover ik op de foto's kan zien.

Succes met het chassis. En dan komt het leukste gedeelte; alles weer in elkaar zetten!

Citromobile moet wel lukken toch? ;)
Strak? Neu, niet echt, als je goed kijkt zie je golven en deukjes.
Maar voor een besteleend vind ik dat geen enkel probleem, al maakt het glimmende lakwerk het wel erg zichtbaar.
Inderdaad, leuker werk komt nu.
We hebben niet veel tijd, af en toe dag in weekend. Dan gaan de maanden snel...
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

Geert

Een besteleend hoeft toch niet strak te zijn??
Een paar " gebruikssporen " , dat moet toch kunnen.
't is een kwestie van geduld........

michelidds

Quote from: Geert on November 22, 2010, 19:18:36 PM
Een besteleend hoeft toch niet strak te zijn??
Een paar " gebruikssporen " , dat moet toch kunnen.
Zeg ik toch?  ???
Constateer alleen maar dat die hoogglans lak het zo zichtbaar maakt.
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

CitroenAZU

Fantastisch zeg, mooi werk!! 
En nu komt het leukste, het opbouwen!
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

michelidds

Het is zo KOUD om te sleutelen! :( :( :(
Chassis is bijna klaar, maar het is nu geen doen om er aan te werken.
De sneeuw is mooi, maar van mij mag het weer wat warmer worden.
Nog een dag in de RX zetten en dan kan de koets erop.
Hopelijk komende tijd ook wat meer ruimte in de agenda.  :-\
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

michelidds

Afgelopen zaterdag hebben we met ons drieën weer aan de AK400 gewerkt.
Pim en Jeroen zijn nu goed op streek met de RX-behandeling van het chassis.
Nog een tweede laag RX10 en dan kan de koets erop.





Ik heb alsnog in de koets een gat geslepen voor een 3e remlicht.
Ja, het is niet origineel. Maar dat was / is de Campereend toch al niet.
En ik vind het veel veiliger. Zeker omdat de eend donkerblauw is en dus de remlichten slechter zichtbaar, zeker 's nachts.
Er komt een 3e remlicht van een C1 vlak onder de dakrand. Heeft vrijwel exact dezelfde kromming als het dak van de koets.
Hier de brievenbus die ik daarvoor geslepen heb. En natuurlijk heb ik de kale randjes direct in de lak gezet.
De twee sleuven daaronder zijn van het ventilatierooster, dat er al in zat. Daar komt als afwerking nog een blauw roostertje tegenaan.



Daarnaast ben ik begonnen met het restaureren van de landkaart op de motorkap. Heb nog wat laatste roestpuntjes weggeslepen en de eerste plekjes bijgeschilderd.
"Wat doe ik wel en wat laat ik zoals het is?" Dat blijft een lastige vraag bij elke stap van een restauratie... ::)
En in dit geval bovendien: "Wat zou Sjoerd ermee gedaan hebben?"
Ik denk dat ik de schildering toch maar helemaal ga opknappen...  :o
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

michelidds

We zijn tegen een lastig punt aangelopen.
De schroefdraad van een van de trekstangen is beschadigd door roest. Het oude trekoog hebben we los moeten slijpen. Nu zijn we op zoek naar een manier om de draad weer op te schonen / gangbaar te maken.
Weet iemand welke draad het is? Spoed 1, maar tussen m10 en m12??????
Is er ergens een gereedschap voor te krijgen?
Andere oplossing? Ja, veerpot vervangen, maar voor een AK400 is dat lastig.
Dit houdt nu tegen dat we de koets weer op het chassis kunnen zetten en vertraagd daardoor de verdere opbouw!
Alvast bedankt.
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

Tags: