News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
63 Guests, 1 User

93-45-RB

Started by CitroenAZU, September 08, 2009, 20:51:12 PM

Previous topic - Next topic

Francois

Dat schiet al aardig op. Jammer dat de maatvoering van die reparatiedelen niet zo goed is. Ik was van plan de achterbalk voor mijn azu daar ook te halen. Is het veel moeite om het pas te maken?
Citroën AZU EDF/GDF 1968
Citroën CX 25 GTI 1984
Mercedes-Benz L406/28 (L319) 1965

michelidds

#16
Quote from: Francois on February 19, 2010, 10:11:50 AM
Dat schiet al aardig op. Jammer dat de maatvoering van die reparatiedelen niet zo goed is. Ik was van plan de achterbalk voor mijn azu daar ook te halen. Is het veel moeite om het pas te maken?

Maatvoering wijkt af op details. Het hangt er van af hoe belangrijk je dat vindt.

  • De aanslagsteunen zijn goed. Maar die zet je pas op de auto in elkaar, dus kan er nog geschoven worden. En is er gekozen voor een afwijkende vorm. Wat geen probleem is.
  • De vlakke achterplaat van de achterste balk is ook goed.
  • Maatafwijking zit in de zijpanelen aan de achterkant, waar de lichten in zitten. Maar dat zijn nu net de delen die je ziet.
    De vlakken zijn 1,5 cm te kort en de tussenafstand is 7 mm te groot. Ook is de onderkant niet geknikt, maar met 1 schuine lijn. Bovendien bleken de panelen 5 mm te smal, wat je moet oplossen aan de kant van de scharnieren. En tenslotte is 1,0 mm plaat ge
    bruikt, in plaats van 0,6mm. Dus moet je ergens een dikteverschil oplossen.
Dit alles is een punt voor een purist of voor een auto die weer in concoursstaat moet komen. Geen probleem voor de onze, die weer als camper uitgevoerd en in gebruik moet komen. Maar het op maat maken van de onderrand en het wegwerken van het dikteverschil heeft de lasser wel extra werk tijd gekost. We hadden gelukkig nog een originele balk en randprofiel.

Overigens zijn maten van reproductieplaatwerk altijd een probleem. Mogelijk is dat van de achterpanelen van www.tweeceevee.nl beter. Ik heb dat niet vergeleken.
Ben van plan daar een tankklep en reservewielklep te halen. Iemand ervaring daarmee?
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

CitroenAZU

Hoi Michel,

Je kunt de schermen bovenaan met een soort pianoscharnier bevestigen om ze zo open te kunnen klappen.

Ikzelf zou geloof ik de ruimte in de achterschermen niet benutten en de achterschermen gewoon als origineel vastlassen.
Het nadeel is dat de boel daar toch smerig wordt en je vuile handen krijgt iedere keer als je het scherm opent....
...en zo veel ruimte win je er ook weer niet mee.
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

michelidds

Sjoerd had in de achterste delen van de schermen kastjes gemaakt, met deurtjes die van de buitenkant de openen waren. Aan de linker kant zat er de gastank in, met een vaste leiding naar het gasstel, dat op de plaats van het reservewiel zat. (Reservewiel onder de motorkap.)
Ik vond dat wel een slim idee. Alleen jammer van de schermen.
Zit dus al tijden te broeden op een slimmere oplossing.

Waarschijnlijk gaan we de originele schermen voorlopig vastzetten met boutjes. Tot we een definitieve oplossing bedacht hebben.
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

michelidds

#19
Heb vrijdag contact gehad met Walter Rijkers uit Uden. Hij was verbaasd over de geconstateerde maatafwijkingen. Had er nog niet eerder opmerkingen over gehad, maar wil dat zeker verbeteren. Omdat ik binnenkort toch nog een keer langs ga, neem ik een oud achterpaneel mee, zodat hij de maten kan overnemen, voor de toekomst. Prima, dat geeft weer vertrouwen.

De dwarsbalk waar de tank op staat is nog slechter dan eerst gedacht, door de versteviging aan de rechterkant, waar twee platen op elkaar zitten. Ook is het U-profieltje aan de bovenkant erg slecht. Dus moeten er veel delen ingelast worden, of moet er een nieuwe balk onder. Dat laatst is het snelste en het beste, want dan ben ik meteen af van de roest in de balk.
Reparatieplaatwerk daarvoor is alleen in Uden verkrijgbaar. De reactie van Walter heeft me vertrouwen erin gegeven dat zijn reparatiebalk 95 % goed zal zijn. Ga het dus weer proberen. Ik ben benieuwd.

Plaatjes:


27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

michelidds

Opbouw is nog ver weg, maar sommige dingen zijn handig om vroeg te bedenken.
Om de gaten te boren / te lassen voor dat we verder gaan met de koets.
Daarom twee zaken waarover ik graag jullie mening hoor;

1. Ik wil eigenlijk wel wat extra verlichting aan de achterkant. Achteruitrijlampen, mistlamp en 3 remlicht.
Achteruitrijlampen kunnen witte 'tepels' worden, 3e lampje eronder, net als bij de DS Break. Lijkt me wel mooi.
Maar voor mistlamp / 3e remlicht ben ik er nog niet uit. Ik zie foto's van diverse bestellers met extra rode lampen.
Bijvoorbeeld http://farm3.static.flickr.com/2629/3886685333_0696f06114.jpg
Je kan die natuurlijk via een relais zowel gebruiken als 2 rem-, als 2 mistlampen.
Maar ik vraag me af of dat is toegestaan.
Want volgens gegevens die ik heb gegoogled mogen mistlampen niet hoger dan 1 m boven het wegdek zitten. En zijn 4 uit elkaargeplaatste remlichten niet toegestaan.

Of rechts één achteruitrijlamp, links één mistlamp en 3e remlicht middenboven? Of remlicht achter linker raampje?


2. We vinden het prettig om er wel gordels in te monteren. Ondergaten zitten al in de balk. Maar nu aan de bovenkant?
Waar maak je het derde punt, waar de gordel doorheen loopt?
U-profiel met moer op de B-stijl lassen? Is dat sterk genoeg?
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

michelidds

#21
Ik ban vandaag weer in Uden geweest.
Walter Rijkers wwarijkers@home.nl heeft namelijk deze week een nieuwe balk voor mij gemaakt, aan de hand van een voorbeeld dat hij had van een sloper.
De balk ziet er heel netjes uit. Inclusief krikpunten en bevestigingspunt voor de tank.
Ik moet hem nog wel vergelijken met de balk op de koets, maar het lijkt prima. De balk zit natuurlijk ook op een plek die je niet ziet. Dat scheelt. Er hoeven alleen nog een paar gaten in geboord te worden, om antiroestmiddel erin te kunnen spuiten, en een paar afwateringsgaten.
Het is in ieder geval véél beter dan het alternatief; een U profiel eronder lassen, of gaan frutten door plaatjes te lassen op een roestige balk.  ::)

Ik heb de maatafwijkingen van de achterpanelen doorgegeven aan Walter. We zijn er achter gekomen waar die door ontstaan zijn. Hij past zijn mallen aan, zodat volgende achterpanelen nog beter zijn.
Kortom, hij heeft het zeer serieus opgepakt. Mooi.  :D

Hierbij de rote balk onder de koets:


En de losse nieuwe balk vanaf dezelfde kant:
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

mctommi

Het kost wat maar dan heb je ook wat !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

michelidds

Tja, nou, meer: Je hebt je wat op de hals gehaald en dan moet je het ook goed doen.
Kosten plaatwerk vallen mee, het zijn vooral veel uren. Die balk was maar € 90. Duidelijk is in ieder geval dat Jeroen en ik dit laswerk niet zelf hadden kunnen doen.
We zijn voortdurend op zoek naar hoe het zo goed mogelijk te doen, zonder de kosten teveel te laten oplopen. Maar ook vanuit mijn in de loop van de jaren overtuiging dat zeker bij autorestauratie goedkoop = duurkoop.
Alles bij elkaar wordt het wel een heel dure besteleend. Hopelijk kunnen we (vooral de kids) er dan wel heel lang plezier van hebben.
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

jornmetten



90 euro voor zo'n mooie balk vind ik echt niet duur.
Leuk project trouwens.

Groet, Jorn

michelidds

#25
Balk was inderdaad niet duur en was mooi gemaakt. Maar helaas van een Acadiane. Kwam ik pas bij de auto achter.
Nu is de balk (die alleen aan de R-kant enkele slechte plekken had) dus toch maar hersteld. :-[
Gelukkig wilde Walter de balk terugnemen. Goede actie!  :D

Laatste weken zijn er ook bevestigingspunten voor rolgordels boven gemaakt. En is het gelukt om 3 achterlichten boven elkaar te plaatsen; knipper, achter/stop, mist (L)/achteruitij (R)
Op onderstaande foto kun je de grijze driehoekbalkjes voor de gordels en de drie rijen gaten voor de achterlichten net zien. Ben ik heel tevreden over.


Koets heb ik gisteren naar Autobeitserij Holland in Borgercompagnie (Oost-Groningen) gebracht, voor ontlakken/ontroesten en een kataforese grondlaag (ook in de naden en holleruimtes). Want dat die niet meer gaat roesten is het belangrijkste. Losse delen als kleppen, schermen, deuren, etc. kunnen altijd vervangen worden.
Die koets krijgen we dus over een paar weken terug, strak in de zwarte grondlak.
Oh ja, dat er geen achterschermen op zitten, is expres. Die worden wel gedaan, net als de nieuwe losse tank- en reservewielpanelen en ventilatieklep. De achterschermen monteren we met bouten, omdat we er nog niet over uit zijn hoe we de camperkastjes oplossen.


Mooi Citrotreintje , hè?

Oké, vandaag met dochter Pim naar Gemert geweest en met flink wat onderdelen thuisgekomen.
Bestelling nieuw spul bij www.tweeceevee.nl opgehaald en het nodige tweedehands gescoord.

Gisteren ook de tank en het scharnier gescoord, waar ik nog naar op zoek was.
We kunnen weer verder...
:)
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

michelidds

Het is lange tijd stil geweest rond de voortgang van onze Campereend.
Tijd voor een nieuwsupdate, nu we CitroMobile ook weer gehad hebben.
Dit jaar was het voor het eerst dat daar ik ook aandacht had voor de kramen met eend-onderdelen.  Er was weer veel meer te zien. :)
Heb zo hier en daar wel wat klein spul gescoord, maar de meeste onderdelen zijn toch afkomstig van Stg. Behoudt 2CV. 

De koets is nog steeds weg, maar komt hopelijk binnenkort terug na de kataforesebehandeling.
Jeroen komt morgen terug uit Sint Maarten.
Als dan ook het chassis binnenkort weer hier is, kunnen we verder.

Want ik heb de tussentijd besteed aan het scoren van dozen vol onderdelen. Deels nieuw (plaatwerk, banden en velgen, uitlaat, ruitenwisserasjes en de nodige rubbers), deels gebruikt (rolgordels, contactslothuis, tank, ontbrekende scharnier achterdeur èn via een goede DS-vriend - niet onbelangrijk - een goede motor).
Het geld is weggevlogen, maar ik heb het idee dat we het meeste nu hebben.
Gisteren kwam ik van CitroMobile terug met een DS Break vol eend-onderdelen.
Grappig, wie had dat gedacht! Vorig jaar op CitroMobile ben ik pas over dit project gaan denken.  :)

Kortom, de tijd van opknappen losse onderdelen, het lakken van het plaatwerk en de koets, en het aanbrengen van de mechanische delen op het chassis kan nu (bijna) gaan beginnen. Ik heb er zin in.
Hopelijk Jeroen en Pim ook...  :P



27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

michelidds

Koets is (eindelijk) terug van de beits- en kataforese behandeling.
Moet nog foto's maken, maar ziet er mooi zwart uit. Al zit er ook nog het nodige werk aan.
Helaas zijn er toch nog wat meer roestgaatjes tevoorschijn gekomen. Geen structurele gelukkig. Dus die kunnen we oplossen met kit en plamuur.
Wel jammer is, dat men er niet zorgvuldig met de koets is omgesprongen. Er zijn een aantal vervormingen en deuken bij gekomen, die er eerst niet in zaten. Ook in nieuw ingelaste delen.
En nu blijkt dat we het motorklepscharnier beter wel hadden kunnen vervangen. Er zijn flink wat gaten in gevallen, die eerst niet zichtbaar waren.
En de ventilatieklep mist nog. Wordt nog nagestuurd. Hoop ik.
Kortom, het valt wat tegen, maar we lijken nu wel een goede basis te hebben.
We kunnen nu tenminste weer aan de slag! ;)
27 jaar na mijn rode surfbesteleend 08-02-EB met roodbonte gordijntjes, ben ik in september 2009 opnieuw gevallen voor een AK400!
Dochter Pim, schoonzoon Jeroen en ik hebben de campereend van wijlen Sjoerd Nicolaï opnieuw leven ingeblazen. Ze rijdt weer!

Geert

Dat is altijd het probleem als je dingen uit handen geeft. Anderen gaan niet zo zuinig met de spullen om als jezelf, en nemen het vaak niet zo nauw met een krasje, een deukje, een blutsje.
Die gaten in de carosserie zijn natuurlijk jammer, en achteraf denk je "Had ik maar....", maar dat is het risico dat je neemt.
Laat je niet uit het veld slaan door deze tegenslag, gewoon doorgaan. Het komt uiteindelijk wel weer goed.
Succes!!!!
't is een kwestie van geduld........

mctommi

Sjoerd zit op zijn wolk vast wel blij te wezen dat zijn AK400 voort gaat leven en ik ook wel, Sjoerd was mijn maatje als redactielid van het Eendeëi.
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

Tags: