News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
32 Guests, 0 Users

AV-19-17

Started by CitroenAZU, August 27, 2009, 12:32:58 PM

Previous topic - Next topic

CitroenAZU

type; AZU serie B
Bouwjaar; 1970
Kleur;  AC513
Bijzonderheden;  Belgische productie, origineel Nederlandse auto.

Meer foto's; https://www.flickr.com/photos/citroenazu/albums/72157642173726975




AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

CitroenAZU

#1
30 mei 2009;

Twee jaar geleden kocht in een klein plaatsje boven Groningen mijn oranje AK400 LAAG.
http://62.95.94.132/gallery/album99
De eigenaar wilde stoppen met eendrijden en kwam via zijn broer bij mij terecht. Ik heb de auto toen overgenomen en op de dag van ophalen heb ik staan kwijlen bij het leuke AZUutje uit 1970 in Vert Cacte (AC513) welke hij ook nog had staan. Nu 2 jaar later krijg ik een mailtje van eerdergenoemde broer dat zijn broer helaas is overleden en of ik niet de AZU zou willen overnemen.
Tsja, Ik heb natuurlijk eigenlijk helemaal geen plek meer maar bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik mailde terug dat ik de AZU graag aan het wagenpark zou willen toevoegen.
Afspraak werd gemaakt en zo kwam het dat ik samen met een maat gisteren in de middag naar Twente vertrok om de broer op te gaan halen voor de rit naar Groningen. Half zeven zou ik er zijn....
...niet dus, al op de Van Brienenoordbrug sta ik een uur vast omdat een aantal automobilisten het nodig vond om een aanrijding te organiseren over 4 banen breed. Toen ik eindelijk voorbij dit ongeval was dacht ik dat het vanaf nu wel op zou schieten. Helaas hebben we ongeveer file gehad tot aan de voordeur bij de 1e stop in Twente. Daar de broer ingeladen en het ID was om via de Deutsche autobahn naar Nieuwolda te rijden om de AZU op te gaan pikken. Op die autobahn konden we wellicht wat verloren tijd inhalen door middel van een wat hogere kruissnelheid dan in NL gebruikelijk is. Dus werd de ZX met een gemiddelde van 160 in het uur over het Duitse asfalt gestuurd. Dat schoot lekker op....totdat ook daar de boel dicht stond en al onze 'gewonnen' tijd weer teniet werd gedaan en natuurlijk zelfs weer een extra vertraging opleverde...
Eindelijk kwamen we om 22:00 uur aan op de plaats van bestemming. Ik ben vervolgens daarvandaan vertrokken zodat de broer de AZU kon gaan pakken en voorzien van een accu. Ik moest namelijk ook nog een achterbumper langsbrengen in Groningen bij een andere eendenfanaat die momenteel een AKL aan het restaureren is. In Groningen kregen we een escorte van een 'gebruikte', groene Ami Super break naar de loods waar o.a. de AKL stond naast diverse ander mooie Citroën projecten. Helaas maar een minuut of 5-10 kunnen blijven omdat we nog een eindje voor de kiezen hadden.
De ZX geven we daarna weer de sporen richting Nieuwolda en om 23:00 komen we daar weer aan. De AZU staat inmiddels gepakt en klaar en we kunnen van de kant. We rijden de Duiste autobahn weer op en zo nu en dan hikt en sputtert de AZU wat. Ik verdenk de brandstof ervan, vanwege het lange stilstaan...
Als we halverwege de AZU aftanken rijdt hij erna inderdaad stukken beter en gaat alleen maar beter rijden. Om ongeveer 01:45 zijn we weer in Twente waar we nog even kijken bij broers verzameling oude Dafjes. Hierna rijden we de nacht weer in richting de Randstad. Onderweg stoppen we nog voor een bak koffie maar gaan weer rap door. Eindelijk zijn we bij het adres van mijn maat. Hij kan gaan slapen. Ik moet dan nog een stukje en bind de AZU met de triangel aan de ZX voor de laatste etappe. Om ongeveer 05:00 uur kom ik thuis aan. Het wordt inmiddels al weer licht. Snel de AZU losgekoppeld en de tuin in gedrukt en dan naar bed. Best een lange rit. Ongeveer 850km achter de wielen.

1 juni 2009;

Dankzij forumlid Mc Tommi heb ik het originele stuur weten te bemachtigen. Het zwart geplastificeerde gaspijpen stuurwiel wat in deze Belg hoort.

Zojuist gemonteerd en ja, dat staat zoveel beter!

http://62.95.94.132/gallery/album117?page=3

Inmiddels weer originele reflectors achter geplaatst, de wieldoppen eraf gehaald, de nieuwe Mabor en Toyo banden eraf gehaald en Michelins geplaatst.
Binnekort eens zien of ik een smalle koplampsteun kan plaatsen en het originele stuur.
Inmiddels ook eens onder het autootje gekeken en helaas is het chassis wel rot.  
Maar goed, we geven de moed niet op...

7 juni 2009;
Gisteren stond een nieuwe draagarm op het program...
Op weg naar Vlaardingen naar de Eendenwacht begon de AZU ineens te hikken en te stoten in de Beneluxtunnel. Gelukkig kon ik boven komen en heb het zelfs helemaal tot aan de garage gehaald. Maar eerst moest dit probleem dus aangepakt worden. Ik verdacht de ontsteking/condensator. Dit klopte en zodoende direct een 123 gemonteerd waarna de AZU weer prima liep. Hierna werd de achterdraagarm vervangen. Best een flinke klus. Helaas had het niet het gewenste resultaat. het wiel staat nog steeds scheef. Blijkt de achteras zelf krom te zijn. Dat hadden we niet verwacht. Zonde al het werk voor niks geweest....

http://62.95.94.132/gallery/album117?page=4

30 juni 2009;
Zo weer wat vorderingen geboekt. Koplampsteun vervangen voor een smalle. De AZAM paperclips eraf gehaald en de standaard rozetten geplaatst. Verder is gisterenavond de kromme achteras vervangen door een recht exemplaar en is de wagenhoogte achter hoger gesteld. Dat ziet er allemaal weer een stuk origineler uit....
Overdag nog wat leuke foto's gemaakt op de Maasvlakte.
http://62.95.94.132/gallery/album117?page=4
en
http://62.95.94.132/gallery/album117?page=5

18 juli 2009;
Vandaag zijn de kleppen gesteld en 2 nieuwe Michelins gemonteerd en gebalanceerd.
Gisteren heb ik nieuwe 123 ignition bougiekabels gemonteerd en iridium bougies.
Morgen een grotere (25 liter) tank monteren en dan zijn we geloof ik wel klaar voor Tsjechië.

http://62.95.94.132/gallery/album117?page=6

20 juli 2009;
25l tank zit er in. Ik heb em gewisseld met die van de Gendarmerie AZU want daar ligt nog een andere 85 liter tank in.... Dus die 5 liter extra kan ik daarin wel missen  

http://62.95.94.132/gallery/album117?page=6


18 september 2009;  

Vandaag werden de remmen nagezien omdat de AZU wat scheef remde werd ie op de rollen testrembank gezet. Inderdaad teveel verschil. Het verschil achter werd veroorzaakt door een gedeelte van de remvoering dat was losgekomen en er was een cilinder twijfelachtig. Nadat dit was vervangen bleek voor ook nog een remcilinder lek. Toen ook dat verholpen was werden diverse remtesten op straat gedaan. Hij remde prima! Heel blij weer koers gezet naar de rollen remtestbank. Na diverse keren flink remmen reed ik de AZU weer naar buiten en merkte dat hij nu zwaar stuurde....slecht nieuws, het chassis zal toch niet geknikt zijn...???

Helaas wel dus... zie hier; http://62.95.94.132/gallery/album117?page=6
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

CitroenAZU

21 september;

Vanavond de koets van het chassis af gehaald. Als het meezit van de week in Belgie een nieuw chassis halen .....

http://62.95.94.132/gallery/album117?page=6 en http://62.95.94.132/gallery/album117?page=7

AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

mctommi

Tja het is 39 jaar oud...wel jaren in stallingen gestaan maar toch.......komt wel goed ! Moeite van het bewaren waard anno 2009 :-)
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

CitroenAZU

Vanavond een nieuw chassis opgehaald in België. Tevens een vooras met frotteurs en batteurs bij McTommi.
Ik had voorheen moderne schokbrekers en dat hoort niet he ;-).
Daarna naar de Eendenwacht en het chassis weer afgeladen en zijn we begonnen met de montage van de leidingen.

Morgen weer verder...

http://62.95.94.132/gallery/album117?page=7
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

CitroenAZU

Gisteravond hebben we de laatste dingetjes gedaan en vanmorgen heb ik de AZU weer opgehaald in Vlaardingen.
Maar wat heeft het allemaal tegengezeten...doordat het een origineel chassis was, wat later is gegalvaniseerd waren alle gedeelten waar schroefdraad zat volgelopen en die draad moest opnieuw getapt worden. Verder kwamen de gaten niet allemaal meer over een met origineel en brak een bout van de remtrommel af die uitgeboord moest worden...

Auto is klaar en rijdt weer heerlijk!

Grote dank aan Alfred van de Eendenwacht. Zonder hem was dit nooit op een zo korte termijn gelukt...en dat tussen al zijn andere drukke werkzaamheden door! Petje af!


http://62.95.94.132/gallery/album117?page=7
en
http://62.95.94.132/gallery/album117?page=8
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

CitroenAZU

Zo, het is even rustig geweest omtrent dit karretje, maar er is weer een update;

25 september 2010;

Tijdens de besteleendmeeting is de AZU vanachter op een parkeerplaatst in Culemborg aangereden en de dader ligt weer op het kerkhof natuurlijk...



Nu moet de AZU as. maandag meedoen in de set voor een Engelse speelfilm in België.

Dus dat was even doorwerken. Verf besteld, uitdeuken, een nieuw randje onder de achterdeuren gelast en daarna de boel weer opnieuw geverfd in fris cactusgroen. Verder van de gelegenheid gebruik gemaakt het totaal doorgerotte rechtervoorscherm te vervangen voor een nieuw;

http://62.95.94.132/gallery/album117?page=8

Na maandag zal ik wel wat foto's plaatsen van de filmopnamen.
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

bosuit

't ziet er allemaal weer keurig uit martijn!
AK400 "ALFRED"

CitroenAZU

Merci!

Van dichtbij wat minder hoor. Heb het plaatwerk nog eenmaal opgelapt. De volgende keer wordt het allemaal vernieuwd door NOS delen!
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

mctommi

Je hebt wel pech hè Martijn, eerst de JB gevandaliseerd en nu ook Ava aangereden. Sterkte ermee !!!
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

CitroenAZU

Tsja, echt balen!  Maar goed, het is weer gerepareerd...
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

CitroenAZU

#11
Zo hier wat foto's van mijn AZU'tjes '15 minutes of fame', hij heeft een kleine rol in de Engelse speelfilm 'The Hot Patato'.
Speelt zich af in GB, B, en I.
Verhaal is waar gebeurd en gaat over de diefstal van een brok uranium.  
Film is een aanrader voor de citrofiel aangezien een ID  er ook nog een rol in heeft, een Citroën U23 vrachtwagentje en verder een Peugeot 404 waar het slecht mee afloopt. Er wordt morgen een dummy 404 met rolkooi gecrashed. Vandaag bleef het bij kogelgaten in de Jaguar en de 404 en een lekke band.
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

CitroenAZU

Hier nog een plaatje van die 404;

AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

mctommi

Ik ken iemand in het volgende dorp die dit plaatje graag zal zien en misschien vriend Gromsound ook vast wel !
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

björn


Tags: