News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
60 Guests, 0 Users

DR-94-61

Started by CitroenAZU, September 06, 2009, 16:33:08 PM

Previous topic - Next topic

CitroenAZU

type; AZU
bouwjaar; 1961, Datum eerste toelating   26-04-1961
kleur; groen
bijzonderheden;
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

AK Sahara

ik kocht deze AZU van Arnold Duivestein in 2001. Hij was groen maar ik heb hem overgerold in deze kleur. Ik heb de versnellingsbak gereviseerd want die maakte enorm kabaal en ik heb de motor vervangen voor zeer speciaal exemplaar door mij gebouwd uit het beste van 2 werelden. De basis van het blok is een AM2A (acadiane) draaiend gedeelte. ik heb nieuwe zuigers en zuigerveren gemonteerd en AZAM6 cylinderkoppen.
Daarop een AZAM6 spruitstuk met 40mm carburateur met klein luchtfilter en een AZAM6 koeltunnel. Hierdoor lijkt het blok "oud" en doet het de auto geen geweld aan. Gewoon een 6 erin schroeven vindt ik geen gezicht. Ik heb oud type klepdeksels gemonteerd. Het bouwen van dit blok heeft een paar honderd euro gekost. Ik hoop voor de huidige eigenaar dat het blok er nog inzit.
Ik heb wel het voorste chassisbalkje waar de motor op rust een paar centimeter naar voren moeten verplaatsen om rumte te krijgen voor het blok.

Ook kon ik het oude korte uitlaatsysteem behouden. De koplampstandaard moest ivm de ribbelkap wel aangepast worden zeker nadat ik de oude 6 volt dynamo had vervanegn voor 12 volt. de start motori s nog wel 6 volt maar dat start lekker snel. De hele ombouw van 6 naar 12 volt heb ik ook gedaan.

De AZU heb ik meegenomen toen ik verhuisde van Schiedam naar Apeldoorn in 2006 maar in 2008 heb ik hem verkocht toen ik naar Noorwegen emigreerde.

Ik zal nog wat fotos posten hier.

AK Sahara

hier de net gebouwde motor nog 6volt



en naar 12 volt



en nog een paar sfeerpaatjes:






azurblade

Leuk ombouw verslag.
Heb je gekozen voor een acablok vanwege de lagers en past dat 1 op 1 op de bak?
Moest je de cilinders ook aanpassen op uitsparing blok of past dat ook.

engbokho

En heb je er ook een ami 6 bak achter gehangen of de originele? (=veel trekkracht ,weining snelheid)?
Ben benieuwd.
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

mctommi

Op de foto van de motorruimte zie ik volgens mij smalle gladde trommels........dan zou het geen AMI6 bak zijn, mar laat Gert-Jan maar zelf het verlossende antwoord geven :)
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

AK Sahara


Heb je gekozen voor een acablok vanwege de lagers en past dat 1 op 1 op de bak?
Moest je de cilinders ook aanpassen op uitsparing blok of past dat ook.


ik heb de bak gebruikt die erin zat, wel zelf gereviseerd. Dit was volgens Arnold een originele AZU bak uit begin jaren zestig.
Een moderne zes past niet zomaar, maare met vulbussen tussen motor en bak gaat het prima.

ik heb voor het Acablok gekozen omdat dat het sterkste is qua lagers en qua nokkenas de meeste gunstige timing heeft, lees deus meest vermogen afgeeft.
was niet bepaald de goedkoopste oplossing maar om het uiterlijk zo oud mogelijk te laten en in ieder gaval jaren zestig heb ik hiervoor gekozen.
Hij is niet supersnel maar zeker niet traag en een kruissnelheid van 100 km/u is goed mogelijk.



mctommi

Een snelle besteleend bestaat sowieso niet, hahaha......of je moet er een AMI-Super onderstel + aandrijving in knutselen, maar dan ben je wel eev'n beeeeeezig ;)

P.S. Zelf moet ik daar niet aan denken....zo hard rijden met zo'n kwetsbaar blikken doosje....BOEM is ho, niet waar ?
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

AK Sahara

mijn AKSahara de BE-37-47 is toch echt snel met 2 motoren hahaha , ik heb de 150 daarmee gehaald , en met Zorro, de DF-34-55 met zn AMIblok ben ik wel eens met 130 de Brienenoord over gescheurd. De luchtfilterslang was van de carburateur af getrild en het blok kon vrij ademen!  of het verantoord is? nee natuurlijk niet maar nog altijd veiliger dan 130 op een motor en dat doe ik ook. Alles is relatief.

overigens vind ik 100,110 in een eend mooi zat. het is alleen lekker om wat over te hebben als je wilt inhalen.  Een topsnelheid van onder de 100 is behalve in mn HY voor mij niet acceptabel. is in het moderne verkeer gewoon niet safe.


Burik

Ook van FB gehaald.
De mannen van de Binnenstadgarage heb ik begin dit jaar gesproken op een Opelmeeting.
Net zoals bij onze besteleend is deze Opel Rekord bestel die ook op de foto staat, zijn zij al ruim 40 jaar in het bezit van deze besteller en is dit de serviceauto geweest.
Besteleend AK350 1968 in ons bezit sinds 1969 - Opel Commodore GS Coupe 1969 nieuw gekocht door mijn vader - Nekaf Jeep 1960 in ons bezit sinds 1974 - Chevrolet Caprice Classic landau coupe 1978 in ons bezit sinds 1979 - VW kever 1958 - VW Polo Steilheck 1984 - Subaru Mini Jumbo 1990 - Solex 1964

CitroenAZU

Net gespot....

DR-94-61 by azu250, on Flickr
DR-94-61 by azu250, on Flickr
DR-94-61 by azu250, on Flickr
DR-94-61 by azu250, on Flickr
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

AK Sahara

tsja , leuk dat ie gespot is maar beetje jammer van de kleurwissel. Grijze besteleenden zijn er al genoeg.  ik kan alleen aan de koplampen met knipperlichtjes nog zien dat het inderdaad mn oude bestellertje is.
Ben benieuwd of het speciale blok er nog inzit.

Tags: