News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
38 Guests, 0 Users

La Poste 1971

Started by Kingswood, February 02, 2022, 12:25:47 PM

Previous topic - Next topic

Kingswood

Hoi,
Ik wil mezelf even voorstellen.
Ik ben Louis, 50 jaar en heb vorig jaar een AZU La Poste gekocht, bouwjaar 1971 (net als ik  ;)).
De auto is al sinds 1993 in Nederland, maar nooit op kenteken gekomen.
Ik heb de AZU in onderdelen gekocht en er zal nog wel eea ontbreken verwacht ik.
Er zit een 425 AYA blok bij met bak en een A06/664 blok met schijven bak is er ook bij.
Vooras is ook van een later type. Achteras is nog de originele.
Het liefst zou ik het 602 blok inbouwen, maar dat heeft verregaande aanpassingen nodig begreep ik al.
Al met al een beetje puzzelen voor mij. Dus alle hulp is welkom.
Vooralsnog heb ik hem opgeslagen.

Mijn eerste auto was ooit een 2CV uit 1983, maar die was in 1990 al in een compleet rotte staat naar Duck Dump gebracht in Randwijk. Daarna nooit meer een Citroën gehad, maar altijd een zwak voor gehouden.

Verder heb ik nog diverse andere oldtimers (Seat Panda '80, Seat Trans ''84, T3 Enka '81, Holden HQ Utility '75)

Gr, Louis
gr, Louis

Hans 250

Hoi Louis, welkom hier!
Volgens mij ken ik jouw wagen, is hij van ene Jaap uit Groningen geweest?
Om een 2cv6 blok in te bouwen moet je het voorbalkje van het chassis vervangen door een moderne voorbalk en ook de voetenbak i.v.m. de pedalen. En het schutbord is anders, vooral de verwarmingsbuizen lopen anders.
Schijvenbak past ook niet in het chassis maar is redelijk simpel aan te passen. Al met al een heel gedoe.
425 blok met dito bak is niet het fijnste blok in een besteleend vind ik, tenminste als je lekker wilt rijden. Maar dat is ook weer aan te passen. Mijn 'ex' 71'er rijdt met gemak 100 km/u met een aangepaste 425 motor (o.a. zuigers en cilinders van 2cv6) en een Dyane bak uit 1968. Niet te zien en past zo in het originele chassis.
Groet en succes, Hans
AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

Kingswood

Hoi Hans,
Deze AZU is idd door Jaap uit Groningen naar Nederland gehaald in 1993.
ik begreep dat hij de auto uit elkaar heeft gehaald en al eea aan laswerk heeft verricht aan de  koets.

Will van den Ende heeft de koets toen in 1999 overgenomen en weggezet in zijn garage.
Later heeft Will ook het chassis kunnen overnemen.
En ik heb nu alles van Will overgenomen.

Als er een mogelijkheid is om het 425 blokje te tunen, zou ik zeker hier voor gaan. En dan het liefst om zoveel mogelijk pk's eruit te krijgen, zonder schade aan te richten aan het blokje zelf. Weet je toevallig iemand die mij hiermee zou kunnen helpen?
Ben er zelf niet zo in thuis.
ik heb ook een oude trommelbak erbij. wellicht is deze ook aan te passen.

ik wil gewoon dat de AZU makkelijk met het verkeer mee kan.

gr, Louis

Hans 250

Hoi Louis, dat is grappig, dat is haar dus!
Laswerk is destijds gedaan door een hele goeie kennis van me, die kon echt zo netjes en mooi lassen toen...vakwerk...
Inmiddels heeft hij na een lange pauze toch weer een 2cv gekocht en anderhalf jaar geleden is daar nog een 250 bij gekomen, nu in restauratie.
De specialist op motorengebied is Arnold, ik stuur je wel even een pm.
Qua versnellingsbak: zoek er 1 van een 425cc Dyane, zijn behoorlijk zeldzaam maar zoekt en gij zult vinden...
AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

Kingswood

#4
mooi, dank je
gr, Louis

Burik

Welkom. Er zit veel ervaring op dit forum. Ik heb er destijds veel aan gehad. Succes met de restauratie
Besteleend AK350 1968 in ons bezit sinds 1969 - Opel Commodore GS Coupe 1969 nieuw gekocht door mijn vader - Nekaf Jeep 1960 in ons bezit sinds 1974 - Chevrolet Caprice Classic landau coupe 1978 in ons bezit sinds 1979 - VW kever 1958 - VW Polo Steilheck 1984 - Subaru Mini Jumbo 1990 - Solex 1964

CitroenAZU

Leuk je hier te zien, welkom en succes met het weer rijdbaar maken van deze leuke AZU!
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

Kingswood

Ik zal zeker de hulp van dit forum nodig hebben.
Inmiddels een set Cilinders met zuigers big bore 18pk > 530cc besteld bij Burton.
Ook contact gehad met Arnold voor de revisie.
Dus dat blokje gaat goed komen. ;)

En dan nog op zoek naar de juiste versnellingsbak, om de beste resultaten uit het blokje te halen.
Is het mogelijk om de huidige/originele V-bak aan te laten passen? En wie doet er aan versnellingsbak revisie?
Zijn er naast de 425 Dyane V-bak nog andere alternatieven?


gr, Louis

azurblade

Goed bezig. Setje uit Zutphen is een eenvoudige aanpassing om extra pks uit je blok te krijgen

Een moderne 2cv6 trommelbak uit mehari, dyane of Ami zou ook kunnen.
Wellicht is die kwa lengte anders maar valt aan te passen lijkt me

engbokho

Bakverhoudingen zijn niet echt optimaal voor deze motortjes. (zelfs niet met setje 530cc)
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

azurblade

Engbokho, de originele bak of de moderne met oude motor combinatie.

Ami6 bak  ???

Hans 250

Met alleen een setje big bore ga je denk ik een fractie sneller maar veel zal het niet helpen. Hoezo een eenvoudige aanpassing om meer pk's uit je blok te halen? 100 cc meer maar met dezelfde koppen en carburateur geeft het hooguit een beetje meer trekkracht.
Moderne bak past niet op een oude motor dus gaat ook niet werken.
Een Ami 6 bak lijkt me al helemaal niet een goeie combi want die bak is gemaakt voor een 602 motor. En voor een Ami.
AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

azurblade

Dank Hans.

Klopt bij dat setje hoort ook wijziging van de sproeiers.
Meer pks of snelheid vraagt wat meer aanpassing, werk en puzzelen.

Tags: