News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
82 Guests, 0 Users

Geen laadstroom

Started by DriesH, July 26, 2021, 15:09:04 PM

Previous topic - Next topic

DriesH

Nu is eindelijk mijn Azu 1957 goedgekeurd en heb ik mijn kenteken binnen blijkt de dynamo niet te laden. Tenminste dat is mijn vermoeden. De  ampere meter slaat niet positief uit en als ik op de accu meet krijg ik iets meer dan 6 volt zowel bij stilstaand als draaiende motor.
Ik heb de koolborstel bekeken en die zien er redelijk goed uit. ( wel inmiddels bij Retro Design nieuwe besteld.)

Ook heb ik mijn nieuwe kabelboom doorgemeten en de bedrading van dynamo naar spanningsregelaar is correct.

Een tip welke ik gelezen had om de veldwikkeling te magnetiseren met een 45 watt lampje vanaf DYN draad naar + accu en losgenomen Exc draad aan - accu leverde geen resultaat op.

Hoe en waar kan ik verder meten of er ergens een fout zit. Zou de spanningsregelaar vuil of defect kunnen zijn. Kan ik daaraan wal schoonmaken of meten? Om zomaar zo'n dure nieuwe te kopen vind ik wat voorbarig. Wie o wie heeft hier echt verstand van en kan me helpen.
Ik ben niet zo'n ster in electra.
Groetjes,
Harry

COPaul

Balen als er geen laadstroom is. Heb je bij het magnetiseren ook de + borstel losgenomen of geisoleerd(papiertje tossen rotor en koolborstel). Anders lukt bij een oude dynamo niet. Er gaat dan geen stroom door de veldspoel lopen maar via borstel/rotor direct naar massa. In dit blog : https://www.restauratie2cv.nl/start.html staat onder techniek/electrisch gedeelte e.e.a. beschreven. Ook staat er beschreven hoe je de dynamo(met voltmeter) door kan meten.
Succes

DriesH

Beste COPaul, bedankt voor deze info. Ik ga het Zeker goed doorlezen en testen.
Erg fijn dat je deze site door wilde geven. Zodra ik resultaten heb ( na binnenkomst en montage koolborstels) laat ik het je weten.
Mvrgr,
Harry

marcopr

6 volt gelijkstroom is een kritisch systeem.
Los van alle genoemde tips is het belangrijk dat alle aansluitingen schoon zijn.
Geen roest, vuil, vet of aanslag. Dit geld ook voor de binnenkant van het contactslot.
Ook moeten de aansluitmoertjes en -schoefjes echt vastzitten.
Succes!

DriesH

marcopr bedankt, goede tip. Toen ik jouw tip las dacht ik direct aan de veldwikkeling aansluitingen op de koolborstelhouders. Ik heb alle aansluitingen los gehad en schoongemaakt dacht ik maar heb die niet losgehad. Dus dat is het eerste dat ik ga doen.
Mvrgr.
Harry

DriesH

Met jullie tips ben ik een stuk verder gekomen! De contacten van de veldspoelen goed schoongemaakt en nieuwe koolborstels gemonteerd.
En de dynamo laadt op dus al met al doel bereikt.
Wat echter niet lukte was het magnetiseren van de veldspoelen. Om een of andere reden ging de lamp niet branden. De + koolborstel had ik losgenomen en de verdere procedure zoals omschreven. Dus dat blijft een vraag maar het resultaat is dat de dynamo laadt en daar ging het om.
Binnenkort kunnen we dus echt rijden.

COPaul

Harry,
Mooi dat na al die moeite de accu nu wel geladen wordt. Vreemd dat het magnetiseren niet lukte . Had je na het losnemen van de + koolborstel de draad wel weer vastgemaakt  bovenop het lipje van de veldspoel ? Nu, blijkbaar zat er nog genoeg (rest) magnetisme in om de stroom op gang te brengen. Fijn rijden met de azu en geniet, Paul

Tags: