News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
31 Guests, 0 Users

achterremmen centreren

Started by MarcoAZU, September 18, 2020, 21:59:08 PM

Previous topic - Next topic

MarcoAZU

Hoe centreren jullie de achter remmen? Ik heb zo'n mooie rempasser kunnen lenen. Deze past niet in het gat van de remtrommel. Moet je dan een aantal keren de trommel erop en er weer vanaf halen om de remschoenen goed af te stellen?
De laatste keer heeft Hans het voor mij gedaan bij de Philips besteller, helaas was ik daar niet bij.

Nu is de gele AZU aan de beurt. Ik vervang de lagers (deze zijn rot) en dan ook meteen maar de remcilinders en de schoenen. Remmen achter zijn nooit geweldig geweest. Ik schrok ervan hoe de remcilinders eruit zagen toen ik ze open maakte (20 jaar dienst gedaan). Geen lekkage maar er zat wel een soort vettige roestige troep achter de rubbers.

Hans 250

Tsja, niet opgelet, en zo te lezen niet het goede gereedschap.  ;)
Achteremmen centreren met bus die over de naaf valt, met bijbehorende schuifmaat. Zo te lezen heb jij speciaal gereedschap voor de trommelremmen voor. Ook handig maar niet bruikbaar voor achter.
Stelnokken zoveel mogelijk naar binnen stellen, daarna met speciaal gereedschap voeringen op gelijke hoogte stellen met de exentrieken onder, kan ook zijn dat de exentrieken zijn vervangen door ronde busjes, die zijn niet zo nauwkeurig af te stellen als de origine. Bij deze after market zooi heb je dus ook niet echt het speciaal gereedschap nodig. Aan u de keus, maar ik zou het wel weten.
Ik zou zeggen, ik weet wel een adresje in Noord-Holland waar ze dit dagelijks doen. Lagers ook. Vraag je of je erbij mag zijn, kan je het de volgende keer zelf! 8)
Nog 1 tip tenslotte, vervang om de twee, drie jaar je remvloeistof of beter nog vervang het hele remsysteem en gebruik dot 5 remolie. Nooit meer roest in je remsysteem en dus nooit meer vastzittende remmen.



AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

MarcoAZU

Ik heb wel degelijk een passer voor achter. Voor heb ik het al meerdere keren gedaan. In alle werkplaatshandboeken hebben ze het over een passer waarmee je de binnenkant van de trommel kunt opmeten en vervolgens kunt overzetten op de schoenen. Mijn passer past niet in het gat van de trommel. Het gaat er dus om: hoe zet ik de maat van de trommel over op de schoenen?
En Hans, ik ken echt wel het verschil tussen het gereedschap van voor en achter!

Hans 250

Lijkt me een omslachtige manier zo, maar evengoed succes.
Qua gereedschap bedoelde ik de bus die over de naaf van de ankerplaat/draagarm valt waar een afstelbaar schuifmaatje aan zit.
AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

azurblade

Voor de HY is er eenzelfde set en daar zit nog een pasbus bij om eerst de maat over te nemen in de trommel. Vervolgens de pasbus uit gereedschap schuiven en om de as van draagarm schuiven.
Meerdere wegen natuurlijk. Zo kan je met schuifmaat ook zaken afstellen.

MarcoAZU

Quote from: Hans 250 on September 20, 2020, 08:29:04 AM
Lijkt me een omslachtige manier zo, maar evengoed succes.
Qua gereedschap bedoelde ik de bus die over de naaf van de ankerplaat/draagarm valt waar een afstelbaar schuifmaatje aan zit.

Dat gereedschap heb ik.

Tags: