News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
33 Guests, 0 Users

Olievulpijp

Started by AZU-1965, February 11, 2017, 19:09:34 PM

Previous topic - Next topic

AZU-1965

Maakte vandaag de olievulpijp open en er kwam een windvlaag tegemoet. Hand erboven, meteen vol met olie.
Wat kan dit zijn? Olievulpijp kapot of iets anders?
AZU A 1965 - Mehari 1969

MartinAZU

#1
Nee dat is niet zo erg. Door dat je de deksel er af gehaald hebt begint de motor de motor in en uit te ademen  ;)
In de olievulpijp zit een klepje membraan zo dat de lucht in het carter weg kan maar dat er geen verse lucht terug komt.
Het zou zo moeten zijn dat er in het carter een onderdruk/vacuüm is.
Dit kan je testen met waterkolom of als je mooie zachte gevoelig vingertopje heb met je vinger.  ::)
Als de motor dan draait en je legt je vinger op het oliepijl stok pijpje (wel pijlstokje er uit natuurlijk) en trekt hem dan voorzichtig terug voel je dat het carter vacuüm is.
Met een waterkolom kan je het beter zien. Moet in ieder geval links en rechts plus en min zijn is dat niet zo dan is de (nieuwere vulpijp vervangen/revisie) en de oudere het zogenaamde eendebekje vervangen.
Heb zelf de rubberen variant vervangen door een zelfbouw membraan, aluminium verendstaal plaatje.
azu, azl3, ami6, panhard PL17

RCUPPER

Mooie uitleg Martin. Dit is informatie waar velen van ons iets aan gaan hebben.  Dank voor je bijdrage.  :)
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

AZU-1965

Bedankt Martin! Duidelijk verhaal. Ik ga nu spulletjes bestellen, zodat ik het weekend dit op ga lossen. Wellicht maak ik hiervan nog even foto's om hier te posten..
AZU A 1965 - Mehari 1969

Tags: