News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
44 Guests, 0 Users

Tank leeggelopen

Started by Mehari, September 15, 2020, 15:15:31 PM

Previous topic - Next topic

Mehari

Hallo, vannacht is op de oprit de (bijna volle) benzinetank leeggelopen van mijn AK250. Afgezien van gruwelijke stank, vlek, kosten  etc. vind ik het interessant wat hiervan de reden zou kunnen zijn. Er zit geen gat in de tank! Het enigste wat zou kunnen zijn is dat de benzineleiding die in de dikkere leiding (die naar de tank gaat) is geschoven te los is gaan zitten. Ik kon hem er gemakkelijk uittrekken. Hoort daar een slangklem op te zitten? Kan het een andere reden zijn? Iemand meer met dit probleem van doen gehad? Bedankt voor een reactie.

Geert

Quote from: Mehari on September 15, 2020, 15:15:31 PM
Hallo, vannacht is op de oprit de (bijna volle) benzinetank leeggelopen van mijn AK250. Afgezien van gruwelijke stank, vlek, kosten  etc. vind ik het interessant wat hiervan de reden zou kunnen zijn. Er zit geen gat in de tank! Het enigste wat zou kunnen zijn is dat de benzineleiding die in de dikkere leiding (die naar de tank gaat) is geschoven te los is gaan zitten. Ik kon hem er gemakkelijk uittrekken. Hoort daar een slangklem op te zitten? Kan het een andere reden zijn? Iemand meer met dit probleem van doen gehad? Bedankt voor een reactie.
Bij mij zit daar geen klem, maar als je het zekere voor het onzekere wil nemen, zou ik daar een klem op zetten.
Vreemd verhaal trouwens, ik heb het nog niet eerder gehoord.
Misschien een ander forum-lid ?
't is een kwestie van geduld........

MarcoAZU

Vervelend!
Als het goed is heb je naar voren toe een kunststof leiding. Het laatste stukje naar de tank is van rubber. Ik zou daar nooit een klem opzetten, je knijpt de boel in elkaar.
Zoek een goed passende rubber slang, ik weet bijvoorbeeld dat de slang die ze bij de 2CV club hebben te ruim is. Vervang het stuk tussen de tank en de kunststof leiding.
Misschien moet je meteen ook maar het stuk naar de carburateur doen.
Je hoort het probleem wel vaker bij een gewone eend maar dan krijg je geen benzine meer.

Dirk D

Controleer je gehele benzineleiding en vervang bij twijfel. De benzine van nu kan het rubber aantasten.
Geen knaagdier of een onverlaat met een mes in de weer geweest?
AK 350 1969, apk vrij
Acadiane 1981, daily driver
Acadiane 1982, in restauratie
Acadiane 1979, lockdown project
Dyane 6 1983, daily driver
Renault Estafette 1000 1971, camper

MarcoAZU

Rubber slang van 5,5 mm moet je hebben en geen 6! Misschien is dat het probleem samen met inderdaad het feit dat moderne benzine rubber aantast.
Ik tank altijd BP 98, deze schijnt dat probleem niet te hebben.

Mehari

Bedankt voor de reacties. De dikke rubberen slang van de tank naar de dunnere slang ga ik eerst vervangen. Ik weet daar de leeftijd niet van. Volgens mij zat in de aansluiting het probleem. Ik kon de dunne benzineslang er heel gemakkelijk uittrekken. in die omgeving is ook alle tectyl weg. Maar dat de hele tank is leeggelopen blijf ik raar vinden. Er moet toch druk opstaan dan om de benzine naar boven te trekken?

Hans 250

Sluit me helemaal aan bij Dirk's antwoord. En dat van Marco ook, met de toevoeging dat 5 mm euro-bestendige benzineslang nog  iets nauwer past, heb je ook geen slangklemmen nodig. Beetje spuug doet wonderen. En natuurlijk geen E10 erin.
AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

MarcoAZU

Hoe lang is die rubberen slag? Hangt hij over de rand van de tank, maw kan de tank leeg geheveld zijn?

Hans 250

Druk staat er niet op, het enige wat ervoor zorgt dat de benzine in de carburateur komt is de licht aanzuigende werking van de benzinepomp, en dat dus alleen met draaiende motor. Lekkage zit dus waarschijnlijk op het laagste punt van de benzineleiding.
AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

Mehari

Dag Hans, bedankt voor de reactie. Laagste punt is de aansluiting op de dikke slang! Dat zou dus kunnen kloppen, maar hoe kan het dan dat de tank compleet wordt leeggetrokken? Zit hier een natuurkundige wet achter?

Hans 250

Volgens mij wel maar mijn kennis van natuurkunde is niet zo groot. Exacte vakken lagen mij niet zo.
AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

MarcoAZU

Quote from: Mehari on September 15, 2020, 22:45:43 PM
Dag Hans, bedankt voor de reactie. Laagste punt is de aansluiting op de dikke slang! Dat zou dus kunnen kloppen, maar hoe kan het dan dat de tank compleet wordt leeggetrokken? Zit hier een natuurkundige wet achter?
Ja de wet van de communicerende vaten  :) 

Je kunt een vat leeg hevelen als je er een slang instopt en die zuig je dan eerst aan, vervolgens loopt het vat leeg zo lang je slang is. Zo stelen ze ook je benzine. In jouw geval heeft de benzinepomp aangezogen (vermoed ik, eigenlijk moet je het eerst zien).

azurblade

Klopt, communicerende vaten. Als op laagste punt een lekkage ontstaat ontstaat er stroming.
Dat zorgt ervoor dat het net zolang blijft stromen tot de tank leeg is.
Zoals al vermeld is als tank geen lek heeft zit het hem in de leiding. Contoleren en slangen vervangen.

Mehari

Bedankt voor het meedenken. Vrijdag ga ik een nieuwe slang scoren vanaf de tank 5,5 mm. De benzineleiding zit er strak ingestoken, maar schijnbaar kan het niet kwaad een knijpklemmetje er op te zetten. Zachtjes aangeknepen!

COPaul

Als je de rubberslang kort maakt(ca. 20cm ?) kan de tankt nooit helemaal leegstromen. Bij leegstromen door hevelwerking stroomt de tank nl leeg tot punt waar kunststof leiding in rubber leiding gestoken wordt! Als de kunststof leiding daarvoor te kort is zou ik (vrijdag) ook meteen een nieuwe kunststof leiding kopen. Succes

Tags: