News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
37 Guests, 0 Users

Solex carburateur choke

Started by DriesH, March 13, 2020, 13:24:37 PM

Previous topic - Next topic

DriesH

Beste sleutelaars ik heb een uitdaging!
De restauratie van mijn Azu 1957 vordert steeds verder.
Sinds de opbouw van het 12 pk blok slaat deze direct aan en loopt prachtig tot!!!!  Ja tot, sinds het monteren van het dashboard en de choke en gaskabel gaat het zeer moeilijk tot niet.

Ik heb de carburateur (Solex ) geheel gedemonteerd, nogmaals schoongemaakt en alle sproeiers doorgeblazen. Niks mis.  Nu is de chokekabel nog los en ja hoor. Loopt direct en prima.

Verder e.e.a. Uitgezocht en uitgesloten. Wat is het geval?
Als ik het choke hefboompje tegen het meeneem nokje (tweede hefboompje) houd loopt hij direct.
Druk ik echter de choke verder terug dus zeg maar uit tot op de aanslag(het toerental zakt dan) slaat de motor af. Het stationair toerental met de gasklep aanslag schroef verhogen heeft ook niet het gewenste resultaat.
Het lijkt wel of het standaard stationair lopen niet wil.  De stationairsproeier is open.
Wie o wie heeft ervaring en mogelijk een oplossing.
Bij voorbaat dank.
M.vr.gr
Dries

engbokho

Meestal is (helaas) het spruitstuk de boosdoener. Maar check eerst:
- Gasklep as speling van carburateur>Valse lucht
- Valse lucht bij inlaat pakkingen
Pasvlakken van zowel carburateur als spruitstuk moeten vlak zijn.

En tot slot kan er inwendig een gaatje in de hotspot zijn tussen in en uitlaatdeel. Komt regelmatig voor. Visueel checken of mbv vloeistof
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

DriesH

Beste Engbokho, bedankt voor je reactie!
Wat je schrijft lijkt erg logisch.
Er is een rijker mengsel nodig om de valse lucht aanvoer te compenseren. Ik ga de zaken die je noemt controleren.
Als ik de oorzaak gevonden heb zal ik dit nog even hier melden
Groetjes Dries

Tags: