News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
68 Guests, 0 Users

AK350 wordt AKS

Started by SpaanseAK350, January 03, 2019, 13:07:42 PM

Previous topic - Next topic

SpaanseAK350

Vandaag van het RDW een nieuw kentekenbewijs ontvangen voor mijn AKS.   
De auto was in 2017 gekeurd als "type AK" , het is echter een echte AKS.
2 maanden geleden contact opgenomen met de RDW en verzocht het type te veranderen in AKS.
Hun eerste reactie was: doen we niet, maar na aandringen van mij gaven ze toch toe dat de keurmeester een fout had gemaakt, dat moest wel want op de officiële spaanse documenten staat AKS.
Op zich wel begrijpelijk zo'n fout want de eendengarage die hem heeft laten keuren dacht ook dat het een AK350 was en het het embleem op de achterkant zijn de letters AK i.p.v. AKS
Dat AK embleem zal er in het verleden zijn opgezet omdat het origineel embleem er niet meer was.
Ik ben al maanden bezig om zo'n AKS embleem te kopen, 3x op spaanse websites gezien, echter het kopen blijft een probleem, of ze reageren niet of ze vertrouwen het niet, mijn spaans komt natuurlijk van google translate!
Ik heb onlangs wel NOS achterspatlappen in Spanje gekocht met de Letter AKS.

Dus als iemand een AKS embleem te koop heeft, dan hou ik mij aanbevolen.
                                                                                                                                                                   

engbokho

Ik denk dat het geen AKS 400 is...
Dit is een verhoogde variant van de Spaanse AK 350. Ik denk dat de term AKS400 achter op de auto pas gekomen is in 1970. Dus op het moment dat de auto ook in Frankrijk op de markt kwam met verhoogd dak.
Ik heb destijds deze auto uit elkaar gehaald voor het spuiten en kan je melden dat het logo achterop nog nooit was vervangen.
Ook was er nog maar een originele -Spaanse- stoel aanwezig bij de auto. Deze stoeltjes zijn grotendeels bekleedt met skai. Weet niet wat met het ene stoeltje gebeurd is.
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

marcopr

Interessante discussie, ik ben gek op dit soort Citroën uitwisselingen van ideeën en kennis.
Ik begrijp dat een AK 350 met een hoge koets a lá een 400 gewoon AK 350 heet.

Vraag;
Heeft een verhoogde 350 altijd smalle ribbels?
Of zijn er ook overgangsmodellen met de brede ribbel? ?
Vanaf wanneer is de eerste 350 met een 20 cm hoger dak geleverd vanuit een Citroën fabriek?

SpaanseAK350

Klopt, dit is geen AKS400, eind 1968 kwam citroën Spanje met een nieuwe uitvoering van de AK350 nl de AKS(350) en na de AKS(350) kwam in 1969 de AKS400.

SpaanseAK350

Ik denk dat de AKS(350) altijd smalle ribbels heeft gehad, maar het model is maar 1 jaar geleverd, ze zijn daarom ook heel erg zeldzaam, ook in spanje.
Van de AKS400 heb ik diverse oude spaanse folders gezien met zowel smalle als brede ribbel.

engbokho

Sowieso moeten we de Spaanse Citroens geheel los zien van de Franse (en daarvan afgeleide Belgische productie).
De Spanjaarden zijn de "uitvinders" van de verhoogde AK's. (en later Acadiane's)
Ook zijn de Spaanse auto's zijn een wereld op zich met oa andere kleuren, plaatwerk en bumpers, bekleding, bedrading en motorisering.
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

azurblade

Mocht het AKS logo achterop een wens zijn kan je hem ook laten uitsnijden (laser of water) patroon even inscannen en kan in elk materiaal gedaan worden.

RCUPPER

Ik zou sowieso bij de forumdirectie een verzoek doen tot correctie van je gebruikersnaam. Schandalig dat je nu de boeken in gaat als een SpaanseAK350 terwijl je gewoon een SpaanseAKS bent.

Trouwens, succes met zoeken  ;)
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

engbokho

De bumper zoals die op de foto hieronder zit zat ook op jouw ak bij aankomst in NL.

Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

SpaanseAK350

Die bumper van mij is minder handig, omdat de uiteinden schuin omhoog gaan, net voor de reflectoren

Geert

Bij Franse post-eenden zitten de reflectors ook hoger i.v.m. de achterbumper die deze hebben.
't is een kwestie van geduld........

Tags: