News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
50 Guests, 0 Users

Europese auteurswet

Started by Geert, October 22, 2018, 18:14:48 PM

Previous topic - Next topic

Geert

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/4458986/youtube-actie-uploadfilter-auteursrechten-eu-europees-parlement

Ik vraag me af of deze wet gevolgen heeft voor een forum als het besteleendenforum, 2CV.nl of alle andere forums.
Je kunt dan wellicht geen foto's en/of filmpjes  meer uploaden zonder dat je eventueel inbreuk doet op de auteursrechten van de een of de ander.
Lijkt me toch een thema waar beheerders van een forum als dit eens even over moeten nadenken.
Feestboek, en dergelijke mag dan ook niet meer zomaar .
Is dit vrijheid , lijkt me nog erger dan het communisme.
't is een kwestie van geduld........

CitroenAZU

Vrijwel alle foto's die hier geplaatst zijn op dit forum heb ik zelf gemaakt. Die foto's die dat niet zijn daar heb ik voor het grootste deel (ik denk 90-95%)  toestemming voor gevraagd bij de fotograaf. Dus er is hier maar een heel klein gedeelte waarbij de fotograaf onbekend is...

Ik snap het overigens wel enigszins. Mijn foto's worden ook te pas en te onpas overal voor gebruikt zonder toestemming en dat is soms een beetje zuur vooral als het voor commerciële doeleinden is. Mijn foto's mogen bijvoorbeeld wel worden gebruikt door clubs, aangezien die geen winstbejag hebben en op vrijwilligers draaien...
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

Geert

#2
Ja, maar wat dacht je van een You Tube filmpje, dat iemand in Frankrijk op het net heeft gezet over de reparatie van zijn 2CV, gewoon uit hobby, de link  mag je dan ook niet zomer hier plaatsen lijkt me.
't is een kwestie van geduld........

Burik

Toestemming vragen bij foto,s van een ander is inderdaad het minste, en wel zo fatsoenlijk om te doen. Verder vind ik de wetgeving hierin doorslaan. Zelfs een speaker op een evenement mag jou naam en woonplaats niet noemen wanneer je met je oldtimer komt voorrijden
Besteleend AK350 1968 in ons bezit sinds 1969 - Opel Commodore GS Coupe 1969 nieuw gekocht door mijn vader - Nekaf Jeep 1960 in ons bezit sinds 1974 - Chevrolet Caprice Classic landau coupe 1978 in ons bezit sinds 1979 - VW kever 1958 - VW Polo Steilheck 1984 - Subaru Mini Jumbo 1990 - Solex 1964

Geert

Toen ik nog een bedrijf en site had, kwam ik ook foto's van mij tegen op andere sites. Heeft me overigens nooit gestoord, maar als je de kost moet verdienen met foto's en filmpjes is het wel een andere zaak.
Dat er wat tegen gedaan wordt is ook niet slecht, maar zoals Burik al zegt : Het slaat weer eens finaal door.
't is een kwestie van geduld........

Dirk D

Ik stel voor om ook hierin ons gezonde verstand te gebruiken.
Als Martijn een bekeuring of boete krijgt van de avg politie dan organiseren we wel een crowdfunding.  :)
Of in goed Nederlands; gaan we met de pet rond.
AK 350 1969, apk vrij
Acadiane 1981, daily driver
Acadiane 1982, in restauratie
Acadiane 1979, lockdown project
Dyane 6 1983, daily driver
Renault Estafette 1000 1971, camper

Tags: