News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
70 Guests, 1 User

versnellingsbak AU

Started by Eus van Lieshout, March 28, 2018, 14:51:28 PM

Previous topic - Next topic

Eus van Lieshout

Hallo, voor mijn AU uit nov '53 ben ik op zoek naar een versnellingsbak. Ik heb als alternatief nu een A-bak met bolle wangen uit '53-'54 maar een AU-bak heeft een andere overbrenging. Het kroonwiel wordt niet, zoals bij alle andere eendachtigen, aangedreven door een 8 tandig pignonwiel maar door een 7 tandig. Dat maakt dat ie krachtiger is, hij moet met meer massa op kunnen trekken, maar ook langzamer. Dat rijd dus ook anders. Je  herkent zo'n bak alleen aan het nummer op het kleine aluminium plaatje aan de zijkant, net onder de deksel. Dat moet met AU..... beginnen. Als ie goed is kunnen we misschien ruilen.
Op de foto zie je (hoop ik) wat ik bedoel met bolle wangen. http://2cvco.canalblog.com/archives/2010/08/09/18773736.html onder kopje B
Een jongensdroom komt uit;2cv A en een AU in de schuur.
De A (okt '54) met een NL-kenteken.
De AU (nov '53) is een project met veeeel werk, maar inmiddels zo goed als compleet!

azurblade

Is een AU bak dan vlak zoals de eerdere A bakken of ook al voorzien van de wangen.
Uiteraard benieuwd naar de foto's en het verhaal van de AU.   

Eus van Lieshout

de eerste bakken hebben allemaal bolle wangen op de A en de AU. zo'n bak zoek ik ook (waar dan AU...... op het plaatje staat).
in de zomer van 54 kwamen de 'nieuwe', rechte bakken ik neem aan ook weer voor beide types.
Een jongensdroom komt uit;2cv A en een AU in de schuur.
De A (okt '54) met een NL-kenteken.
De AU (nov '53) is een project met veeeel werk, maar inmiddels zo goed als compleet!

azurblade

Snap wat je bedoeld. Zat te kijken naar de bak zelf ter hoogte van de olievuldop. Van bovenaf ter hoogte van de trommels hebben ze inderdaad bollere wangen  ;D 

Tags: