News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
64 Guests, 0 Users

Knipperlichtautomaat 6V 1960

Started by WimvanEijk, April 10, 2017, 13:05:23 PM

Previous topic - Next topic

WimvanEijk

Allen, ik heb een nieuwe kabelboom gemaakt maar nu zit ik even te worstelen met aansluiten van knipperlichtinstallatie-automaat.
Het betreft een AZU 1960. Kleuren van de nieuwe bedrading zijn Groen/Rood/Blauw en zwart. Ik weet dat rood aan de voorkant moet (+) maar de andere 3 ??.
Ideeën ? Welkom :) Bedankt vast.

(Oja, de foto's tonen hoe het aangesloten zat. Alleen twijfel ik aan de kleuren en of het goed aangesloten zat. Het buislampje wat onderaan de schakelaar zit  is trouwens defect. Moet ik nog nieuwe v halen)

WimvanEijk

Update: mei 2020. Ik heb de schakelaars open gemaakt en met zeer fijn schuurpapier de contacten gereinigd. Maar ze reageren hetzelfde. Getest met 1 lampje. Nu las ik dat het nogal precies komt en dat getest moet worden met 2 lampjes van hetzelfde vermogen. Bekend bij iemand?
Ik heb de schakelaar aangesloten als volgt: aansluiting voorzijde=6V, Achter middenaansluiting= (goede massa), links en rechts zijn voor de knipperlichten.
Schiet mij maar lek.. :o
Voor de zekerheid een Hella schakelaar gehaald (met controlelampje erin) maar dar heb ik dan weer een extra knipperlicht relais voor nodig. Ook deze Hella aansluitingen moet ik nog uitzoeken. Aansluitingen 49a (naar relais?), K (relais controlelampje), L+R (uiteraard knippperlicht). Tips van harte welkom.
Bedankt!

Eus van Lieshout

hoi Wim,
Je zegt "ze reageren hetzelfde" wat doet ie wel en wat doet ie niet? heb je al met een multimeter de weerstand gemeten tussen de 'plus en links' en 'plus en rechts'. Zit er een "kookwekkertje" in deze schakelaar? Waarom zou er een min aan deze schakelaar zitten is dat voor het lampje van de schakelaar?
Ik stel deze vragen zodat we er misschien samen wel uit kunnen komen.
het kan toch niet zo moeilijk zijn!?
groet Eus
Een jongensdroom komt uit;2cv A en een AU in de schuur.
De A (okt '54) met een NL-kenteken.
De AU (nov '53) is een project met veeeel werk, maar inmiddels zo goed als compleet!

engbokho

Deze Scintex heeft een (zeer gevoelig) bi metaaltje. Is dus geen mechanische eierwekker.
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

COPaul

Hallo Wim,

Doen de knipperlichten het al of is dat nog steeds een probleem? Op mijn AZU (1957) heb ik onlangs de hele knipperlichtinstallatie vervangen. Dit omdat ik (bijna) alle lampjes vervangen heb door LED . De oude "Scintex" heb ik vervangen door een (stuur) schakelaar en een automaat voor LED.
Alles werkt nu prima, maar ook bij mij waren de kleuren verwarrend. Als volgt :
Rood = plus (bovenop de Scintex, aansluiting 49 of X op de automaat)
Blauw= rechterknipperlicht,
Bij de laatste twee draden oppassen !
De zwarte draad is massa en de groene is het linkerknipperlicht. Maarrrr !  Soms ook andersom (schema AZL en AZU)!!!.

Heb jij, zonder de "Scintex" te gebruiken,al getest of de bedrading/kleuren kloppen? Simpelweg door de knipperlichtdraden(blauw en groen/zwart) even door te verbinden met de rode(+) draad. Test eerst wel even (proeflampje/multimeter) welke draad  van groen en zwart de massa is, anders krijg je sluiting(voor het doormeten lampje uit linkerknipperlicht halen, want je meet door het lampje heen ook een massaverbinding).
Succes, Paul

WimvanEijk

#5
Hallo Paul,
Bedankt v bericht.
Ik heb zelf een nieuwe draadboom gemaakt en inderdaad is zwart massa en groen knipperlicht.
Heb het ook getest met een trafo van 6v en een los lampje. Op allerlie manieren maar zonder resultaat... ik heb nu 2 van die dingen liggen maar volgens mij beide stuk...
Het zou echt niet moeilijk moeten zijn  inderdaad ha ha (maar 4 draden immers). Wat een gedoe...

Afijn, toch maar een alternatief gezocht en gevonden. Apart 6v Relais gehaald en de Hella schakelaar aangesloten.Gat van houder op dashboard wat groter gemaakt maar het werkt nu wel gelukkig. Wim.

Tags: