News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu

Koolborsteltjes vonken normaal?

Started by AZU-1965, February 04, 2017, 17:05:07 PM

Previous topic - Next topic

AZU-1965

Sinds lange tijd weer wat tijd om samen met m 'n azuutje door te brengen. Ik wist dat er iets met het laadsysteem moest zijn, want de acculader kwam er regelmatig aan te pas. Eerst geprobeerd zoveel mogelijk in te lezen en toen maar begonnen. Eerste keer valt toch tegen, moet ik zeggen.

Ventilator eraf, dekseltje eraf. Contactpuntjes opnieuw gesteld (40 als ik me niet vergis), alle contacten schoongemaakt. Daarna met een zeer fijn schuurpapiertje en een doek met benzine de koperen laadring( weet ff niet meer hoe dat ding heet) schoongemaakt.
Daarna de exc en dyn draad losgemaakt van de spanningsregelaar en dyn +lampje aan +pool verbonden. De exc draad aan de -pool. Dat zou de veldspoelen magnetiseren. Voor de zekerheid ook maar gedaan.
En waarempel, hij laadt nu!
Super.

Maar nu het volgende, het valt me nu op zonder ventilator, dat de koolborstels licht vonken. Is dat rommel, die achter gebleven is? Kan dit kwaad?

AZU A 1965 - Mehari 1969

Geert

#1
daar heb ik toevallig wat van gelezen.
Heb je de isolatiegroeven op de collector ook schoongemaakt ? En zijn de koolborstels gelijk afgesleten?
Als het nieuwe koolborstels zijn kan het zijn dat ze eerst nog moeten inslijten.
Kwaad zal het niet kunnen, maar zonder vonken werkt de dynamo natuurlijk beter.
't is een kwestie van geduld........

AZU-1965

#2
Ik heb de groeven enzo zo goed mogelijk schoongemaakt met een doek met benzine erop. Maar als het geen kwaad kan, dan laat ik het mooi zo. De laadstroom was perfect, dus voorlopig geen startkabels meer  ;).
Laat het mooie weer maar komen. ;D

AZU A 1965 - Mehari 1969

MartinAZU

De groeven op de collector, kan je heel goed schoon maken met een ijzerzaagblad.
Wel een gewone ijzerzaag niet zo'n baby zaag-je.
Het zaagblad schuin doormidden knippen zodat je ook mooi helemaal tot het eind kan komen.
Tussen de koperen strippen is het zwart en vaak tot boven aan dicht.
Even twee met de zaag er tussen door en je hebt ruimte van een mm of zo en de kleur er tussen is mooi lichtbruin van het isolatiemateriaal.
Groots succes en het past precies  ;)
azu, azl3, ami6, panhard PL17

AZU-1965

Dat klinkt goed martin en ook nog eens simpel.
Bedankt voor die tip!
AZU A 1965 - Mehari 1969

Geert

#5
Ik heb het ook zo gedaan, werkt perfect .
Als de  isolatiegroeven niet schoon zijn ,kunnen de koolborstels gaan "huppelen", dat zou het vonken kunnen verklaren.
In ieder geval, als ze vonken, werkt de dynamo niet 100% .
't is een kwestie van geduld........

MarcoAZU

Niet met benzine schoonmaken!!!!! Nooit!!! de oude tere isolatielak is daar niet tegen bestand. Wasbenzine misschien maar zelfs dat? En ja koolborstels vonken, licht, dat is een goed teken, dan loopt er stroom  ;)

Een goed passend kapzaagje gebruiken kan, de lamellen van het anker moeten vlak zijn, anders afdraaien in de draaibank.

Leuke klusjes!

AZU-1965

Hey Marco,
Duidelijk, maar voor mij nu te laat. Op welke manier had jij die zwarte aanslag eraf gehaald? Doen we het de volgende keer op die manier.
AZU A 1965 - Mehari 1969

Tags: