News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu

Deurtjes oud/ nieuw

Started by DriesH, August 23, 2016, 13:38:15 PM

Previous topic - Next topic

DriesH

Beste mede sleutelaars,
ik heb een heel vreemde vraag en ik hoop dat iemand mij daarbij kan helpen.
Wat is het verschil tussen de zg. zelfmoord deurtjes en de latere types?  Ik weet dat het scharnier bij de ene aan de achterkant zit en bij de andere voor en ook zo het slot.
Maar is de vorm verder geheel gelijk en om te bouwen? Met andere woorden kan ik een later deurtje van een achterliggend scharnier voorzien en de kling vooraan boren monteren?
Helaas heb ik geen later deurtje liggen om dit zelf te bekijken. Mogelijk weet iemand dit of heeft het zelfs al eens gedaan.
alvast bedankt,
gr. Harry

azurblade

Kwa maatvoering zijn ze gelijk maar volgens mij een bereklus.
Zou uitkijken naar een andere set deuren. Scheeld je een hoop werk. Ook slot en gat voor de klink moet dan voorin gemaakt worden.

marcopr

ik weet niet waar je woont maar je kan bij mijn eend komen vergelijken. heb zelfmoorddeurtjes.

DriesH

Beste Marcopr,
Ja de zelfmoorddeurtjes heb ik zelf ook er in zitten maar een ervan is erg slecht. Vandaar dat ik een later deurtje om zou willen bouwen. Gebruikte zelfmoorddeurtjes zijn bijna niet te krijgen of erg duur heb ik begrepen. Misschien dat ik onduidelijk was in mijn uitleg?

Beste Azurblade. Misschien een hele klus maar daar schrik ik niet zo snel van terug. Dat zei men ook toen ik een Engelse Triumph Vitesse om ging bouwen van recht naar links gestuurd. Ook dat is volledig gelukt met goedkeuring van de RDW.

Ik zou alleen graag weten of iemand dat al eens gedaan heeft en of het gelukt is. Zo niet zal ik waarschijnlijk de eerste dwaas zijn :)

Dus ik hoor graag jullie reacties op deze rare vraag.

Groetjes,
Harry

azurblade

Kan niet bestaat niet inderdaad en het zal vast slagen.
Meende dat er paar jaar terug iemand uit het noorden was die moderne deuren had omgebouwd met oude looks.
Als je je oude deurtje hebt als donor maakt dat het al een stuk makkelijker.

engbokho

Je zal de deurtjes moeten splitsen om de binnenkant te kunnen overzetten op de nieuwe buitenkant. En het lassen van het scharnier is een zeer lastige klus, zelfs voor de heel ervaren plaatwerker.
succes
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

Tags: