News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
47 Guests, 0 Users

BH-00-45

Started by DriesH, August 04, 2016, 11:34:09 AM

Previous topic - Next topic

DriesH

Type; AZU
Bouwjaar; 17-09-1957
kleur; Grijs
Bijzonderheden;


Tijdens onze recente vakantie in Zuid Frankrijk reden we achter een ribbel eendje van begin jaren 60 en de oude Fransman stak telkens zijn hand uit het raam als hij van richting veranderde alsof hij op zijn bicyclette zat. Mijn vrouw en ik keken elkaar aan en waren eigenlijk gelijk verkocht. De eigenaar aangesproken. Hij was van zijn vader geweest en was dus vanaf nieuw in de familie. Verkopen was geen optie want met zijn twee Mercedessen kon hij niet op zijn landje komen en met de 2 cv wel! Hoe raar kan het zijn.
Bij ons was echter het vuurtje aangewakkerd en een gedeelte van de vakantie werd gevuld en het kijken in oude schuren en in tuinen. Maar ja ook in Frankrijk is deze voiture  zeer geliefd.
Uiteindelijk vonden we er een die we nog leuker vonden dan de standaard 2 cv een Azu uit 1957 van tweede, inmiddels op 70 jarige leeftijd overleden, eigenaresse. De auto heeft vermoedelijk lang in een boerenschuur stil gestaan (belastingsticker 1995) en mogelijk heeft een van de erfgenamen geprobeerd hem weer tot leven te wekken al dan niet met verstand van zaken want de motor ligt compleet uit elkaar.
Inmiddels is hij naar Nederland gebracht en staat hij in mijn werkplaats. Het is een Azu met wat werk zullen we maar zeggen ;-). Voordeel is dat hij helemaal compleet en voor zover ik kan ontdekken helemaal origineel. De  basis valt me ook helemaal niet tegen voor een bouwjaar 1957!
Ik heb wel gelijk een uitdaging en mogelijk excuus om snel weer richting Frankrijk te gaan. De zijruiten die in de laadruimte zitten zijn van de bekende producent Glacauto en hebben een maat van ca. 87 x 45 cm en dus zijn niet origineel Citroen.  Een daarvan is ooit vervangen door plexiglas. Mocht iemand iets weten of heel toevallig hebben liggen hoor ik dit graag. Ik ben echter bang dat het een zoektocht wordt.
Tot zover dit verhaal, ik tracht foto's toe te voegen en zal van tijd tot tijd wat posten als ik verder ben gekomen. Eerst moet ik echter mijn Renault Master buscamper verder afbouwen.
groetjes,
Harry
p.s. zal wel aan mijn onkunde liggen maar waar kan ik vinden hoe ik afbeeldingen kan toevoegen. Met de knop "insert Image" lukt het me blijkbaar niet. 

Ad AZU

succes met deze uitdaging
maar waarschijnlijk wel aan je toevertrouwd.

Bertje Beige

Hoi, welkom hier. En veel succes met opknappen. En Glacauto is geen Citroen, maar deze ramen zijn wel accessoires uit die tijd en konden later gewoon via de dealer geleverd worden.
Mijn 62er azu had van af nieuw al standaard grote Glacauto ramen in de achterdeuren.
En wat foto's betreft, ik plaats ze eerst op "mijnalbum" of een soortgelijke foto site  zoals Flickr kan ook. En daar zit dan een linkje bij om ze in een forum te kunnen plaatsen.

DriesH

Bedankt voor de reactie en aanwijzing. Ik ga het nogmaals proberen via mijnalbum.
Ik geloof waarempel dat het me gelukt is.
Dit is dus waar ik me komende tijd mee bezig mag houden.
groetjes,
Harry



Dirk D

Aha bij Verspuij vandaan.

Veel succes met opknappen! BEM 2017 moet te halen zijn....  :)

AK 350 1969, apk vrij
Acadiane 1981, daily driver
Acadiane 1982, in restauratie
Acadiane 1979, lockdown project
Dyane 6 1983, daily driver
Renault Estafette 1000 1971, camper

DriesH

Ja Dirk zo zie de 2 CV AZU wereld is klein.
Ken je Dingeman Verspuij of hoe wist je dit?

Ik had even geen project en nu dus wel weer een.
Maar ik wil ook van het opknappen in alle rust genieten.
Dat heb ik met mijn vorige projecten ook gedaan.
Dus geen druk van BEM 2017 (ik heb nog niet eens gekeken wat het is??
Mijn eerste eend begrijp je!

CitroenAZU

Leuk zeg! 
Gave kar, veel succes met opknappen en welkom hier!
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

Bertje Beige

Leuk ding hoor, daar is wel weer wat moois van te maken, hoewel ie nou ook al erg mooi is.
BEM staat voor besteleendenmeeting, ook dit jaar is er weer 1, het laatste volle weekend in september, in Leersum: http://www.citroenazu.nl/index.php?board=30.0

azurblade

De besteleend wel voorbij zien komen bij Verspui.
Leuk wagentje. Jammer dat het raam ooit vervangen is. Dat wordt een lastige die te vinden.
Anders met een stuk dak de gaten weer dichtlassen een optie.

Dirk D

Quote from: DriesH on August 05, 2016, 15:47:02 PM
Ja Dirk zo zie de 2 CV AZU wereld is klein.
Ken je Dingeman Verspuij of hoe wist je dit?

Ik had even geen project en nu dus wel weer een.
Maar ik wil ook van het opknappen in alle rust genieten.
Dat heb ik met mijn vorige projecten ook gedaan.
Dus geen druk van BEM 2017 (ik heb nog niet eens gekeken wat het is??
Mijn eerste eend begrijp je!

Heel verstandig dat je de tijd neemt voor dit project.
Verspuij volg ik via mp en facebook, heeft vaak interessante auto's.
Veel succes en plezier met de restauratie en je mag ook naar de BEM zonder besteleend hoor. Leuk om de mensen van het forum te ontmoeten.
Dirk
AK 350 1969, apk vrij
Acadiane 1981, daily driver
Acadiane 1982, in restauratie
Acadiane 1979, lockdown project
Dyane 6 1983, daily driver
Renault Estafette 1000 1971, camper

RCUPPER

Welkom hier! Succes met de restauratie, nog meer succes met het vinden van juist dat ene ruitje!

Geniet er vooral van! In 2018 is er vast ook een BEM  ;)
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

DriesH

Beste allemaal,
bedankt voor de succes wensen en de opbeurende woorden.
Ik neem er inderdaad de tijd voor en ben voorzichtig begonnen het motortje op te bouwen.
Volledig gedemonteerd, en dus alle onderdelen los maar vrijwel compleet in kratten, dus dat was nog even wat uitzoeken.
Het motortje van de eend is al net zo vernuftig geconstrueerd als de rest van de eend dus dat is vrij eenvoudig (met de montage instructies via internet) en het grote restauratieboek weer samen te bouwen.  Zuigerveren en koppen vervangen en kleppen geslepen.
Nog even wachten op wat pakkingen en dan zal hopelijk het motortje binnen kort weer wat plof geluidjes gaan geven en langzaam weer tot leven gewekt worden.
Ik ben benieuwd!

De ruit zal inderdaad wel een lange zoektocht worden en vraag hierbij iedereen aan me te denken mocht iemand zoiets tegen komen. Een beloning in de vorm van een kratje bier of goede fles wijn zit er altijd in! ;-)

m.vr.gr.
Harry Driesen

Geert

Wat zijn de afmetingen van die ruit ?
't is een kwestie van geduld........

RCUPPER

Anders eens bij het Eeec buurten.. daar lopen mannen rond met hoge interesse voor dat soort vehikels..
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

DriesH

Wat een super kwaliteit zo'n eendenmotor.
Ik heb nieuwe (gebruikte) koppen gekocht, kleppen geslepen, zuigerveren vervangen en alles zorgvuldig weer in elkaar gezet.
Carburateur schoongemaakt en nieuwe vlotternaald en pakking gemonteerd.
Kleppen gesteld en nieuwe contactpunten en bougies. Contactpunten afgesteld.

Motor provisorisch ingebouwd en de startcontacten inwendig in de startmotor schoongemaakt.
Nieuwe 6 V accu er in, benzine handmatig in de vlotterkamer gepompt. Een klein beetje quickstart in de carburateur en binnen een vliegwiel omwenteling lopen!
Dat is toch niet te geloven!

Ik ben inmiddels ook al aan de ruiten gekomen. Alles in Nederland, België en Frankrijk nagezocht en nagevraagd en dan op nog geen 10 km van mijn woonadres vinden.
Soms moet je ook gewoon eens geluk hebben.
En dat zal ik toch nog wel nodig hebben de komende tijd bij de voortgang van de restauratie.

groetjes,
Harry

Tags: