News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
52 Guests, 0 Users

Beste manier om remmen te ontluchten?

Started by AZU-1965, April 01, 2016, 21:11:29 PM

Previous topic - Next topic

AZU-1965

Op welke manier ontluchten jullie de remmen?
Verste wiel eerst, naar het dichts bijzijnde... Hebben jullie dan ook iets van een hulpmiddel?
AZU A 1965 - Mehari 1969

blanc/rouge2cv

Met 2 personen
Een in de auto en  de andere bij de ontluchtingsnippels .
Voor dat je begint even kijken of al je nippels los kunnen en anders eerst allemaal gangbaar maken [ WD40 er op even wachten en proberen pas op de nippels kunnen zo afbreken ].
Paar keer op het rempedaal trappen druk erop houden [ dus pedaal ingedrukt houden ] nippel los , lucht er uit [ dat hoor en zie je , nippel vast en weer een paar keer pompen met het pedaal . dit herhaal je tot er alleen olie uit de nippel komt en zo doe je ze allemaal
Begin rechts achter , links achter , rechts voor , links voor .
zorg er voor dat er genoeg olie in het reservoir zit
Nodig ,
remleidingsleutel of steeksleutel [ pas op met de steeksleutel als je nippels niet in goede conditie zijn draai je ze zo rond ]
en een oude doek om de olie uit de nippel op te vangen .

Met 1 persoon
https://www.youtube.com/watch?v=MfTmlOZbXgs

AZU-1965

Bedankt br2cv! Dat gaan we eens in de praktijk brengen. Als het niet lukt, laat ik het nog wel even weten..
AZU A 1965 - Mehari 1969

marcopr

toptip; bij het indrukken van het rempedaal, druk niet verder dandat je normaal bij remmen doet. (=een klein stukje) je hebt anders kans dat het rubber beschadigd op een ruwe plek in de hoofdremcylinder. Je zal niet de eerste zijn.

marcopr

toptip 2.0 : neem een jampotje met deksel; steek een gat in het deksel, doe daar het ene uiteinde van een meter lang aquariumluchtslangetje op (kost bijna niks bij de dieren winkel). het andere uiteinde doe je op de nippel van de remcylinder en rustig doorpompen maar. Omdat het slangetje doorzichtig is zie je prima luchtbellen en het knoeit niet.
2.1 ; begin bij de rem RA dan LA dan LV en dan  RV.
2.2 ; trommelremmen DOT 4 olie, is de remolie helder en transparant kan je hergebruiken, donker en verkleurd, wegbrengen naar millieustraat
2.2.1 ; schijfremmen, HLM, groen, verouderd niet gewoon hergebruiken.

EN tenovervloede olie niet doorelkaar gebruiken ook remsystemen niet zonder meer door elkaar sleutelen.

Bertje Beige

Allemaal goede en zinvolle tips, alleen betwijfel ik of LHM olie niet verouderd. Ik heb ooit (met een schijvenbak, dus LHM ;)) in de bergen een sponsachtig pedaal gehad, en dat was niet omdat ik in de hoogte was, maar na veelvuldig gebruik werd alles gewoon lekker warm :D. Nadat de boel was afgekoeld was het weer normaal.  Thuisgekomen de remvloeistof vervangen en nooit weer last gehad. Sindsdien vervang ik om de 2 a 3 jaar ook de LHM.

Tags: