News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
63 Guests, 0 Users

26-YD-35

Started by MarcoAZU, December 12, 2015, 00:23:26 AM

Previous topic - Next topic

MarcoAZU

Ik weet nog niet welke bak het is hoor, ik zocht nog een drie letter auto  ??? en vond deze ook wel leuk.

Ik wil een trommelbak met grote trommels erin hebben en het oude rempotje met DOT 5. Niet zo'n vies groen ding met een schakelaartje op de bovenkant.

MarcoAZU

Quote from: Hans 250 on March 26, 2021, 23:49:08 PM
@RCUPPER: HELEMAAL eens! ;D Maar kijk eens, daar begint 'ie weer, nu over bamies... bamies zijn het lekkerst in Leersum in het laatste weekend van september...

Dat doe ik speciaal voor jou mijnheer Bakker  ;)

Hans 250

Ach, je AK heeft een schijvenbak. Die bak die je erin gaat zetten is dan van een Ami 6 of een hele vroege 8. Ami bak heeft wel andere overbreng verhoudingen dan een AK bak, dus grote kans dat die combinatie in een AK niet prettig rijdt. En wat weet je van de staat van de bak? Waarom niet een AK 400 bak zoeken? Of wat ik gedaan heb met mijn lage 400, een 2cv6 (schijven)bak omgebouwd naar grote trommels.
Al met al een redelijke klus als je ook wilt ombouwen naar dot5. Dan zul je ook alle leidingen en cilinders moeten vervangen door nieuw. Voordeel is dat je naar het remsysteem geen omkijken meer hebt, op slijtage van de voeringen na natuurlijk...
Heeft jouw 400 trouwens dat schakelaartje op de hoofdremcilinder aangesloten op de bedrading? Ik hoop voor je van niet, want dat zou betekenen dat er nog meer niet origineel is aan de Philips ;)
AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

engbokho

Als ik jou was Marco zou ik afzien van dat dot 5 verhaal, de meeste van de momenteel in de handel zijnde remcylinders zijn matig van kwaliteit en gaan ook al heb je dot 5 toch lekken...
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

MarcoAZU

Wat zou jij dan doen? De remcilinders zijn allemaal van stip oid, of je nou dot 3, 4 of 5 gebruikt maakt dat nog verschil dan? Misschien koop ik wel een paar oude stock remcilinders. Als de hoofdremcilinder gaat lekken, is dat niet zo'n probleem. De andere cilinders wel, die lekken over je remschoenen.
De oude remcilinders van de AZU achter heb ik 20 jaar gehad, zonder problemen, dat was origineel Citroën nog.
Kan ik die schoonmaken en gebruiken voor DOT 5? Zijn voor het rode systeem geweest.

MarcoAZU

#245
Quote from: Hans 250 on March 27, 2021, 06:31:49 AM
Ach, je AK heeft een schijvenbak. Die bak die je erin gaat zetten is dan van een Ami 6 of een hele vroege 8. Ami bak heeft wel andere overbreng verhoudingen dan een AK bak, dus grote kans dat die combinatie in een AK niet prettig rijdt. En wat weet je van de staat van de bak? Waarom niet een AK 400 bak zoeken? Of wat ik gedaan heb met mijn lage 400, een 2cv6 (schijven)bak omgebouwd naar grote trommels.
Al met al een redelijke klus als je ook wilt ombouwen naar dot5. Dan zul je ook alle leidingen en cilinders moeten vervangen door nieuw. Voordeel is dat je naar het remsysteem geen omkijken meer hebt, op slijtage van de voeringen na natuurlijk...
Heeft jouw 400 trouwens dat schakelaartje op de hoofdremcilinder aangesloten op de bedrading? Ik hoop voor je van niet, want dat zou betekenen dat er nog meer niet origineel is aan de Philips ;)

Ik weet nog helemaal niet wat voor bak ik kan meekrijgen. Misschien is het wel een AK400 bak, maar waarschijnlijk een Dyanebak. Volgens mij moet je de leidingen wel schoon kunnen maken, dat heeft Dirk ook gedaan.
Ik heb altijd begrepen dat je een schijvenbak niet kunt ombouwen naar een trommelbak. Maar anders zou het klusje simpel zijn, ik heb nog een trommelbak met grote trommels staan. Zou een optie zijn.
Remolie schakelaartje is niet aangesloten, zit een originele nieuwe draadboom in die ik in Reims vond. Gat in de lucht sprong ik toen.
En ja het is weer een leuk klusje maar dat geeft toch niet?
De Philips zal vaker stilstaan dan de gele, dan heeft DOT 5 ook een voordeel. Is er nou nog een verschil wat je moet gaan nemen voor DOT 5, cilinders voor LHM of DOT 3?

engbokho

Lhm bij lhm laten , dot 4 of 5 bij rood systeem.
De Stib remcylinders zijn over het algemeen wel prima en betrouwbaar, ze leveren ook cupjes om ze te reviseren. Wel bij montage met Dot4 altijd Ate remmenvet gebruiken om de cylinders mee in te smeren.
En bij Dot4 regelmatig verversen.
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

azurblade

Je kan ook nog een schijvenbak plaatsen en remklauwen geschikt maken voor dot systeem.

Opties te over.

MarcoAZU

Quote from: azurblade on March 27, 2021, 13:19:48 PM
Je kan ook nog een schijvenbak plaatsen en remklauwen geschikt maken voor dot systeem.

Opties te over.

Maar dat wil ik nu juist niet. Ik wil grote trommels en die remmen minstens zo fijn als remschijven. Het is alleen lastiger in onderhoud.

MarcoAZU

Quote from: engbokho on March 27, 2021, 13:19:32 PM
Lhm bij lhm laten , dot 4 of 5 bij rood systeem.
De Stib remcylinders zijn over het algemeen wel prima en betrouwbaar, ze leveren ook cupjes om ze te reviseren. Wel bij montage met Dot4 altijd Ate remmenvet gebruiken om de cylinders mee in te smeren.
En bij Dot4 regelmatig verversen.

ATE vet heb ik in huis. Hoe denk jij over het schoonmaken van de leidingen? Dot 4 maak je volgens mij met spiritus schoon als ik het nog goed in mijn hoofd heb.

engbokho

Helemaal correct!
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

Hans 250

Leidingen schoonmaken met spiritus dus en de meest degelijke cilinders monteren en dot5 erin. Als de bak die er nu in zit fijn rijdt en schakelt, weet je in ieder geval wat je hebt. Met een gebruikte bak weet je het nooit zeker tot je het inbouwt. Grote ankerplaten en trommels monteren dus op de bestaande bak als die goed is. Heb ik ook gedaan en dat was geen probleem.
Die bak die je kan krijgen is sowieso geen Dyane bak want die hebben nooit grote trommels gehad, alleen AK en Ami.
Trommelremmen remt minstens zo goed als schijven, zo niet beter door het grotere remoppervlak. En dan die fantastische handrem, in tegenstelling tot de euromuntjes van de schijvenbak. Maar schijvenbak is wel onderhoudsvriendelijker. Elk voordeel hep ze nadeel...
AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

MarcoAZU

Quote from: Hans 250 on March 27, 2021, 23:10:05 PM
Leidingen schoonmaken met spiritus dus en de meest degelijke cilinders monteren en dot5 erin. Als de bak die er nu in zit fijn rijdt en schakelt, weet je in ieder geval wat je hebt. Met een gebruikte bak weet je het nooit zeker tot je het inbouwt. Grote ankerplaten en trommels monteren dus op de bestaande bak als die goed is. Heb ik ook gedaan en dat was geen probleem.
Die bak die je kan krijgen is sowieso geen Dyane bak want die hebben nooit grote trommels gehad, alleen AK en Ami.
Trommelremmen remt minstens zo goed als schijven, zo niet beter door het grotere remoppervlak. En dan die fantastische handrem, in tegenstelling tot de euromuntjes van de schijvenbak. Maar schijvenbak is wel onderhoudsvriendelijker. Elk voordeel hep ze nadeel...
Helemaal mee eens. Het zal dan wel een AMI bak zijn. Zie ik maandag wel wat er is.
Het grote voordeel is dat je ook niet naar een dik vliegwiel hoef en een drievinger koppeling bedenk ik nu. Ik heb zelfs nog twee bakken staan met grote trommels, beide mislukte projecten van bak reviseurs waaronder een bekende uit Limmen. De aandrijflijn hoeft er ook niet uit.

azurblade

Trommelbak remt inderdaad even goed of zelfs beter dan schijven bak.
Zelf zou ik voor een originele conversie gaan die ook in de AK heeft gezeten.

Gezien de hoeveelheid bakken in stock is er vast 1 goede van te maken

MarcoAZU

Ik ga wel kijken wat ik er van kan maken. De bakken op stock zijn echt verprutst (niet door mijzelf maar o.a. door een doorgewinterde bakkenman uit Limmen), er zitten waarschijnlijk wel allemaal nieuwe lagers in. Wat voor bakken dat geweest zijn weet ik ook niet meer.
In de AZU zit een AK bak, dat weet ik wel, met een dik vliegwiel en een drievingerkoppeling. Die rijdt fijn. Alleen file rijden gaat niet prettig de koppeling bokt. Hans vertelde mij dat dat het prise-as lagertje kan zijn.
Ik heb alle tijd aan mijzelf, zit hier op een heerlijk stekje. Kan s'avonds zo naar m'n werkplaatsje lopen en aan de slag. Het is ook lekker droog. Ga alleen nog een houtkacheltje maken.

Tags: