News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu

motorolie

Started by AZU-1965, December 09, 2015, 22:23:38 PM

Previous topic - Next topic

AZU-1965

Heren,
Heb nu al verschillende topics gelezen over motorolie, maar zie door de bomen het bos niet.
Welke motorolie kunnen jullie aanbevelen?
AZU A 1965 - Mehari 1969

CitroenAZU

Ik gebruik altijd Total 20W50. Per 5 liter zo'n 15 euro in de Franse Supermarchés.
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

MarcoAZU

Ik ook, maar ook Kroon olie 20W50 kan goed! Niet zo goedkoop als in Frankrijk, maar fijn daar moet je dan maar weer net zijn!

RCUPPER

#3
Ik heb alles op Kroon Oil 15w40 classic multigrade aan het lopen.. speciaal ontworpen voor auto's uit de jaren 60 en 70. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat.

Vóór de motorenrevisie gebruikte ik de action 20w40, gewoon minstens om de 1500km olie verversen voor de motoren zonder extern oliefilter.

Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

MarcoAZU

#4
je kunt je zelfs nog afvragen of de Total 20W50 minerale olie van de supermarché nog wel dezelfde specs heeft als 50 jaar terug. Ik denk het niet  :o.

Aan de andere kant, hoeveel km per jaar ga je rijden? Als je er nu gewoon elke 5000 km nieuwe olie ingooit, of ééns per jaar? Dan moet het goed gaan, zelfs met 20w50 van de Aldi!

AZU-1965

Bedankt voor de info mannen. Kga waarschijnlijk beetje rondom huis rijden, dus niet zoveel km's. Keertje per jaar olie verversen moet dus goed komen.
Kom ik bij het volgende. De versnellingsbakolie......welke?
AZU A 1965 - Mehari 1969

Timo

#6
Dat steekt een stuk nauwer met de synchro mesh die wordt opgevreten door de nieuwere olien.
Ik moet het even nakijken, maar er staat dacht ik op het 2cv forum een hele verhandeling over welke wel en welke niet.

Deze dus o.a. is goed: Redline MTL Fully Synthetic 70W80 Gearbox Oil GL4

Edit2:

Bakolie (door Aryan Schmitz):
Citroen schrijft 0,9 l SAE 80 EP (hypoidolie, API GL4) voor.
SAE 80
Het getal SAE 80 bij transmissieolie komt overeen met SAE 25 niet-multigrade motorolie. Transmissieolieën zijn meestal gewone minerale olieën waar een antischuim-toevoeging (dope) in zit om te voorkomen dat de tandwielen de olie helemaal opkloppen. Er bestaan tegenwoordig ook multigrade transmissie olieën, bijvoorbeeld 75W90, deze olie heeft koud (0°F=17,8°C) de dikte van een SAE 75 transmissieolie ofwel SAE 15 motorolie en warm (210°F=98,9°C) de dikte van SAE 90 transmissieolie ofwel SAE 45 motorolie. Een minerale transmissieolie wordt door het "afknippen" van moleculen steeds dunner waardoor de smerende werking steeds minder wordt en daarom moet deze regelmatig ververst worden. Er zijn net als motorolie ook enkele synthetische transmissieolieën. Deze hebben als voordeel dat de oliefilm sterker is en dat de moleculen niet zo snel door de tandwielen kunnen worden "afgeknipt" waardoor de levensduur ervan veel groter is. Als er zich geen metaalsplinters in de transmissieolie zouden verzamelen zou een synthetische transmissieolie in principe nooit ververst hoeven worden. Er zijn bedrijven die synthetische transmissieolieën filtreren zodat deze vele keren kan worden hergebruikt. Gelukkig gaat er maar 0,9 l in een eendbak dus is dat nauwelijks de moeite waard.
EP
Aan de transmissieolie bestemd voor hypoid- en spiraalvertanding (van het differentieel), ook wel met EP (extreme pressure) aangeduid, is een z.g. anti-lasdope toegevoegd om te voorkomen dat tandwielen onder hoge druk aan elkaar vast gaan kleven. Anti-lasdopes bestaan tegenwoordig bijna altijd uit zwavel en/of chloor, deze tasten koperhoudende metalen aan en zijn daarom niet geschikt voor eendbakken waar nog koperlegeringen in bijvoorbeeld de sychromesh-ringen zitten. Vroeger waren er ook transmissieoliën met loodverbindingen i.p.v. zwavel/chloor als anti-lasdope die wél geschikt waren voor eendbakken, maar die zijn nu niet meer te koop. Gelukkig zijn er nieuwe alternatieve anti-lastoevoegingen waar ook geen lood, zwavel of chloor inzit, maar er zijn maar weinig EP transmissieolieën op de markt met deze anti-lasdopes.
Geschikte EP transmissieolieën
Door alle mij bekende merken aan te schrijven heb ik ontdekt dat de volgende transmissieolieën geen zwavel- of chloortoevoegingen bevatten, dit zijn:
Red Line MTL (70W80 GL-4) = synthetisch
Red Line MT-90 (75W90 GL-4) = synthetisch
Quaker State High Performance 80W-90
Quaker State Synquest GL5 75W-90 = syntetisch
Millers EP 80 GL 4
Shell Spirax GX (GL-4)
Texaco Multigear MTF 75W/80W (GL-4)
Zelf heb ik zeer goede ervaringen met Red Line MTL, hij is niet goedkoop, maar schakelt merkbaar beter en is ook duurzamer dan conventionele minerale olie. Vergeleken met de kosten van een nieuwe versnellingsbak en rekening houdend met doorlopende (benzine) kosten is het bezuinigen hierop m.i. niet erg slim.
Timo                     
                           i====¬_
. __ ø.___o           │       |ø\_
(O_\D/___O)         i--O-----O\°

marcopr

GL4 in de bak
minerale 20w50 olie in de motor jaarlijks vervangen doe ik want ik rij ongeveer 2.500 km en heb geen oliefilter
Ik vervang jaar lijks ook de remolie ivm hygroscopische eigenschappen


AZU-1965

Bedankt allemaal voor het advies. Daarmee ben ik naar de 'olieboer' geweest en kreeg vervolgens deze 2 mee:
20151213_123957 by Azu A, on Flickr
20151213_123926 by Azu A, on Flickr

Heb nog niets vervangen, want het me ook op, dat aan 1 kant de brilrubber ook behoorlijk broos was. Misschien ook maar meteen vervangen?
AZU A 1965 - Mehari 1969

RCUPPER

Er gaat ongeveer 2,3 liter in het blok. Eerst 2 liter toevoegen en dan mondjesmaat bijschudden tot de peilstok je een juiste indicatie geeft (bovenste streepje).
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

AZU-1965

Ok Rcupper, doe ik.

Ik moet alleen nog even geduld hebben, omdat ik toch maar besloten heb om de brilrubbers ook maar te vervangen. Ze zien er poreus uit en de stangen zijn niet mooi schoon. Ze zullen wel lekken en aangezien ik de motor toch al bijna uit elkaar heb liggen, doen we dat nu maar.
Ik ga zo even een setje bestellen en dan staat dat weer voor komende week op het programma. Hoef ik mezelf niet te vervelen  ;)
Bedankt voor het advies in ieder geval...
AZU A 1965 - Mehari 1969

RCUPPER

Ik zou zoveel mogelijk aan rubbers en pakkingen vervangen. Uit eigen ervaring weet ik dat wanneer je er 1 vervangt, het op een andere plek nog twee keer harder begint te druipen. Zo weinig moeite, zoveel plezier.

De grootste Nederlandse eendensportwagenfabrikant biedt de setjes aan..

Als je dan nog bezig bent: kijk eens of je eendenbekje nog in een beetje werkende staat is?
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

AZU-1965

Toevallig, was net aan het kijken daar.. :D

Hoe zie ik, dat het eendenbekje nog in goede staat is? Opening is volgens mij in orde, materiaal ook nog..
AZU A 1965 - Mehari 1969

RCUPPER

Het eendenbekje moet vooral in zijn werking voldoen (open en vooral dicht gaan). Oude exemplaren kunnen geweldig goed zijn, nieuwe exemplaren binnen een week kapot. Er is met die dingen geen touw aan vast te knopen.Bovendien is er nogal wat kwaliteitsverschil in de aangeboden eendenbekjes, het slimste is om deze dan ook "reallife" te kopen tijdens beurs of evenement  (ook te koop op besteleendenmeeting).
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

Geert

Quote from: RCUPPER on December 13, 2015, 14:53:25 PM

eendensportwagenfabrikant
Eh .......   eendenslachter zul je bedoelen.
't is een kwestie van geduld........

Tags: