News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
78 Guests, 0 Users

blok slpitsen maar blijft ergens op hangen ??

Started by blanc/rouge2cv, February 09, 2015, 13:34:52 PM

Previous topic - Next topic

blanc/rouge2cv

Ik heb even een vraag .
Ik ben bezig een blok van de 2cv te splitsen , ik ben wel helemaal los het blok is gesplitst maar nu krijg ik hem niet helemaal uit elkaar , nu zitten de zuigers er nog op en ik vermoed dat hij daar ergens blijft steken .
Als de zuiger eraf moet heb ik denk ik een probleem de zuigers staan in ingetrokken stand [ odp ] en ik kom dus niet bij de pistonpen om deze er uit te halen , de motor was vast gelopen vandaar de stand van de zuigers .
Wie weet een oplossing ???

Geert

Je hebt toch wel de cilinders en - koppen ervan afgehaald ?
Als je de koppen eraf hebt, kun je met een houten pen en hamer de zuiger eruit proberen te slaan .
't is een kwestie van geduld........

blanc/rouge2cv

volgens mij zie ik dat de rechter zuiger  tegen het krukaslagerhuis aan komt , dus nu moet ik denk ik eerst de krukas en de nokkenas los tikken van de andere helft .

En de linker zuiger  komt aan de binnenkant ook tegen het blok aan .
En ik krijg de krukas ook niet gedraaid zodat de zuigers naar buiten komen waardoor ik de pistonpennen er niet uit kan halen .
Maar weer even brainstormen .

Geert

't is een kwestie van geduld........

blanc/rouge2cv

Ik ook niet helemaal , maar het volgende : het blok was vastgelopen nadat hij gedraaid had zonder olie er zat geen beweging meer in niet links of rechts om .
toen heb ik het blok eruit gehaald helemaal kaal gemaakt alles er af ook de cilinders , dus dan hou je een kaal blok met de zuigers er nog aan over .
Dan zou je denken weer een stap verder maar nog geen beweging in de zuigers en krukas , toen heb ik het blok gesplit dat lukte in zoverre dat de helften wel van elkaar zijn maar niet helemaal omdat de zuigers er nog op zitten en deze passen niet door het carterhelft en ik ook als de krukas niet in z,n lagers ligt krijg ik het niet gedraaid .
ik denk dat de lagerschalen  van de drijfstang op de krukas vast zit .
Ik kan de zuigers dus niet zo draaien zodat ik de pistonpen eruit kan halen .

azurblade

Als de motor precies vast is geslagen op het punt dat zuigers naar binnen staan kan je hem beter splitsen. Bouten rondom lossen en zuigers mooi aan de krukas laten zitten.

Bertje Beige

Draaien de zuigers nog wel op de drijfstangen?
De gaten waar de drijfstangen uit steken, zijn toch groot genoeg om de zuigers er doorheen te laten gaan?
Ik snap eigenlijk niet wat het probleem precies is, de krukas zit vast in de odp. positie, dus ik begrijp dat je dan de pistonpennen er niet uit kunt tikken?

blanc/rouge2cv

#7
Dat heb ik ook gedaan het hele blok is los ook gesplitst maar de zuigers gaan niet door het blok  die komen aan de binnenkant van het blok tegen een opstakel
De onderkant van de zuigers komen aan de binnenkant van het blok tegen het blok

Bertje Beige

En de zuigers draaien ook niet meer op de drijfstangen? Want dan kan ik me voorstellen dat de zuigers niet door de gaten van het carter passen.

blanc/rouge2cv

#9
De drijfstang draait niet op de krukas maar heb nu alles ingespoten met kruipolie misschien dat dat helpt maar ik ben bang van niet , maar morgen weer verder .

Geert


Misschien als je een bout in de krukas draait, dus daar waar de ventilator op zit  en die dan met een slagmoersleutel probeert rond te krijgen? Kan natuurlijk wel e.e.a. beschadigd raken .
't is een kwestie van geduld........

Hans 250

beschadigd raken? Dit is helemaal kapot, krukas sowieso, dus ik zou proberen met een dunne slijpschijf de drijfstangen door te flexen. Zo zou je de zuigers kunnen redden, als die dat nog waard zijn...en ik zou maar eens goed gaan kijken naar de naar de nokkenas en het carter, die kunnen met een vastgelopen krukas ook wel flink schade opgelopen hebben.
AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

blanc/rouge2cv

Nou vanmiddag eindelijk  na geduld en een wringijzer wat beweging gekregen in de zuigers zodat ik de pistonpennen er uit kon halen de zuigers eraf  en het blok van elkaar af kon halen .
En inderdaad er zat een drijfstang vast aan de krukas zelfs met een hamer kwam er geen beweging in  terwijl de andere soepel draait .
Helaas zijn de schaallagers ook niet meer zo best of zou ik ze kunnen opschuren  ::)




Bertje Beige

Opschuren heeft geen zin, dat word een andere krukas met bijbehorende lagers. Maar hoe is het carter? Geen beschadigingen?
Ik moet zelf ook nog een blokje splitsen wat te weinig olie heeft gehad :-[, maar ik kan me voorstellen dat er op de plaatsen waar de nokvolgers zitten wel wat schade is. Maar mijn blokje zit niet vast.

blanc/rouge2cv

Topic kan gesloten worden het blokje is naar de ijzerboer helaas

Tags: