News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
31 Guests, 0 Users

ongelijk veren

Started by Francois, April 08, 2013, 11:11:33 AM

Previous topic - Next topic

Francois

hoi, als ik met de azu over een drempel rijd, duikt altijd eerst linksvoor naar beneden, hij veert dus niet mooi gelijk links en rechts...
wat kan ik hier aan doen? heeft het te maken met de afstelling van de frotteurs?
Citroën AZU EDF/GDF 1968
Citroën CX 25 GTI 1984
Mercedes-Benz L406/28 (L319) 1965

Geert

Ik denk dat dat idd aan de afstelling van de frotteurs ligt.
Voor het afstellen heb je wel een speciale sleutel nodig, maar die is ook gemakkelijk zelf na te maken.
't is een kwestie van geduld........

Francois

ik heb er ooit 1 vervangen, omdat daarvan de schijf kapot was. ik heb toen zo'n sleutel gemaakt inderdaad. maar had er moeite mee om ze links en rechts  gelijk af te stellen?
Citroën AZU EDF/GDF 1968
Citroën CX 25 GTI 1984
Mercedes-Benz L406/28 (L319) 1965

marcopr

A.Je frotteurs kunnen ongelijk dempen.
B.De veerpot kan ongelijk veren of ongelijk afgesteld zijn.
C.De batteurs kunnen ongelijk dempen(onwaarschijnlijk).

A.Doe maar een pm met je mailadres ik heb een mapje met een precies afstelverhaal wat thuis te doen is.
B.Afstellen, pak de normen van Citroeën voor een AZU als de jouwe. Om de veerpot op de juiste afstand tussen de ophangpunten te brengen.
C. Demonteren. Rechtstandig op de grond laten stuiteren. ALs ze gelijk terug stuiteren zijn ze ok. Ga anders op zoek naar goede of slijp ze open en vervang de olie.

Of je auto is ongelijk afgeladen en veert links en rechts niet gelijk in.
Je kan natuurlijk bij iedere drempel goed tegenstuur blijven geven.

CitroenAZU

Kan ook een gebroken veer zijn...
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

mctommi

Quote from: CitroenAZU on April 08, 2013, 22:43:20 PM
Kan ook een gebroken veer zijn...

Dan hangt 'm toch scheef ? (Op zijn minst een beetje)
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

Francois

ja, hij hangt ook een beetje scheef... hoe kom ik er achter of hij gebroken is of niet??
Citroën AZU EDF/GDF 1968
Citroën CX 25 GTI 1984
Mercedes-Benz L406/28 (L319) 1965

Geert

Misschien kun je de trekstang losmaken uit de veerarm en er eens aan voelen, dat geeft je misschien een idee . Anders veerpot openmaken.
Mijn AZU hing ook scheef toen ik hem kocht en het bleek idd een gebroken veer te zijn .
Gelukkig was er toen nog het magazijn in Oude Tonge en heb ik er daar twee op de kop kunnen tikken.
't is een kwestie van geduld........

mctommi

Quote from: Geert on April 09, 2013, 07:28:46 AM
Gelukkig was er toen nog het magazijn in Oude Tonge en heb ik er daar twee op de kop kunnen tikken.

Ah......dat waren nog eens tijden ! Nu kan je er alleen 2e hands meubeltjes kopen en zo :(
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

Tags: