News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu

azu 1958 koppeling

Started by marcopr, April 03, 2013, 22:54:08 PM

Previous topic - Next topic

marcopr

VAndaag kon mijn azuutje naar buiten. Starten. Lopen. In zijn achteruit..... dat ging niet. Ik kreeg hem niet ontkoppeld.
Koppeling proberen te stellen, dat maakte geen verschil. Toen bedacht dat de eend gewoon prima koppelend en ontkoppelend in de garage is gezet in november.
Door het pedaal in te drukken ontkoppeld hij net niet. Met een hamersteel op de koppelingshendel (zit bij een oud beestje schuin boven) ontkopped hij wel en kan ik gewoon schakelen. Wel opletten dat ik blijf duwen anders zou het wagentje tegen mijn schenen aan galoperen.
De koppelingskabel gleed niet zo goed door zijn buitenmantel dus kruipolie opgespoten tot het eruit liep. Se kabel gleed beter maar probleem bleef.
Morgen haal ik hem los en kijk of ik de kabel gangbaarder kan maken.

Iemand nog andere tips waar ik nie aan denk.
Er zit een nieuwe koppelingsplaat, drukgroep en grafiet drukring in sinds 500 KM.

mctommi

Is de kabel niet afstelbaar bij de koppelingsvork ?
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

Hans 250

Had drie weken geleden hetzelfde euvel met de BE-08-10.
Heb de besteleend in de versnelling gezet met de motor uit en toen de auto wat heen en weer geduwd.
Probleem opgelost. Koppelingsplaat zat "vastgeplakt" na slechts drie maanden stilstand.
AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

mctommi

Dat is een goede tip om te onthouden, Hans :-) Sommige van mijn oale eenden staan meer dan 15 jaar stil, dus ik kan wat verwachten  :'(
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

marcopr

Hij is zeker instelbaar bij de kopelvork.
Hij ontkoppeld ook als ik met een hamersteel de vork indruk . Ik kan dan met draaiende motor schakelen.
Maar als ik het pedaal indruk (hoe ik ook bij de koppelvork heb afgesteld) ontkoppeld hij net niet.

MMMMM ???

Zal straks eens gaan schudden :D.

Zl de resultaten melden. :D

marcopr

Lekker geschud ;D, maar geen verandering.
Koppelingskabel losgehaald. Deze bleek heel veel gebroken draden te hebben die in de buitenmatel harken en haken.

Op zoek naar een nieuwe kabel.
Hopelijk is dit oorzaak en geen gevolg. ???

Anders vrees ik dat de motor eraf moet om drukgroep, koollager en koppelingshevel nader te bekijken.
Nog weinig zin in :(

ps. schudden hielp vroeger bij mij een 6-je met startproblemen om hem aan het starten te krijgen. Nooit echt begrepen waarom maar je kon weer voort. ;)

mctommi

Alleen wrijven helpt niet :P
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

marcopr

Nieuwe koppelingskabel gemonteerd. Wat een mooi ding zeg in vergelijk met de oude. De oude komt nog uit de fabriek en was echt op.
Maar het maakt geen verschil.
Dus de motor er maar uit. Ben benieuwd wat ik aantref. Heb er geen zin in, wil gewoon rijden, maar hopelijk opgelost voor de bloembollenrit.

marcopr

Het blok is eruit. Niets afwijkends te zien.
Wel vind ik dat als ik de koppelingshevel heen en terug beweeg dat er maar weinig slaglengte is. Maw het koollager zit na een korte afstand al tegen de priseas.
Doorsnede van het gat is ca 27 mm en van de oude (die gesneuveld is bij amateuristische demontage, nu weet ik tenminste hoe het niet moet) is de doorsnede ca 30mm.
Mogelijk dat daar de fout zit. Anders weet ik het ook niet. Wat denk je?
De koppelingsplaat, drukgroep en druklager zijn vorig jaar vervangen door nieuwe.

engbokho

Zitten de drukvingers (met de ring waar de koolring tegenaankomt) van de frictie helemaal naar binnen of staan ze netjes naar buiten?
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

marcopr

De koppelingsplaat zat inderdaad vastgeroest aan de drukgroep. Niet hard genoeg geschudt zeker :-\
Drukgroep losgehaald en plat laten vallen :o.
Daarna alles in omgekeerde volgorde gemonteerd.
Nu doet alles het weer zoals het hoort. ;D

engbokho

Hoera hoera  :)
En nou weer fijn rijden!
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

Hans 250

Je had inderdaad even wat harder moeten schudden voor gebruik. :D
Maar mooi dat je het opgelost hebt.
Nu weer lekker rijden!
AZU 1974 orange ténéré (Belg prod)
AK 400 laag 1974 rouge de rio (Belg prod)
AZU 1978 beige gazelle
2cv4 1972 jaune primevere
AZ 18 pk 1965 bleu ardoise (Belg prod)
Ami Super bréak 1975 vert argenté
GSA club bréak 1982 blanc meije
GS 1220 club bréak ivoire borély 1973

mctommi

Hoe lang had de AZU stil gestaan Marco ? Niet zo lang toch ?
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

Geert

Quote from: mctommi on April 10, 2013, 12:19:22 PM
Hoe lang had de AZU stil gestaan Marco ? Niet zo lang toch ?
In ieder geval TE LANG !
Maar fijn dat alles is opgelost !
't is een kwestie van geduld........

Tags: