News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - DriesH

#1
Te Koop / Te koop azu 1957
October 25, 2022, 16:20:49 PM
Te koop wegens ander project. Totaal tot in detail gerestaureerde 2CV Azu 1957.
Zie mijn advertentie op marktplaats vandaag 25.10.2022.
#2
Kletshoekje / Wie ken de HY kenteken MB-25-34
September 05, 2022, 17:19:39 PM
Hoi liefhebbers, na mijn azu traject heb ik nu een rode HY aangeschaft van 1974.
Deze Hy heeft achterop stickers van verschillende eenden treffen.
Ik zou graag wat meer over de historie van deze HY te weten komen. Hij heeft >10 jaar verborgen gestaan dus hij heeft tot 2010 gereden.
Is er iemand die dit bekend voorkomt?
Ik hoor het graag.
Overigens komt binnenkort mijn azu 1957 op de markt. Wel Behoorlijk aan de prijs door totale restauratie.
Met vriendelijke groeten,
Harry Driesen
#3
Te Koop gevraagd / Acadiane
November 17, 2021, 23:09:44 PM
Hoi allemaal, een goede kennis van me zoekt een Acadiane. Het zou een goede originele moeten zijn zonder werk. Prijsidee. Tussen €5000,00 en max. € 6000,00.
Indien iemand iets weet hoor ik het graag.
M.vr.gr.
Harry Driesen
#4
Transmissie / Snelheidsmeterkabel
August 03, 2021, 14:12:34 PM
Nu ik met mijn BH-00-45. De weg op kon merkte ik dat de snelheidsmeter niet aangedreven werd.
Bij onderzoek bleek de kabel gebroken.
Bij Retro Design een nieuwe besteld voor oude 2cv en ontvangen maar die is aan de krappe kant wat lengte betreft.
Gemonteerd en eerst gekeken of de snelheidsmeter en ruitenwisser aangedreven werden als ik aan de versnellingsbak zijde aan de kabel draaide. Dit werkte.

Bij montage van de kabel, d.m.v. Schuifklem krijg ik echter geen resultaat op de meter en ook niet op de ruitenwisser. Er zit dus aan die kant iets niet goed. Wel ver genoeg er ingedrukt denk ik want ander past klemmetje niet.

Zijn de uiteinden aan bakzijde van de kabels allemaal gelijk of heb ik toch de verkeerde kabel gekregen?.
Heeft iemand hier ervaring mee of ander ideeen? Ik hoor het graag.
Mvrgr. Harry
#5
Elektrisch / Geen laadstroom
July 26, 2021, 15:09:04 PM
Nu is eindelijk mijn Azu 1957 goedgekeurd en heb ik mijn kenteken binnen blijkt de dynamo niet te laden. Tenminste dat is mijn vermoeden. De  ampere meter slaat niet positief uit en als ik op de accu meet krijg ik iets meer dan 6 volt zowel bij stilstaand als draaiende motor.
Ik heb de koolborstel bekeken en die zien er redelijk goed uit. ( wel inmiddels bij Retro Design nieuwe besteld.)

Ook heb ik mijn nieuwe kabelboom doorgemeten en de bedrading van dynamo naar spanningsregelaar is correct.

Een tip welke ik gelezen had om de veldwikkeling te magnetiseren met een 45 watt lampje vanaf DYN draad naar + accu en losgenomen Exc draad aan - accu leverde geen resultaat op.

Hoe en waar kan ik verder meten of er ergens een fout zit. Zou de spanningsregelaar vuil of defect kunnen zijn. Kan ik daaraan wal schoonmaken of meten? Om zomaar zo'n dure nieuwe te kopen vind ik wat voorbarig. Wie o wie heeft hier echt verstand van en kan me helpen.
Ik ben niet zo'n ster in electra.
Groetjes,
Harry
#6
Van mijn restauratie heb ik nog wat onderdelen over. Interesse? Zie mijn advertenties op Marktplaats.
#7
Beste sleutelaars ik heb een uitdaging!
De restauratie van mijn Azu 1957 vordert steeds verder.
Sinds de opbouw van het 12 pk blok slaat deze direct aan en loopt prachtig tot!!!!  Ja tot, sinds het monteren van het dashboard en de choke en gaskabel gaat het zeer moeilijk tot niet.

Ik heb de carburateur (Solex ) geheel gedemonteerd, nogmaals schoongemaakt en alle sproeiers doorgeblazen. Niks mis.  Nu is de chokekabel nog los en ja hoor. Loopt direct en prima.

Verder e.e.a. Uitgezocht en uitgesloten. Wat is het geval?
Als ik het choke hefboompje tegen het meeneem nokje (tweede hefboompje) houd loopt hij direct.
Druk ik echter de choke verder terug dus zeg maar uit tot op de aanslag(het toerental zakt dan) slaat de motor af. Het stationair toerental met de gasklep aanslag schroef verhogen heeft ook niet het gewenste resultaat.
Het lijkt wel of het standaard stationair lopen niet wil.  De stationairsproeier is open.
Wie o wie heeft ervaring en mogelijk een oplossing.
Bij voorbaat dank.
M.vr.gr
Dries
#8
Tip!
Er is een ouder topic dat ging over de raamrubbers voor oude bestelende in het bagage gedeelte. Omdat de datum al ver achter ons ligt hierbij een nieuw topic daarover.
Ik kon nergens op internet deze raamrubbers (die ook in de zg. Glasauto gebruikt werden) vinden en wilde ze dan ook naar voorbeeld laten maken.
Omdat ik daar minimaal 25 meter van af moest nemen en dit behoorlijk in de papieren liep had ik de aanschaf nog even uitgesteld. Zover was ik toch nog niet met de restauratie.

Maar al zoekend op internet kwam ik een restauratie tegen van een Renault Gouliette busje uit de jaren 50 en wat schetste mijn verbazing? Ik zag een gelijkend rubber voor de zijramen.
Dat gaf weer houvast! En ja hoor gevonden.
Leverancier : www.techni-tacot.com
Dus voor alle oud azubezitters er is hoop! Ik heb het besteld en het is exact hetzelfde. Deze kunnen we weer afvinken.
#9
Elektrisch / Bekabeling achterlichten
August 10, 2019, 00:07:47 AM
Beste forumleden. De restauratie van mijn Azu 1957 volgt gestaag. Nu heb ik een vraag m.b.t. De bekabeling van de verlichting achterzijde.
Door de linker en rechter a stijl en door de zijrails lopen de bedradingen voor respectievelijk de richtingaanwijzers en parkeer lichten links en rechts. Dus twee aders aan weerszijde.

De achterlichten en nummerplaat alsmede het remlicht was bij mij aangesloten via twee aders die langs de linkerzijde van het chassis geleid werden. Is dit origineel? Of zouden die bij de kabels van het linker richtingaanwijzer/parkeerlicht door de carrosserie moeten lopen.

Ik hoor graag van een expert hoe het origineel hoort te zitten.
Daar zou ik zeer mee geholpen zijn.
Bij voorbaat dank,
Mvrgr
Dries
#10
Wielen, remmen en vering / Remcilinders achter
February 24, 2018, 12:09:53 PM
Beste forumlezers, ik heb een vraag m.b.t mijn azu 1957.
Ik heb in Frankrijk bij retro-design o.a. nieuwe achter remcilinders besteld voor de Azu. Nu blijkt dat de originele cilinders kleiner zijn dan dat er volgens de documentatie aangegeven is. Wel beide een binnendiameter van 19mm maar de buitenafmetingen wijken af. Ik moet dus zowel het gat in de remankerplaat als de schroefgaatjes aanpassen. De leverancier geeft aan dat er geen alternatief is en deze gebruikt werden in alle eenden tot 1963. Een ander type is niet beschikbaar. Is dit zo en moet ik de aanpassingen doen?
Ik hoor graag jullie ervaring.
#11
Carrosserie / Carrosserie code
November 30, 2017, 00:06:18 AM
Beste Azu liefhebbers ik heb een vraag aan de experts onder jullie.

Op het schutbord van mijn azu  van september 1957 heb ik onder de laklaag de volgende code kunnen ontdekken.  PC 13 S 7!  Normaalgesproken zou op de plaats van de S de letter i moeten staan voor september en zou de letter S in zijn geheel niet passen in het rijtje a t/m L voor de 12 maanden.  Weet iemand of voor de maand september ook wel eens de letter S gebruikt is?
Voor zover ik na kan gaan is het de originele code en de letter S is heel duidelijk zichtbaar.
Dit zou tegen de bekende regels zijn. Wie kan mij helpen dit mysterie te ontcijferen? Of heeft toevallig iemand ook zo een code ergens gezien?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
Groetjes,
Harry
#12
Wielen, remmen en vering / Banden 125/135 x 400
November 08, 2017, 12:45:59 PM
Beste Forumleden,
zoals eerder aangegeven ben ik al bezig met de restauratie van mijn Azu 1957 en dit zal nog wel enige tijd in beslag nemen.
Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met de aankoop ( voor een redelijke prijs) van de Michelin banden of eventueel ander merk voor deze oude types t.w. 135 x 400.
De nieuwere passen natuurlijk niet om de oude velgen en de nieuwe velgen passen weer niet op de voorzijde omdat deze aanlopen tegen batteurs, stuurstang en vetnippel.
Natuurlijk is dat allemaal aan te passen maar dan is de Azu verre van origineel.

Of heeft toevallig nog iemand deze banden in goede staat gebruikt liggen?

Ik hoor het graag.
Groetjes,
Harry
#13
Motor / Motorsteunen/rubbers oud en nieuw?
September 23, 2016, 14:06:31 PM
ik heb een vraag aan de experts.
Ik wilde mijn motor monteren van mijn AZU 1957 en kom er achter dat de motorbevestigingssteunen/rubbers die op het chassis gemonteerd worden ontbreken.
Zijn dus ergens in Frankrijk achtergebleven. Die op de motor heb ik wel!
Nu heb ik ergens gelezen dat de oude en nieuwe steunen in de hoek van elkaar afwijken. Wie weet of dit klopt?
Heeft iemand toevallig twee steunen liggen?
Zo niet kan ik door middel van aanpassen/lassen de moderne steunen wijzigen? En zo ja is het een hoek vergroten of verkleinen.
Ik ben erg benieuwd of iemand me kan helpen.
Groetjes,
Harry
#14
Carrosserie / Deurtjes oud/ nieuw
August 23, 2016, 13:38:15 PM
Beste mede sleutelaars,
ik heb een heel vreemde vraag en ik hoop dat iemand mij daarbij kan helpen.
Wat is het verschil tussen de zg. zelfmoord deurtjes en de latere types?  Ik weet dat het scharnier bij de ene aan de achterkant zit en bij de andere voor en ook zo het slot.
Maar is de vorm verder geheel gelijk en om te bouwen? Met andere woorden kan ik een later deurtje van een achterliggend scharnier voorzien en de kling vooraan boren monteren?
Helaas heb ik geen later deurtje liggen om dit zelf te bekijken. Mogelijk weet iemand dit of heeft het zelfs al eens gedaan.
alvast bedankt,
gr. Harry
#15
Het zal wel een zoekplaatje worden maar mocht iemand iets weten?
Het is geen originele ruit maar een grote Glacauto ruit die vermoed ik ook gebruikt is bij de weekend?
Wie weet dat?
Vooruit bedankt voor tips!
m.vr.gr.
Harry
#16
BH / BH-00-45
August 04, 2016, 11:34:09 AM
Type; AZU
Bouwjaar; 17-09-1957
kleur; Grijs
Bijzonderheden;


Tijdens onze recente vakantie in Zuid Frankrijk reden we achter een ribbel eendje van begin jaren 60 en de oude Fransman stak telkens zijn hand uit het raam als hij van richting veranderde alsof hij op zijn bicyclette zat. Mijn vrouw en ik keken elkaar aan en waren eigenlijk gelijk verkocht. De eigenaar aangesproken. Hij was van zijn vader geweest en was dus vanaf nieuw in de familie. Verkopen was geen optie want met zijn twee Mercedessen kon hij niet op zijn landje komen en met de 2 cv wel! Hoe raar kan het zijn.
Bij ons was echter het vuurtje aangewakkerd en een gedeelte van de vakantie werd gevuld en het kijken in oude schuren en in tuinen. Maar ja ook in Frankrijk is deze voiture  zeer geliefd.
Uiteindelijk vonden we er een die we nog leuker vonden dan de standaard 2 cv een Azu uit 1957 van tweede, inmiddels op 70 jarige leeftijd overleden, eigenaresse. De auto heeft vermoedelijk lang in een boerenschuur stil gestaan (belastingsticker 1995) en mogelijk heeft een van de erfgenamen geprobeerd hem weer tot leven te wekken al dan niet met verstand van zaken want de motor ligt compleet uit elkaar.
Inmiddels is hij naar Nederland gebracht en staat hij in mijn werkplaats. Het is een Azu met wat werk zullen we maar zeggen ;-). Voordeel is dat hij helemaal compleet en voor zover ik kan ontdekken helemaal origineel. De  basis valt me ook helemaal niet tegen voor een bouwjaar 1957!
Ik heb wel gelijk een uitdaging en mogelijk excuus om snel weer richting Frankrijk te gaan. De zijruiten die in de laadruimte zitten zijn van de bekende producent Glacauto en hebben een maat van ca. 87 x 45 cm en dus zijn niet origineel Citroen.  Een daarvan is ooit vervangen door plexiglas. Mocht iemand iets weten of heel toevallig hebben liggen hoor ik dit graag. Ik ben echter bang dat het een zoektocht wordt.
Tot zover dit verhaal, ik tracht foto's toe te voegen en zal van tijd tot tijd wat posten als ik verder ben gekomen. Eerst moet ik echter mijn Renault Master buscamper verder afbouwen.
groetjes,
Harry
p.s. zal wel aan mijn onkunde liggen maar waar kan ik vinden hoe ik afbeeldingen kan toevoegen. Met de knop "insert Image" lukt het me blijkbaar niet.