Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - volkswouter

Pages: [1] 2 3 ... 12
1
D / Re: DF-07-23
« on: December 03, 2018, 13:25:45 PM »

1971 Citroen 2CV Break DF-07-23 by Evert, on Flickr

De kleurstelling is 100% die van de Wegenwacht.
Geen idee of dit een ex-wegenwacht auto is.
Kenteken op het spoor gekomen via voertuig-zoeker.nl

2
D / DF-07-23
« on: December 03, 2018, 13:24:38 PM »

CitroŽn AK3ST 400  10-1971  DF-07-23 by Harry Pannekoek, on Flickr

Datum eerste toelating 22-10-1971
Datum tenaamstelling 16-12-2011
Datum eerste afgifte Nederland 22-10-1971
Status kenteken Geldig

3
Foto's uit de oude doos... / DF-05-59
« on: December 03, 2018, 13:21:47 PM »

5
P / Re: PA-70-88
« on: November 20, 2018, 10:23:51 AM »
Martijn, ik was mijn grijskenteken lijsten aan het updaten en ben dit kenteken tegen gekomen op voertuig-zoeker.

https://www.voertuig-zoeker.nl/bedrijfsauto/citroen/azu/-/PA-70-88/#kentekenburen een lekker oud AZU'tje..

6
P / PA-70-88
« on: November 20, 2018, 10:20:58 AM »
Helaas geen foto's beschikbaar.

Datum eerste toelating 26-07-1955
Datum tenaamstelling 09-07-2004
Datum eerste afgifte Nederland 26-07-1955
Status kenteken Geldig

8
D / Re: DV-57-53
« on: November 10, 2018, 19:45:32 PM »

9
B / Re: BJ-34-10
« on: November 03, 2018, 10:21:51 AM »

©Willem Alink, 08-09-2018, Rumble Cats 30ste editie, Rock 'n' Roll Street, Terschelling

10
CitroMobile / Re: CitroMobile 2018
« on: May 12, 2018, 07:42:06 AM »
Ik zag de foto's al voorbijkomen op Flickr.
De verhalen welke Wouter Bregman erbij geschreven heeft zijn gaaf.

Onder andere deze:

CitroŽn Isolť 1925 by Wouter Bregman, on Flickr
[NL] Basis: CitroŽn C3, 5HP uit 1925.

Gebouwd door de toen 19-jarige Guy Hťnault in 1948 tot huidig model als raceauto en als type Isolť op nieuw Frans kenteken gezet. Guy was vliegtuigmonteur en de zoon van een CitroŽn-garageeigenaar en is naderhand zelf eigenaar van de garage geworden met ongeveer 60 man personeel.

Na de oorlog '40-'45 was materiaal schaars en zijn er om de auto te bouwen, onderdelen van meerdere auto's gebruikt, waarvan er enkele aanwezig waren op het terrein van de garage en andere onderdelen door de Duitsers zijn achtergelaten. Zoals de radiator van Renault, voorwielophanging van Mathis, de motorkap van een Duitse Horch 8-cylinder en de spanten van een neergeschoten jachtvliegtuig.
De motor is van een CitroŽn B12 en is een huidige toevoeging als vereiste van de RDW en is zoveel mogelijk sneller gemaakt.

En deze vind ik erg gaaf!

CitroŽn 2CV Federspiel Prototype 1950 by Wouter Bregman, on Flickr

CitroŽn 2CV Federspiel Prototype 1950 by Wouter Bregman, on Flickr

CitroŽn 2CV Federspiel Prototype 1950 by Wouter Bregman, on Flickr
Citromobile 2018, Vijfhuizen, Netherlands.

 
" Net na de oorlog plaatste Jean Federspiel antennes met ingenieuze techniek op de Eiffeltoren om Frankrijk aan radio- en televisiesignaal te helpen. De elektrotechnisch ingenieur was van meer markten thuis, en ontwikkelde ook een veersysteem dat comfortabel was, een constante rijhoogte kende en bovendien actief tegenhelde in bochten. Om het systeem te testen ontwikkelde hij diverse apparaten, onder andere een paar grote trommels waar de testauto op geplaatst kon worden. De trommels waren zo gemaakt dat er al hobbelend een vrij slechte weg gesimuleerd werd.

Als testauto gebruikte hij deze 2cv A uit í50, No. 4286, een van de eerste eenden. Aan de trekstangen en draagarmen werd een hydraulische cilinder gemonteerd om de bewegingen te maken en op te vangen. De veerpotten en schokbrekers bleven in gebruik. Onder de motorkap werd een vloeistofreservoir geplaatst, een hydraulische pomp werd aangedreven door een riem vanaf de krukas. Het 9pk-sterke motortje zal het er zwaar mee hebben gehad.

In de cabine kwam allerlei regeltechniek: een pendel aan het dashboard om de helling te bepalen, ventielen onder de stoelen om de cilinders aan te sturen, een manometer, diverse afsluiters en een voorraadtank. En een hele bos leidingen. Tot nu toe dachten we dat we best technisch waren, maar van de spaghetti die hier in ligt hebben we nog geen sluitend verhaal weten te makenÖ

Federspiel ging met zijn vinding in í55 naar CitroŽn, maar kwam gedesillusioneerd terug: ze bleken zelf al iets dergelijks ontwikkeld te hebben! Deze vering kwam eerst op de Traction op de markt, maar vooral in de DS bleek hij wonderbaarlijk te werken. Toch is het idee van de actieve vering met tegenhellen pas veel later opnieuw toegepast, in de Xantia Activa. Andere merken in het luxere segment volgden pas veel later. In een recente en een toekomstige editie van Citroexpert vind je ook artikelen over deze auto.

Het is een wonder dat een ruim 60 jaar oud prototype bewaard is gebleven, zeker omdat het project geen directe navolging heeft gehad. Eerst verbleef hij bij de familie, later bij een verzamelaar. Deze bood recent een paar eenden uit zijn verzameling aan op een veiling in Fontainebleau, waar we deze eend samen met een prachtig exemplaar uit í49 (de oudste complete eend ter wereld?) aan hebben gekocht voor het mooiste museum van Nederland. Daar zijn ze op afspraak te bezichtigen."
 
Bron: Eendengarage Sander Aalderink.

11
Foto's uit de oude doos... / VG-29-02 Citroen AZUL 1956
« on: April 11, 2018, 21:08:37 PM »

VG-29-02 Citroen AZUL 1956 by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr
Bakker Van Laar in de Hondegatstraat, Harderwijk in 1957

Op de foto staat mijn vader met zijn auto afgebeeld.
Mijn vader was bakker en heeft in 1952 een bakkerszaak overgenomen.
Na het eerste bezorgen met een transportfiets met de broodmand voorop volgde een bakfiets.
Na het behalen van zijn rijbewijs nam hij de Opel Olympia over van zijn rijschoolhouder waar hij weinig geluk mee had.
In 1956 kocht hij deze CitroŽn nieuw. Hij kreeg er niet direct een kenteken bij.
Ik herinner mij dat hij eerst een nummer met de kalkstift van mijn moeder,  haar witte schoenen, op het linker voorspatscherm schreef.
Ik weet dat hij voorzien was van een ruitbekleding.
De achterbank was uitneembaar, net zoals de voorstoelen.
Op de brede wielkasten achterin had ik genoeg ruimte om met mijn autootjes te spelen.
In januari 1962 werd deze auto vervangen door een blauwe Renault 4L.
Het voorruitverwarmingsspiraal van de eend heeft nog jaren op zolder gelegen.

Met vriendelijke groet, Henk van Laar

12
Spots / Onbekende AZU
« on: April 17, 2016, 09:53:48 AM »
Lars Visser spotte deze AZU in de buurt van Ballum.


Auto is niet bekend in het register.

13
G / Re: GB-81-86
« on: December 24, 2015, 07:40:37 AM »
Hans, de wagen staat nog steeds als oranje op kenteken vermeld.

14
G / Re: GB-81-86
« on: December 23, 2015, 14:50:22 PM »
Ik heb via Het Nederlandsche kenteken archief van Henrik Bekx een aantal zwart wit foto's toegezonden gekregen en daar zat deze ook tussen.


GB-81-86 Citroen AK400 1973 by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr

15
Hallo Wouter,

Is er misschien ook een mogelijkheid om weer foto's,
rechtstreeks, op de site te plaatsen?
Krijg nu steeds bericht dat de site "vol" is en er geen foto's geplaatst kunnen worden.
Misschien een idee om hier weer meer ruimte voor te maken.
(wil graag foto's plaatsen van mijn "ex la Poste" genaamd "Kwakkie"!!)

Groet,

Voske2CV

Even testen of het werkt en aangezien ik niks met een AZU heb, heb ik een mooie kleurplaat voor jullie kleintjes.. :o

Pages: [1] 2 3 ... 12