Citroen Azu

Techniek => Wielen, remmen en vering => Topic started by: Sjoerd on February 20, 2011, 16:34:04 PM

Title: schokdempers en veerpotten azu 1972
Post by: Sjoerd on February 20, 2011, 16:34:04 PM
Mijn schokbrekers voor+achter moeten vervangen worden ,maar wie weet welke soort schokbrekers je hiervoor moet hebben? Of zijn deze gewoon hetzelfde als een berline? Ook mijn veerpotten zijn niet veel soeps. Iemand nog een idee waar ik die dingen kan krijgen?
Title: Re: schokdempers en veerpotten azu 1972
Post by: björn on February 20, 2011, 18:07:15 PM
als het goed is heb je voor geen schok brekers badteurs en frotteurs.
en voor achter ik weet niet zeker maar daar kunje gewone 2cv schokbrekers onder doen.
Title: Re: schokdempers en veerpotten azu 1972
Post by: mctommi on February 20, 2011, 20:43:43 PM
Quote from: björn on February 20, 2011, 18:07:15 PM
als het goed is heb je voor geen schok brekers badteurs en frotteurs.
en voor achter ik weet niet zeker maar daar kunje gewone 2cv schokbrekers onder doen.

Een 72-er heeft frotteurs en batteurs voor ja ! Heb nog een hele hoop goede gebruikte frotteurs liggen hier, dus daar kan ik Sjoerd wel aan helpen.
Een beetje automaterialenzaak kan toch wel opzoeken wat er onder een 250 hoort van 1972 ? Heb vast nog wel tweedehandsjes liggen, maar als je toch bezig bent kan je beter nieuw kopen. Gebruikte veerpotten heb ik ook wel liggen. Winkel van Sinkel hier !
Title: Re: schokdempers en veerpotten azu 1972
Post by: Sjoerd on February 20, 2011, 22:12:04 PM
Ik ben even bij de eend wezen kijken en ik heb inderdaad batteurs en frotteurs.
Toch blijft die eend van mij maar een raar geval.
Het is namelijk een azu A van 17 februari 1972 met brede ribbel en gewoon 12 volt ???
Ik denk dat er ook een 2cv6 motor in ligt maar ik zie het verschil tussen een 2cv4 en een 2cv6 blok niet zo goed ;D
Title: Re: schokdempers en veerpotten azu 1972
Post by: mctommi on February 20, 2011, 22:57:10 PM
Quote from: Sjoerd on February 20, 2011, 22:12:04 PM
Ik ben even bij de eend wezen kijken en ik heb inderdaad batteurs en frotteurs.
Toch blijft die eend van mij maar een raar geval.
Het is namelijk een azu A van 17 februari 1972 met brede ribbel en gewoon 12 volt ???
Ik denk dat er ook een 2cv6 motor in ligt maar ik zie het verschil tussen een 2cv4 en een 2cv6 blok niet zo goed ;D

Wat is het kenteken ? Kan eigenlijk geen AZU A zijn, de AZU-B was er al in 1967 !
Verschil tussen 2CV4 en 6 kan je vrij makkelijk zien; de 2CV4 heeft de kachelpotten evenwijdig en de 2CV6 heeft ze schuin staan van voor af gezien en de 2CV4 heeft drie "pootjes" op het rooster aan de voorkant van de motor en de 2CV6 heeft er vier. Maak eens wat foto's en post ze hier, dan zien we het snel genoeg ;-)
Title: Re: schokdempers en veerpotten azu 1972
Post by: jornmetten on February 20, 2011, 23:12:31 PM
Een aardige aanwijzing vind ik altijd  dat een viertje (435) geen oliefilter heeft.
Title: Re: schokdempers en veerpotten azu 1972
Post by: CitroenAZU on February 20, 2011, 23:51:09 PM
Niet alle 6jes hebben een extern oliefilter. Mijn 6je heeft dat ook niet :-)  AK2M blok...
Title: Re: schokdempers en veerpotten azu 1972
Post by: engbokho on February 21, 2011, 08:40:58 AM
Laatste serie AZU-A is gemaakt voor de Franse overheid. (naast de AZU-B)
AZU-A had oorspronkelijk nog de 425/18 pk motor, de AZU-B de 425/21 pk.
Je frotteurs zijn waarschijnlijk nog wel schoon te maken en af te stellen.
Foto's please
Title: Re: schokdempers en veerpotten azu 1972
Post by: Sjoerd on February 21, 2011, 18:24:39 PM
Zo, eindelijk een openbaar album gemaakt want ik weet inmiddels dat jullie allemaal dol op foto's zijn ;D
De motor heeft inderdaad een oliefilter en een 4 poots grilletje dus het is waarschijnlijk een 2cv6 motor.
Ach ook niet erg, heb je wat meer vermogen. Ook een paar foto's van carte grise en het typeplaatje.
Een echte azu-a van 17 februari '72.
Hier de foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Album-U6LUCQMP-Foto's-in-Hoornaar-Foto's-van-Auto's-Oldtimer.html
Title: Re: schokdempers en veerpotten azu 1972
Post by: mctommi on February 21, 2011, 22:37:47 PM
Dank voor de plaatjes ! Boeiend stukje geschiedenis...een AZU-A van 1972 en met brede ribbel, dat is zelfs voor mij als besteleend diehard nieuw  ;D

Maar als een AZU-A 425CC is dan zouden er toch horizontale pedalen in horen en hoe sluit je die aan op een modern 2CV^blok met dubbel carburateur en plastic luchtfilter ?

Ben wel benieuwd naar dashbord en voetenbak.......meer foto's graag, hehehehe....
Title: Re: schokdempers en veerpotten azu 1972
Post by: mctommi on February 21, 2011, 22:42:51 PM
Even beter gekeken....hangende pedalen dus, want er zit een later type hoofdremcilinder op ook.....word steeds benieuwder....als het ooit een 425CC was, dan wel een bijzondere uitvoering, maar het kan wel, mijn DJ-39-72 had ook hangende pedalen en was een 425CC 21PK van origine.

En het voorste dwarsbalkje van het chassis is niet des 18 PK's !!! Daar heeft een 435CC in gezeten vermoed ik, maar niets is onmogelijk bij Citroën ;)
Title: Re: schokdempers en veerpotten azu 1972
Post by: björn on February 21, 2011, 23:03:26 PM
er heeft er 1 bij d lunch te veel vino gehad.
en heeft na de lunch een a in het type plaatje gezlagen inplaats van een b ;D ;D
Title: Re: schokdempers en veerpotten azu 1972
Post by: Sjoerd on February 22, 2011, 09:21:10 AM
HAHAHA ;D
Zou best eens kunnen!
Title: Re: schokdempers en veerpotten azu 1972
Post by: mctommi on February 22, 2011, 21:54:13 PM
Jeneverneus....(nederlandse vertaling van "you never know")