Citroen Azu

Het Nederlandse Besteleendregister => Import besteleenden => H => Topic started by: CitroenAZU on November 21, 2010, 15:13:12 PM

Title: HG-82-SR
Post by: CitroenAZU on November 21, 2010, 15:13:12 PM
Type; AZU serie A
Bouwjaar; 1966
kleur; vert cactee AC 513
bijzonderheden; ex-overheidsvoertuig voorzien van chassis Dyane 6.


Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: Dirk D on November 21, 2010, 15:27:47 PM
Gaaf man, ik zat net te zoeken naar jouw azu uit '57.

is dat de BE-57-30?
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: CitroenAZU on November 21, 2010, 15:58:38 PM
Nee, de AE-32-13 :-)
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: azurblade on November 21, 2010, 17:32:52 PM
en voor de liefhebbers nog wat eerdere foto's:





Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: Dirk D on November 21, 2010, 18:36:35 PM
Bedankt voor de foto's Auke

Martijn kwam gisteren langs om poolshoogte en foto's te nemen. Ik was net bezig om de 2cv6 te voorzien van een elektrisch pompje om meer water op mijn voorruit te krijgen. Met het mooie weer was het goed te doen om buiten te sleutelen.
We hebben samen geconstateerd dat het chassis inderdaad geknikt is. Verder was Martijn nog redelijk optimistisch. Veel werk maar zeker wat van te maken. We hebben in het zonnetje nog wat verder gepraat over onze besteleenden en hun toekomst....... ;)

Ik heb inmiddels wat verzoeken naar de FEHAC en de RDW gedaan. Ben benieuwd of ik 'm op Nederlands kenteken krijg.
Ben via een bekend forumlid al bezig met een gebruikt doch nog goed chassis en eventueel nog een 425cc motortje.

Wordt dus vervolgd.
groet
Dirk D


Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: Dirk D on November 23, 2010, 13:45:10 PM
Gisteren en vandaag uitgebreid contact gehad met verschillende mensen en afdelingen van de RDW.
Ik moet zeggen dat iedereen die ik gesproken/gemaild heb van goede wil is. Echter hoe precies de regelgeving wordt toegepast dat is nog vaak lastig.
Dat erkennen ze ook ruiterlijk.
Uiteindelijk heb ik het verhaal met daarbij het franse certificaat naar een medewerker van de Technische Dienst gestuurd. Hij beoordeelt of het certificaat kan worden gezien als kenteken.
Franse overheidsvoertuigen hebben/hadden geen Carte Grise. Als het zo is dat het certificaat, wat ik erbij heb gekregen dat bevestigt dan maak ik een goede kans dat ik het als kenteken kan gebruiken en dan moet het invoeren wel lukken. Is het echter een in beslag genomen voertuig wat door Domeinen is verkocht dan lukt het niet.
Ik krijg binnen 10 dagen uitsluitsel en kan dan met een hopelijke positieve bevestiging naar een keuringsstation van de RDW.

groet
Dirk D
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: siemenazu on November 23, 2010, 16:55:04 PM
mooi man!
wat zijn je plannen voor die azu?
ik weet iemand die nog zo'n ding zoekt namelijk ahum.....
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: Dirk D on November 23, 2010, 17:11:12 PM
Ha Siemen,

ik heb met mezelf afgesproken dat ik de azu eerst op Nederlands kenteken zet en vervolgens bepaal wat ik ermee ga doen.

Opknappen is een mooie klus maar gaat me natuurlijk ook heel veel tijd en energie kosten. Komt bij dat ik nog geen ervaring in dit soort projecten heb.

Wanneer ik besluit om er niet aan te beginnen ga ik een echte liefhebber zoeken.

Deze azu moet weer gaan rijden!
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: azurblade on November 23, 2010, 20:21:54 PM
Dat vind ik ook Dirk. Rijden dat zal die :) en dat gaat zo te horen lukken. Zou mooi zijn als het een 66er kenteken kan behouden.
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: Dirk D on December 02, 2010, 10:29:00 AM

Van de FEHAC heb ik (nog) geen enkele reactie gekregen. Iemand bij de RDW vertelde mij dat er in januari weer verder gesproken gaat worden met de FEHAC over de invoer problematiek.
Van de RDW heb ik wel reactie,
Geachte heer Daniels,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Wanneer er voor dit voertuig geen regulier kentekenbewijs (carte grise) afgegeven is, heeft u geen probleem. U dient de herkomst en het bouwjaar aan te tonen. U kunt een afspraak maken met keuringsstation Schiedam.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Nog vrij vaag naar mijn smaak.
Ik heb inmiddels in Schiedam een afspraak gemaakt voor volgende week vrijdag en een email er achter aan gestuurd met de vraag of ik de auto in de huidige staat kan aanbieden en na inspectie door de RDW vervolgens een nederlands kenteken kan aanvragen. APK in de huidige staat is natuurlijk geen optie :D Ik heb er bij gezegd dat het chassis geknikt is. Ben benieuwd naar de reactie. Ik krijg binnen drie dagen antwoord.
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: Dirk D on December 02, 2010, 21:10:00 PM
RDW

vandaag al snel een telefoontje van de RDW in Veendam. Antwoord op mijn email. "Geen probleem, u kunt bij het keuringsstation in Schiedam uw auto aanbieden, er wordt niet naar de technische staat gekeken, Als de papieren kloppen kunt u daarna een Nederlands kenteken aanvragen".
Een half uur later een telefoontje van het keuringsstation in Schiedam die me vroeg wat de RDW in Veendam had gezegd. "Dat klopt niet, de auto wordt wel degelijk technisch beoordeeld." Op mijn verzoek nam de heer uit Schiedam contact op met de mevrouw uit Veendam. Al snel werd ik weer gebeld. "Helaas, uw auto wordt gezien als een auto die uit een niet EU-land komt en wordt daarom toch echt ook technisch beoordeeld. Dat heeft te maken met het gegeven dat het een ex-overheidsvoertuig betreft."
Alles op vriendelijke toon.
Wat een soap.
Ik moet dus eerst de auto apk-waardig hebben en kan dan pas naar de RDW.
Het goede nieuws is dat het certificaat wat ik erbij heb wel kan worden gebruikt om de auto uiteindelijk op Nl kenteken te krijgen.....
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: mctommi on December 02, 2010, 22:54:03 PM
Beetje vreemd.....je hoeft bij een invoer immers niet verplicht de auto bij het RDW-keurstation APK te laten keuren tegenwoordig. Voorheen was dat een must.

Een jaar of 15 geleden voerde ik mijn AMI6 Break in ZONDER carte grise, want hij kwam van de sloop. Moest hem toen invoeren als auto van buiten de EU en moest eerst naar de douane/belastingdienst. Na betalen van de invoerrechten kon ik met een papier van de douane naar de RDW voor een kenteken-keuring en kreeg ik een NL kenteken ! Na een herkeuring want er waren wat flutdingetjes niet in orde (knipperlichten achter niet oranje genoeg en zo).

Probeer het gewoon Dirk, het is weer de categorie nee heb je ja kun je krijgen.......
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: azurblade on December 03, 2010, 07:56:21 AM
...inderdaad het proberen waard. Het certificaat is door de RDW in ieder geval erkend als officieel document ..nu nog de apk perikelen overwinnen.
Voorheen werd een voertuig geschouwd en gecontroleerd op juistheid van gegevens (chassisnummer correspondereerd met document) en dan voorzien van een loodje om het oude chassis om zo op een later tijdstip terug te keren met een nieuw chassis en apk-waardig voertuig. Bij de tweede keuring diende je wel het oude chassis mee te nemen vanwege het loodje en controle.

Ik zou het er gewoon op wagen aanstaande vrijdag. Dan zien ze de azu in levende lijve en zien ze dat een geknikt chassis niet apk waardig kan worden.

en met martijn had je al vastgesteld dat het chassis echt geknikt is maar ook echt niet meer redbaar?
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: CitroenAZU on December 04, 2010, 20:53:32 PM
Ik geloof ook dat ik het toch gewoon zou proberen bij de RDW.
Met een beetje geluk krijg je gewoon een kenteken en kun je aan de slag.
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: Dirk D on January 27, 2011, 08:41:32 AM
http://link.marktplaats.nl/416826450

Ik heb de knoop door gehakt. De azu gaat in de verkoop.  :'(

De uitdaging is mij toch net te groot.
Ik hoop dat ik er een ander blij mee kan maken.
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: azurblade on January 27, 2011, 11:33:04 AM
Beste Dirk,

Je hebt een PM. Reserveer hem alvast maar ;)
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: mctommi on January 27, 2011, 12:21:22 PM
Zooooo.....dat gaat snel anno 2011, haha !
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: azurblade on January 27, 2011, 21:47:14 PM
...ja anno 2011 gaat alles razend snel..daarom maar eens onthaasten in een azu :) 
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: jornmetten on January 27, 2011, 22:21:10 PM
Leuk dat het wagentje hier te volgen blijft.

Heel veel plezier ermee!
De restauratie lijkt me dankbaar werk (onthaasten begint daar al ;))
Hoop dat je uitstraling die de bestel nu heeft kan behouden

succes!


Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: Dirk D on February 13, 2011, 11:07:23 AM
De azu is weer te koop. Azurblade ziet er na rijp beraad en goed overleg van af.

400 euro voor een originele franse besteleend is toch niet te veel.............. ;)

zie
http://link.marktplaats.nl/416826450
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: azurblade on February 17, 2011, 01:22:22 AM
Las op het 2cv forum dat een liefhebber zich heeft gemeld :) helaas wordt de basis een heus dyanechassis met moderne techniek. Ben benieuwd naar het eindresultaat dat zo te lezen dans son jus blijft :) 
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: Dirk D on February 17, 2011, 08:51:05 AM
We zijn in onderhandeling............
Wat gaaf is dat de potientele koper de azu met behulp van licht verstandelijk gehandicapten wil gaan opknappen. Hij kent dit forum en ik heb 'm meegegeven dat we hier dol zijn op restauratie verslagen.
Ik heb hem ook verteld dat er in Oude Tonge nog een chassis en motortje liggen te wachten op een goed tehuis. Wie weet blijft de azu origineel.

Wordt vervolgd

groet
Dirk D
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: azurblade on February 17, 2011, 10:40:29 AM
Geweldig Dirk!

En dat de azu gerestaureerd wordt met behulp van met licht verstandelijk gehandicapten maakt het project alleen maar mooier!

Had hem eveneens gewezen op het al klaarliggende chassis van tom dus hopelijk blijft het een origineel 66er azutje.
Ben benieuwd en als het zover is zullen we vast en zeker de vorderingen hier kunnen volgen :)
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: mctommi on February 17, 2011, 23:52:16 PM
Dank heren....wellicht kan ik mijn jarenlang bewaarde spullen nu verkopen voor een leuk project.......
Acadiane spul in een 66-er AZU, tsjaaaa.... Niet zo leuk, maar ik mag niet veroordelen.....in mijn 59-31-TB posteend van 1977 zit al jaren een Dyane 602CC blok van 1980 en ook rondom LHM remmen. Om 2 redenen komt er misschien wel weer een 435CC blok in....het Dyane-blok heeft ernstig geleden van bijna 15 jaar stil staan en ik heb geen enkel "viertje" meer in bezit, terwijl ik er altijd een liefhebber van ben geweest.......heb er veel gehad en ook weer verkocht, dan wel gesloopt, dan wel total-loss gereden waarvan één keer door joyriding, het ergste dat je als liefhebber/verzamelaar kan overkomen !

P.S. Dirk, ik hoor het verhaal komende Zondag wel....
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: Dirk D on February 25, 2011, 17:36:22 PM
Vandaag afscheid genomen van de Azu. De nieuwe eigenaar is Supercees. De restauratie is te volgen via
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?p=210665#210665

(http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3549645.html)

oja, Martijn de titel van dit topic kan gewijzigd worden...........
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: siemenazu on February 25, 2011, 17:39:39 PM
leuk, ik heb de nieuwe foto's gezien op 2cv.nl
Title: Re: De 66er AZU van Dirk D
Post by: mctommi on February 25, 2011, 21:01:30 PM
Hopelijk komt Supercees een chassis bij me kopen binnenkort en komt er geen dyane chassis onder met een 35PK-blok en schijfremmen :-(
Title: Re: HG-82-SR
Post by: CitroenAZU on July 02, 2012, 17:29:08 PM
Lees net op 2cv.nl dat de auto inmiddels rijdend is en voorzien van een Dyane chassis.
Title: Re: HG-82-SR
Post by: supercees on July 02, 2012, 19:38:13 PM
Goeienavond besteleendliefhebbers.

ik zal hieronder wat foto's plaatsen van de Dyane 6, vermomd als AZU uit '66.

Laat ik voorop stellen dat het leuk was geweest de auto zo origineel mogelijk te houden. Maar aangezien ik in de zorg werk kan ik niet onbeperkt geld in een project pompen, dus toen ik een Dyane tegenkwam met een goed chassis, motor en bak en reeds Nederlandse papieren voor 150 euro was de keuze snel gemaakt.

De AZU heeft nu nieuwe dorpels en bodemplaten links en rechts, nieuwe voetenbak, nieuw schutbord tot aan het motorkapscharnier, nieuwe driehoeken tussen voordeur en voorspatbord, gedeeltelijk nieuw achterpaneel onder de achterlichten en een nieuwe draagbalk achteraan. Het laswerk is gedaan door Peter Beek met een puntlasapparaat, daarom ziet alles er zo ontzettend strak uit.

Moderne stoelframes met rails en nieuwe, maar wel jaren '60 bekleding, exact hetzelfde motief en kleur als een stukje wat nog aanwezig was. Achterlichten zijn nieuw, met duplolampjes. Oude knipperlichtglaasjes gevonden.

Er zit nu een 12 volt trekstarter in, dus deze knop wordt nog steeds gebruikt, net als de originele chokeknop. Oude dashboardje zit er nog in, grappig is dat de kilometerstand in deze teller maar 2.000 kilometer scheelt met wat de Dyane gereden had.

Er zitten nu even vierkante koplampen op zodat de AZU gekeurd kon worden, de ronde komen terug. Aan de voorkant moesten knipperlichten komen omdat de Dyane van '81 is, deze hebben we op de bumper gemonteerd om niet gaten in de spatborden te hoeven maken.

wat foto's:

Zoals ik 'm kocht:









Onleesbaar chassisnummer:



Nu:

















De rest is nog origineel:







De AZU staat nu in de Owatrol, het kleurverschil tussen de oude lak en de nieuw gespoten delen is nagenoeg verdwenen.


Title: Re: HG-82-SR
Post by: CitroenAZU on July 03, 2012, 21:39:27 PM
Leuk Cees! Dank voor je updeet. Hou ons op de hoogte van je vorderingen.
Title: Re: HG-82-SR
Post by: Dirk D on July 08, 2012, 22:45:32 PM
Hoi Cees,

Gefeliciteerd met de azu op kenteken en rijdend. Ik heb je project op 2cv.nl gevolgd.

Leuk dat deze azu weer rondrijdt.

Ik ben zelf sinds eergisteren aan de slag met een ami 8 break.
Iets minder werk dan jouw azu....................
(http://imageshack.us/photo/my-images/854/ami8break1972008.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Title: Re: HG-82-SR
Post by: azurblade on July 13, 2012, 22:37:58 PM
...nog even off topic leuk project dirk! Als je nog onderdelen zoekt heb ik nog veel liggen zelfs een gerestaureerde ami 8 berline koets ;) staat al weer even stof te happen
Title: Re: HG-82-SR
Post by: siemenazu on July 14, 2012, 10:09:25 AM
die lijkt zo raar nog niet! veel succes! heb je soms wel nodig bij een ami, als die tenminste niet gaaf is
Title: Re: HG-82-SR
Post by: Geert on July 14, 2012, 11:28:01 AM
Mooi ! Dezelfde heb ik ook nog gehad zo'n 30 jaar geleden!
Helaas ging die na twee jaar enorm roesten ondanks een Tectylbehandeling met garantie !
Nieuw gekocht, Tectylbehandeling erbij, daarna nog een nabehandeling na een jaar , maar toch......
Helaas.
Succes ermee.
Leuk topic voor 2CV.NL!
Title: Re: HG-82-SR
Post by: Dirk D on July 14, 2012, 13:09:16 PM
Quote from: Geert on July 14, 2012, 11:28:01 AM
Leuk topic voor 2CV.NL!

Okay Geert, jij je zin, http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?p=237946#237946. Hier praten we verder :)

Siemen, de auto lijkt redelijk in orde. Uitlaat, li dorpel en li bodemplaat moet ik sowieso vervangen. Ik hou je topic van de ami 6 in de gaten ;)

Azurblade, ik heb het idee dat het meevalt met onderdelen, maar als het nodig is meld ik me! :D
Title: Re: HG-82-SR
Post by: CitroenAZU on July 15, 2012, 09:22:01 AM
Leuk Dirk, rijdt super zo'n Ami 8!
Title: HG-82-SR
Post by: volkswouter on April 12, 2013, 17:58:49 PM



Werd ik ff genept op 11 maart  ;D! Dacht ik een AZU'tje te zien staan met Dans son jus blijkt het een gepatineerde Dyane te zijn. Of is het een AZU koets met een Dyane chassis ?
Des al niet te min , toch leuk want ook deze kom je steeds minder tegen.
Title: Re: HG-82-SR
Post by: marcopr on April 12, 2013, 18:23:27 PM
Het is voor zover ik weet een DyAZU 6.
Title: Re: HG-82-SR
Post by: CitroenAZU on April 12, 2013, 18:25:14 PM
Klopt, Dyane chassis met AZU koetsje...
Title: Re: HG-82-SR
Post by: Dirk D on January 08, 2014, 18:20:54 PM
http://www.youtube.com/watch?v=924LPFCZeG0

Op de lokale omroep!
Title: Re: HG-82-SR
Post by: Maarten on February 24, 2014, 13:41:42 PM
Hallo Forumleden,

Ik ben de nieuwe en gelukkige eigenaar van deze leuke, spartaans "dans son jus" AZU.
De AZU heeft inmiddels een wat ander uiterlijk, ten opzichte van de laatst geplaatste foto's, doordat er nu een ribbelkap op zit, ook zijn de originelen koplampen weer bevestigd.

Zodra ik tijd heb, en het weer het toelaat, zal ik wat foto's nemen en deze plaatsen op het forum.
Title: Re: HG-82-SR
Post by: Dirk D on March 11, 2014, 08:15:07 AM
Welkom Maarten!
Weer een stukje toegevoegd aan de historie van deze bijzondere Azu.
Veel plezier en tot in september op de Besteleenden meeting!  ;)
Title: Re: HG-82-SR
Post by: CitroenAZU on September 22, 2015, 00:32:31 AM
(https://flic.kr/p/xUmyr7)DSC_7696 (2) (https://flic.kr/p/xUmyr7) by azu250 (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr