Type; 250, AZU
bouwjaar 1974
kleur; Beige Vanneau (AC083) momenteel Jaune service AC323
bijzonderheden; Franse import
(http://farm4.static.flickr.com/3123/2896622460_6b313c7955.jpg)
Vandaag verse APK, leuk detail: twee keer gekeurd, we vielen in de prijzen! Steekproef :D, geen probleem in het veertigste jaar van deze auto, ze is van december 1974! Ik heb nu een keuringsbewijs van Piet meegekregen met een extra handtekening van de keurmeester van de RDW, voor de één niet bijzonder maar bij ons gaat hij in het logboek :)
De keurmeester van de RDW heeft zelf (oud collega met pret) een rondje gereden omdat het kreng natuurlijk net op het moment van testen iets scheef remde op de rollenbank. Bij de tweede poging was het in orde pff...
Extra punten voor de wieldopjes en de glimgrille naturlijk :P :P :P
Omdat het hier zo gezellig is, tijd voor wat foto's!
(http://i216.photobucket.com/albums/cc149/RCUPPER/DSC06843.jpg)
(http://i216.photobucket.com/albums/cc149/RCUPPER/DSC06607.jpg)
(http://i216.photobucket.com/albums/cc149/RCUPPER/DSC06608.jpg)
:)
Leuk!, dank je wel!
(https://farm2.staticflickr.com/1521/24873070590_e567a2aafd_k.jpg) (https://flic.kr/p/DTWZjE)DSC04188 (https://flic.kr/p/DTWZjE) by RCUPPER (https://www.flickr.com/photos/137930902@N02/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1492/24800994099_4b21961a67_k.jpg) (https://flic.kr/p/DMzzux)DSC04192 (https://flic.kr/p/DMzzux) by RCUPPER (https://www.flickr.com/photos/137930902@N02/), on Flickr
Over genieten gesproken, gisteravond de 250 opgehaald uit de winterstalling. Philips besteller in de winterstalling gezet. Vanavond maar een flink ritje gemaakt met de 250, heerlijk. ijsje gehaald in Egmond aan Zee, ook heerlijk, een aanrader!
Wat ik nog niet verteld heb hier, is dat tie vorig jaar voor de winterstop, rondom opnieuw gespoten is. Een heel verhaal; er zat een roestplek op, deze is hersteld. Toen gelijk wat beschadegingen aan het lakwerk laten herstellen. Ik was niet tevreden met het spuitwerk, de garage was het met mij eens. Spuitwerk opnieuw >:( en vervolgens (alle ellende komt vaak in drieën) krijg ik de auto in twee kleuren weer terug. Het éne deel geel het andere bijna oranje :-[ Weer opnieuw dus. Besloten werd toen om de hele auto over te spuiten, op kosten van de spuiter. Ik weet nog niet of ik er echt blij mee ben maar voorlopig ziet het er nu strak uit 8)
(https://c6.staticflickr.com/8/7744/28997373645_18b4e08703_z.jpg) (https://flic.kr/p/Lbp7W2)DSC_1333 (2) (Kopie) (https://flic.kr/p/Lbp7W2) by azu250 (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
Zonder wieldopjes! Nog wel even de plastic dopjes scoren Marco! ;-)
(https://c4.staticflickr.com/9/8666/28380382803_b1e3edf861_z.jpg) (https://flic.kr/p/KeST3T)DSC_1627 (2) (Kopie) (https://flic.kr/p/KeST3T) by azu250 (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
Mooie kar en met zonder chromen dopjes staat hem goed :)
Er zitten zelfs grijze spiegels op nu ;) Er zijn HEEL veel foto's gemaakt van ons AZUtje de afgelopen zomer, ook op de ICCCR!
Mooie kar, en gen kleurverschil meer! ;-)
APK voor twee jaar! Wel was er een wiellager hoorbaar ;) (gezeur)
(https://c1.staticflickr.com/5/4167/34131697360_336dd3a010_c.jpg) (https://flic.kr/p/U16SuG)DSC_1681 (https://flic.kr/p/U16SuG) by azu250 (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
Onze bestellerd werd vandaag uitgebreid gefotografeerd. Toen ik vroeg waarom vertelde de fotograaf dat ze lid is van een fotoclub en dat deze week het thema "geel" is op de club.
En de foto's komen nog op deze site?
Quote from: RCUPPER on July 16, 2017, 16:49:21 PM
En de foto's komen nog op deze site?
Nee ik heb ze niet gevraagd. Daar is geen beginnen aan, de auto gaat ZO vaak op de foto! Ik weet niet hoe anderen dat ervaren maar wij vinden dat erg leuk. Heel veel positieve reacties en mensen die een foto maken.
(https://farm5.staticflickr.com/4438/37434834985_b0f0fbe262_b.jpg) (https://flic.kr/p/Z2Zjep)DSC_1274 (https://flic.kr/p/Z2Zjep) by azu250 (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
Vanavond ook onze eerste AZU weer thuis gebracht na een heerlijk weekend. Het was wel een heen en weer race, leuk, maar ik weet niet of ik het volgend jaar weer zo doe ;)
Deze gele AZU rijdt en remt fijn met een 602 motor en een grote trommelbak, met gemak kom je mee in het verkeer.
Vandaag na twee jaar weer een rondje gereden. Gelukkig remmen deed tie goed, daar wil het nog wel eens aan mankeren met DOT 4. Ik heb nog tot 4 oktober APK, voor het besteleendenweekend ben ik in elk geval klaar. Nu maar hopen dat dat doorgaat in elk geval.
Ik weet al dat de achterwiellagers niet meer door de APK komen. Ik kocht ooit SNR lagers bij ene Jaap uit het hoge noorden met de verzekering dat het originele montage betrof ;) Nu heb ik SKF lagers klaarliggen in een origineel Citroën doosje, ik hoop dat die het langer uithouden.
Mooi zo Marco, klinkt goed!
Heb na het weekend opeens enorme olielekkage ??? Heb in het weekend de kap nog open gehad toen was er niets te zien. Wel een druppeltje onder de auto. Dat werd een plasje en toen ben ik nog maar eens gaan kijken. Het hele schutbord zat onder en ook de motorkap. Ik verdenk de brilrubbers aan de rechterkant maar zeker weten doe ik het niet.
Zou het ook nog te maken kunnen hebben met de carterdruk? Ik heb nog steeds de originele vulpijp.
Ik had opeens ook een olie lek.
carterdruk gemeten, die was goed, totdat onderweg opeens de carterdruk te hoog werd , ging wer weg ,maar even later opnieuw.
Heb een revisie setje besteld van van Gool en nu is het probleem opgelost.
Mijn broer had hetzelfde een week of twee eerder. Olie lek en overdruk in het carter. Andere vulpijp, probleem opgelost.
Quote from: Geert on September 30, 2020, 20:21:30 PM
Ik had opeens ook een olie lek.
carterdruk gemeten, die was goed, totdat onderweg opeens de carterdruk te hoog werd , ging wer weg ,maar even later opnieuw.
Heb een revisie setje besteld van van Gool en nu is het probleem opgelost.
Mijn broer had hetzelfde een week of twee eerder. Olie lek en overdruk in het carter. Andere vulpijp, probleem opgelost.
Hoe weet je nou onderweg dat de carterdruk te hoog is?
Geert heeft waarschijnlijk een oliedrukmeter in zijn AZU met 2cvgier gebouwd.
Die VGS revisieset zijn echt goed idd
Zou eerst even klepdeksels en brilrubbers en achterste krukaskeerring checken. Maar carterdruk meten is ook weten. Ring van deksel van de olievulpijp nog goed?
Moet ik jullie dan nog alles uitleggen ? Het staat gewoon op internet . :P
Ik heb er een gemaakt met een aquarium-slang uit de dierenspeciaalzaak en een stukje plank wat ik nog ergens liggen had. Werkt perfekt en zonder dat ding had ik niet geweten dat de onderdruk bij mijn auto meestal wel goed as , maar af en toe wegviel. derhalve ging de motor lekken bij het kastje van de ontsteking .
https://www.youtube.com/watch?v=di_2XyYraSI
https://www.youtube.com/watch?v=51JGmTcjimA
"Moet ik jullie dan alles uitleggen?"
Nee hoor Geert, zo'n ding heb ik ook hoor. Gewoon van internet geplukt.
Marco vroeg zich af hoe je dat nou onderweg meet. Jij hebt dat ding in de auto liggen dus, om af en toe onderweg de carterdruk te meten ;D
Quote from: Hans 250 on October 01, 2020, 08:41:21 AM
"Moet ik jullie dan alles uitleggen?"
Nee hoor Geert, zo'n ding heb ik ook hoor. Gewoon van internet geplukt.
Marco vroeg zich af hoe je dat nou onderweg meet. Jij hebt dat ding in de auto liggen dus, om af en toe onderweg de carterdruk te meten ;D
Jij niet dan ? 8)
Quote from: Hans 250 on September 30, 2020, 22:46:10 PM
Zou eerst even klepdeksels en brilrubbers en achterste krukaskeerring checken. Maar carterdruk meten is ook weten. Ring van deksel van de olievulpijp nog goed?
Weet denk ik wel zeker dat het de brilrubbers zijn. Het zeikt eruit.
Carterdruk heb ik nog nooit gemeten maar weet ook wel hoe dat moet :)
Heb nog een vrij nieuwe vulpijp liggen maar ik denk dat je ook daar niets meer van hoef te verwachten, net als van imitatie vulpijpen. Ik bestel wel een revisie set bij Burton.
Of zijn er wel goede imitatie vulpijpen inmiddels?
Revisiesetje van VGS of Burton monteren.
Ooit een keer een nieuwe imitatievulbuis uit elkaar geslepen...zat een rubber van fietsbinnenband op leek wel. Dat is niks.
Beter origineel reviseren met revisieset.
Die revisieset van Brrton is echt van matige kwaliteit, plastic schroefdop op metalen huis, dat gaat niet goed. Vastzetten van het rubber met plastic rivetjes evenmin. Die van VGS is echt beter, zonder twijfel.
Quote from: Hans 250 on October 01, 2020, 23:34:57 PM
Die revisieset van Brrton is echt van matige kwaliteit, plastic schroefdop op metalen huis, dat gaat niet goed. Vastzetten van het rubber met plastic rivetjes evenmin. Die van VGS is echt beter, zonder twijfel.
Het is toch een aluminium schroefdop?
Dit wordt nu het eerst volgende project:
Afgekeurd op de wiellagers en olielekkage verhelpen. Lekt olie langs de brilrubbers.
Ga proberen een nieuwe olievulpijp te monteren en dan carterdruk meten. Is die niet goed, dan reviseer ik de vulpijp.
Daarna weer APK en ook daar het dorp mee op stelten zetten. :D
En de brilrubbers dan? Zijn die al eens vervangen? Vulpijp reviseren is sowieso handig, vaak stuk.
Ik dacht dat jij die brilrubbers zou doen ;D.
Moet ook nog gebeuren natuurlijk, dat eerst.
Kan ik voor je doen hoor, met de Philips ook gedaan ;) Bij Philips had de vorige eigenaar in la douce France de kop niet helemaal lekker gemonteerd maar de cilinderkopbouten wel meteen vastgezet. :o Met als gevolg vernaggelde stoterstangbuis, wat de lekkage veroorzaakte. >:(
Vandaag ook nog even (weer) een vulpijp gedaan, dat was geen overbodige luxe, rubbers totaal hard geworden na 45 jaar. Ook brilrubbers vervangen. Toen ik koppen los had bleek 1 cilinder/zuiger ook ernstig beschadigd, dus maar besloten om alles maar open te maken. Nokkenas ook flink versleten net als de nokvolgers. Onderin het carter zeker 5 mm. oliekoek. Dus conclusie: in 45 jaar twee keer olie gewisseld (kmstand nu:58000). Zo zie je maar weer wat bezuiniging op onderhoud voor schade oplevert. Zonde. Nu dus blokrevisie.
Ja bij de Philips eend was toen dat pijpje lelijk beschadigd. Ik heb dat eerder zelf ook zo al eens gehad en er zijn meer knoeiers die dat oplopen. Ga eerst wel eens voorzichtig te werk, dan moet ook mij dat toch lukken?
Voorzichtig? Gewoon de correcte reparatie uitvoeren aan de hand van de stappen in het werkplaatshandboek. Met momentsleutel alles vastzetten. En gezond verstand. Meer heb je niet nodig, maar meestal gaat er met het eerder genoemde toch iets mis. Moeilijk is het niet.
Het gaat fout volgens mij als je de pijpjes er niet goed in laat zakken zei jij toen, weet ik nog, dat voel je toch. Overigens was het toen mijn eerste blokje wat ik uit elkaar haalde 20 jaar terug. Daarna heb ik het nog meerdere keren gedaan.
Een blok splitsen heb ik nog nooit gedaan.
Kijk, dat vind ik nou zo leuk aan een eend,
het is allemaal zo eenvoudige techniek.
Eigenlijk kan het bijna niet fout gaan, tenzij dat je niet systematisch en nauwkeurig werkt.
Maar dat is eigenlijk met alles .
Ik heb al verschillende keren een blokje gesplitst en weer in elkaar gezet. Is niet echt moeilijk, maar vergt gewoon wat nauwkeurig werken.
Brilrubbers vervangen gaat zeker lukken ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/53211015051_3b044764ec_c.jpg) (https://flic.kr/p/2p55mVZ)_IMG7550 (https://flic.kr/p/2p55mVZ) by CitroenAZU (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr