Type; 400, AK400
bouwjaar; 1977, Datum eerste toelating 29-07-1977
kleur; geel, jaune cedrat
bijzonderheden;
(http://farm3.static.flickr.com/2472/3887025909_82beb4f13e.jpg)
Wow een echte...is de foto recent ???
Foto is uit 2005. Gemaakt op de wereldmeeting in Schotland. Mooie auto!
Kreeg net nog een recente foto toegestuurd van de eigenaar;
(http://farm4.static.flickr.com/3496/4005196602_61633642dd.jpg)
Schitterende auto......en dat voor dat bouwjaar waaruit de besteleenden binnen 5 jaar weggerot waren (tenminste dat Spaanse gerecyclede pisbakken blik).
erg mooi!! en vooral lekker orgineel! heerlijk
Mijn origineel Nederlandse AK400 in Jaune Cedrat van 1977 (in restauratie) heeft grijze koplampen (AC136)!!!
Dit komt ook overeen met de Citroen brochures vanal sept. 1976.
Wat ik apart vind is dat de deurscharnieren vam mijn eend origineel wel meegespoten zijn met de koets.
Als ik goed ben geïnformeerd zijn die grijze koplampen van plastic ! Toen ik mijn AK400 van 1978 kocht in 1983 zaten er metalen koplampen op in de kleur van de auto, maar ik kwam er al snel achter dat ze blauw waren geweest, dus toen was duidelijk dat het niet orrrrrzjineel was. Ik weet niet zeker of alle besteleenden van de laatste jaren plastic koplamphuizen hadden. Dit ligt waarschijnlijk ook aan de fabriek van herkomst.
Mag ik gaan voor de gok dat de eerste plastic koplamphuizen alleen de ronde van de 2cv Special zijn geweest en de bestellers (die immers vierkante hadden) altijd metaal hebben gehad? Heb het idee (gokje #2) dat pas vanaf eind 1979 (modeljaar 80) de vierkante lampen ook van plastic werden. ::) ???
Het zegt natuurlijk niet alles maar in de NL- brochures van Citroën staan detailfoto's van de koplampen.
Sept. 1974: metaal in de koetskleur oranje
sept. 1976 metaal grijs bij koetskleur oranje (andere foto's zijn dezelfde als 1974)
sep. 1977 plastic grijs bij koetskleur rood (rouge géranium). Dit is volgens mij de laatste officiële publicatie foto van de AK400.
Staat ook in het boek van Sabates (Fourgonette de mon Pere).
Mijn Franse AK van 1976 heeft ook grijze metalen lampen.
Ik kan het nog niet bewijzen maar ik denk dat de grijs metalen lampen van mijn AK 1977 wel origineel zijn.
Quote from: engbokho on March 30, 2010, 07:32:58 AM
Mag ik gaan voor de gok dat de eerste plastic koplamphuizen alleen de ronde van de 2cv Special zijn geweest en de bestellers (die immers vierkante hadden) altijd metaal hebben gehad? Heb het idee (gokje #2) dat pas vanaf eind 1979 (modeljaar 80) de vierkante lampen ook van plastic werden. ::) ???
De eerste gele 2CVSpecial had grijze plastic koplampen, van een ander soort plastic en constructie van de latere ronde plastic koplampen. Ik heb hiervoor het bewijs in huis. Heb namelijk een 2CVSpecial van 1976 (in onderdelen vanwege total-loss aanrijding 20 jaar terug). Toen ik die kocht van de eerste eigenaar, zaten er al andere op, want die originele waren op verschillende plaatsen gescheurd. Maar hij had ze er nog wel bij en die zwerven hier nog ergens in het magazijn.
Quote from: PP on March 30, 2010, 14:20:52 PM
Mijn Franse AK van 1976 heeft ook grijze metalen lampen.
Ik kan het nog niet bewijzen maar ik denk dat de grijs metalen lampen van mijn AK 1977 wel origineel zijn.
Mijn AK400 van feb. 1978 (12-DB-02) hoort volgens mijn "onderzoek" van ruim 25 jaar geleden grijze plastic koplampen te hebben. Dit zou dan kloppen met de folderfoto van de Rouge Geranium 77-er. Ik weet echt niet meer waarom ik destijds heb "besloten" dat er grijs plastic op hoort, is tè lang geleden, dat trekt mijn geheugen niet, hehe.
Het zou me ook niks verbazen als de in Vigo (Spanje) gebouwde besteleenden wel plastic koplampen hadden de laatste jaren en de franse productie altijd metalen koplampen heeft gehad. Komende besteleendmeeting maar eens een onderzoekje doen op de aanwezige besteleenden !
als het goed is heb ik deze vandaag gespot op n57 richting stellendam thv hellevoetsluis
gr gerard
Ai wat zonde, het is nu de zoveelste Wegenwacht replica. Het was zo'n mooie AK in een zeldzame kleur... :-(
Hij ziet er nu ook wel leuk uit, maar doe mij toch maar de vorige uitvoering....
(https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10516672_621555704609952_1324857419026056515_n.jpg?oh=d6cbe9a9c31e0b85334552145c9537fe&oe=5441189B)
En dan te bedenken dat de Wegenwacht amper met de AK400 heeft gereden. Volgens mij alleen op proef.
Die mooie cactusgroene AZU Série B (DA-62-47) heeft er ook al aan moeten geloven, terwijl dit type nooit bij de Wegenwacht gebruikt is. Ben blij dat ik er nooit aan begonnen ben, want 30 jaar geleden was ik dit wel van plan :)
nu te koop op MP;
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/a1162713958-perfect-gerestaureerde-citroen-ak-400-wegenwacht-auto.html?c=d97e27c274e75147b4afd0f5eb58c81b&previousPage=lr&casData=PvWnv_5UMTvJJoCsGID61lYUhLIQRPA1xf7Bc5VpgJFCvqb36sNwarBTAAeZRT-VwImIvpd8RbJmR8q3Lql42WGgeFHyBe8NC0d7ONJP1OHAtdXitlTzlwQk3WhfXsSNq3hMMDkJmWP_CixmnFLo5JR2JhuPhAmOae6AQjSMwtlgQEfIqismJalaSPNcF6cgxhk2Cu2n2X5uOj20YFYgN6LjcrBoUKf6OBm2TnYGjLc2oWxNxpprLFXvwqMfkn9CgywvPxF5w-BFrm2OZeO7f9oelyhxfBfkspiQri0bM0wyHP3c5zksRVM9D6diVzgji8HZzDGe8wFulDAebs_jGY7AOHZyTVb5Cjdda0-u3x-ngAJ_Mb_Ek-6TOfLoOW63_piTfCE4ocsMfF1O-H5Bo2gdKG4BZT4C8DOEdgjRB6nHk2EWmIMAgHBNkseXfCXC
Fraai gedaan. Vond hem in de originele kleur geel een frissere verschijning
Zo jammer dat deze AK niet meer in zijn oorspronkelijke kleur rondrijdt.
Het is ook geen doen zo'n Wegenwacht bestel, je bent verplicht om s'winters altijd met een zwaan voorin rond te rijden om het nog een beetje echt te doen lijken..
Prima passagier zo n zwaan. Alleen die kak op je bekleding he... :)